COMMUNICATIEPLANNING

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Is een kwartier genoeg? Communicatie, zo doe je dat!
Advertisements

Onze kernwaarden.
Massamedia en cultuur Normen Specifieke regels in groep / samenleving
All Media are SOCIAL Eenleven zonder media, is dat mogelijk? Media spelen een belangrijke rol in ons sociale leven en zijn een primaire levensbehoefte.
De marketingmixstrategie
Hoofdstuk 15 Geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie
Geld verdienen met trends
Basiskennis maatschappijleer 2 klas 4
Johari venster & feedback
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
Presentatie Interculturele Communicatie: theorie
Marketing Werkgroep 6.
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 4 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
Grijs gebied Illusie Waarheid Droom Leugens Wens Feiten Sfeer Bedrog
MAO-model voor publieksvergroting: Theoretische uiteenzetting en practische implicaties Mia Stokmans Universiteit van Tilburg, Faculteit Communicatie.
Korte Meer 3 B-9000 Gent Belgium tel. +32 (0) www.re-creatiefvlaanderen.be fax +32 (0)9 264 Onderzoek en beleid.
PRESENTATIETECHNIEKEN
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Beleidsvoering naar groei
Interne Communicatie Inhoud: doel en nut van IC
Business model puzzle Leer de mechaniek, ken je flexibiliteit.
Communicatie BBL-draagvlakdag 5 oktober Wat is communicatie?
Doelstellingen formuleren
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
plaats datum naam trainer
Het wezen van ‘contact’
5S in Velsen.
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Basis communicatieplan
Evenementenorganisatie
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Studentencongres Reclame en PR.
Visie & Strategie.
Visie & Strategie.
Welkom bij Netwerken voor je loopbaan
Dossier Empowerment.
Plannen Doelen.
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
Commercieel beleid en recht
Communicatie en Instumenten
Middelen voor je buurtproject 28 maart Sessie 2.
VOORBEREIDING BEROEPS PRAKTIJKVORMING SCHOOLJAAR
Cross Media. Opleveren na 9 weken Cross Media communicatieplan 16 oktober Campagne presentatie 16 oktober en 17 oktober Tentamen: donderdag 30 oktober.
Online video strategie. ALGEMEEN YouTube is 2 de grootste zoekmotor, na Google Zoekopdracht Google geeft steeds meer videoresultaten Kan gelijk waar en.
Hoe verantwoord je je Financiële positie ?
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Communicatie is de basis
Marketing Coen van Wetering
Communicatie & Relatie
Het beeld scherp stellen ©: Pearson: Solomon: Marketing Real Life.
College 3 Video Kotler (15min) Bespreken video (15 min) Hoeveel merken zijn genoeg (10 min) bespreken WINmodel (20 min) Theorie H 9 Segmenteren tot positioneren.
Het beeld scherp stellen ©: Pearson: Solomon: Marketing Real Life.
Workshop PR en communicatie. Marketingplan Analyse van de omgeving (SWOT analyse = sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen) Analyse van de.
H7 – Het beeld nog scherper stellen
Een vergadering organiseren
Direct 2. De DM-cyclus 07/08/2018 Direct 2. De DM-cyclus Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 3.
H1 Media en communicatie
Marktsegmentatie en positionering
Direct Uitwerken concept DEM
Voorlichting, advies en instructie
Vergadering Personeelsdienst
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
Basics over communicatie
Communicatie 7e les.
Besturen en Communiceren
Communicatie.
Transcript van de presentatie:

COMMUNICATIEPLANNING IN THEORIE EN PRAKTIJK

= 5 vragen als eerste basis van een communicatieplan: FORMULE VAN LASSWELL WIE zegt WAT aan WIE via welk KANAAL met welk EFFECT? = 5 vragen als eerste basis van een communicatieplan:

RUIS = elke storende factor die op gelijk welk moment in het communicatieproces optreedt ruis ontstaat op alle niveaus waar er sprake is van een communicatieoverdracht

WAT wil je bereiken? WAAROM zet je een bepaalde communicatie op?

COMMUNICATIEDOELSTELLINGEN = AFGELEID VAN ORGANISATIEDOELSTELLINGEN

Een doelstelling is SMART: • Specifiek: eenduidig uit te leggen; • Meetbaar; • Actiegericht: er moeten acties aan vast zitten; • Realistisch: de doelstelling moet haalbaar zijn; • Tijdsgebonden: met een begin en een eindpunt.

