Het Cultuurcentrum Kortrijk Een huisstijl voor een huis met vele kamers.
Wie ? De opdrachtgever: Roos Desmet De vormgever: Nick Proot
Het Cultuurcentrum Kortrijk vóór 2002 ’74 tot heden OPRICHTING VAN WAAIER AAN INFRASTRUCTUREN -Ontmoetingscentra in de deelgemeenten -Cultuurcentrum in het centrum PRINCIPE: DECENTRALISATIE -Eigen beheerraad -Eigen middelen (personeel, infrastructuur, financies) -Eigen werking (en promotie)
Het Cultuurcentrum Kortrijk vóór 2002 ’91 tot ‘02 PRINCIPE: FORMELE INHOUD VERSUS PLAATSELIJKE AUTONOMIE -Overkoepelende Raad van Bestuur Cultureel Centrum Kortrijk -Plaatselijke autonomie blijft: beheerraad middelen (personeel, infrastructuur, financies) werking (en promotie) CONCREET -De Kortrijkse Schouwburg (Schouwburg/Concertstudio/Arenatheater) -3 buurthuizen en 5 ontmoetingscentra
2002: Het Cultuurcentrum Kortrijk vanaf 2002 (decreet lokaal cultuurbeleid ’01) januari ’02uitdaging: twee werksoorten, 1 centrum 2 werksoorten -> De Kortrijkse Schouwburg: regionaal podium -> Ontmoetingscentra: gemeenschapsvorming 1 centrum: -> nieuwe naam: Cultuurcentrum Kortrijk -> Raad van Cultuurcentrum, denktank -> vzw DKS en vzw Ontmoetingscentra, uniformisering organisatie -> beheerscomité per ontmoetingscentrum, plaatselijke inkleuring middelen: -> matrixorganisatie -> opmaak beleidsplan -> afstemming werking -> opstart gemeenschappelijke communicatie
2002: Het Cultuurcentrum Kortrijk vanaf 2002 (decreet lokaal cultuurbeleid ’01) juni ’03een nieuw logo, een gemeenschappelijke communicatie - uitschrijven logowedstrijd - winnaar uit 26 inzendingen - eerste toepassing: seizoensbrochure Cultuurcentrum Kortrijk ’03-‘04
Een huisstijl: waarom ? creëren van een ‘huis van vertrouwen’ -> herkennen, zich goed voelen, terugkeren -> de ‘aard’ van het huis onderstrepen -> lijn trekken versus levendigheid -> via. logo. lettertype. gebruik van titels. structuur. Kleurzetting. ….. = ‘branden’ van het huis -> persoonlijke noot: ‘less is more’
Toepassingen Intern intern administratieve documenten - brieven - enveloppes - naamkaartjes - fax - mail - interne nota’s - verslagen -… documenten voor gebruikers/ partners/… - gebruikersgids - huishoudelijk reglement - contracten - prijslijsten - uitnodigingen -….. criteria: informatief, duidelijk, efficiënt,… - vaste gebruik van logo, lettertype, indeling, kleur, beeldmateriaal,…
Toepassingen extern signalisatie/ omgeving - promoborden - vlaggen - verwijsborden -…… evenementenpromotie - seizoensbrochures - periodieken - themafolders - doelgroepen - website - TV-spot -….. criteria: creatief, overtuigend, emotioneel,… - speelse aanpak van logo, lettertype, kleur, indeling, ….afhankelijk van doelgroep en medium
Voorwaarden om te slagen concept opmaak inventaris materiaal (software en hardware) financiële draagkracht
Voorwaarden om te slagen personeel -> guideline -> opleiding -> overtuiging, motivatie -> verantwoordelijke persoon professionele begeleiding -> vormgever -> promotieverantwoordelijke van het huis ->…. inbouwen van een ‘trial & error’ fase