Rekening houden met de RANDVOORWAARDEN: - tijd, personeel, middelen. Leg PRIORITEITEN vast binnen de gestelde doelstellingen: - wat is belangrijk en wat minder? En ten slotte: denk in TERMIJNEN. - welke doelstelling(en) wil je binnen welke termijn(en) realiseren?

PUBLIEKSBELEID Publieksbinding Publieksverdieping Publieksvernieuwing Publieksverloop

WIE wil je bereiken? Wat is je BELANGRIJKSTE DOELGROEP?

PUBLIEKSKENNIS in kaart brengen van de publieksinformatie waarover je beschikt en deze die je ontbreekt eigen beeldvorming van je publiek en waarop deze gebaseerd is: registratie, onderzoek, face-to-face-contact, meemaken van het publiek tijdens de artistieke beleving,… .

PUBLIEKSSEGMENTATIE • homogene vs. heterogene reacties • de segmenten moeten groot genoeg zijn om een aparte benadering te rechtvaardigen • de segmenten moeten identificeerbaar zijn en ze moeten kunnen bereikt worden (de adressen of alternatieve contactmogelijkheden moeten bekend zijn) • per segment moet een adequate en beoordeelbare communicatiebenadering kunnen worden ontwikkeld • de segmenten moeten gedurende een bepaalde periode een stabiele samenstelling hebben

Voorbeelden van SEGMENTATIECRITERIA: • sociaal-demografische kenmerken: leeftijd, woonplaats, opleidingsniveau, beroep, gezinssamenstelling • consumptieprofielen: frequentie en aard van de deelname; • mediagebruik: welke media consulteert uw publiek; • motivatie van je publiek om al dan niet (in hoge mate) deel te nemen aan cultuur • factoren die cultuurparticipatie beïnvloeden: leeftijd, opleidingsniveau, culturele competentie en cultureel kapitaal, inkomen, beschikbare vrije tijd, ruimtelijke afstand,… • psychografische factoren: levensstijl, waarden & normen, levensbeschouwingen.

PUBLIEKSONDERZOEK TWEE CRUCIALE BASISVRAGEN: HOE HEB JE JE GEÏNFORMEERD? WAT HEEFT JE AANGEZET TOT DEELNAME?

WAT ga je communiceren?

INTENTIES gaan uit van de communicator Wat voor EFFECT wil je bij het publiek realiseren? • het vermeerderen van kennis en inzicht bij je doelgroep(en) • het beïnvloeden van meningen, houding en gedrag van je doelgroep(en) • het streven naar ontspanning bij je doelgroep(en)

GEVOLGFUNCTIES de beoogde reactiewijze van de ontvangers • berichtgeving of nieuws (informeren) • opinievorming en commentaar (interpreteren) • cultuuroverdracht en educatie (socialiseren) • amusement en ontspanning

AANDACHTSPUNTEN bij het samenstellen van de boodschap TE ONDERSCHEIDEN COHERENT GELOOFWAARDIG HERKENBAAR BEGRIJPBAAR ZICHTBAAR DUURZAAM AANPASBAAR

Het AIDA-principe Attention Interest Desire Action

HOE ga je communiceren?

EEN COMMUNICATIEPLAN IS GEEN MEDIAPLAN

SAMENSTELLEN VAN DE COMMUNICATIEMIX DOELSTELLINGEN DOELGROEPEN BOODSCHAP TIMING FREQUENTIE BEREIK

MEDIAKENMERKEN Statisch versus dynamisch Internal en external pacing Persoonlijke media versus massamedia Vluchtig versus duurzaam Promotioneel versus redactioneel Communicatievermogen

KOSTEN - BATEN EFFECTIVITEIT afwegen (bereik, ticketverkoop, imago) tegen KOSTPRIJS (financiëel, tijd, personeel)

WANNEER ga je communiceren?

• WANNEER ga je WELKE MIDDELEN inzetten? • HOE ga je je boodschap OPBOUWEN? • korte of lange TERMIJN / SPREIDING? • wat moet WANNEER KLAAR zijn en VERSPREID worden?

HOE SNEL KRIJG JE IETS GECOMMUNICEERD? HOE LANG HEEFT EEN BOODSCHAP NODIG OM GECOMMUNICEERD EN OPGEVANGEN TE WORDEN?

WIE doet WAT?

KOSTPRIJS VAN JE COMMUNICATIE BEPALEN

METEN = WETEN

DOELSTELLINGEN BEREIKT?

COMMUNICATIE = een zich voortdurend herhalend en evoluerend proces, waarin in elke fase teruggeblikt wordt op de vorige fase en vooruitgekeken wordt naar de volgende fasen.