Leraar, school en opleiding

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
Advertisements

Evaluatie van mentorprojecten
een didactiek voor opleiden op school
Begeleiding starters en professionalisering docenten Project 2 1.
Overgang van PO naar VO Let op!
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
OPLEIDER IN SCHOOL EEN PROJECT VAN DE PABO HANZEHOGESCHOOL GRONINGEN EN HET SCHOOLBESTUUR VAN DE GEMEENTE GRONINGEN.
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
Overgang van PO naar VO Let op!
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
COMPETENTIEONTWIKKELING
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Begeleiding startende leraren
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool
Professionele ruimte versus verantwoordingsdruk Levenslang leren Faciliteren van leren Vertrouwen in de lerarenopleidingen De toekomst? Dilemma’s ten aanzien.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Het Europass Certificaatsupplement in Nederland
Een Zeer Zwakke School, is het te vermijden?
Opleiden in school (v)so Expertmeeting 4 & 5 april 2007.
KEIHARDE KENNISQUIZ DvdB Vraag 1 Hoeveel Ad’s draaien er nu?
Waarom? Bevoegdheid, bekwaamheid en doorgaande professionele ontwikkeling zijn het fundament onder de kwaliteit van de beroepsuitoefening. Een professionele.
OPLEIDEN doe je SAMEN opleiden in de school.
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Wat is effectieve nascholing
A H M F K EB C x 91 Van hand veranderen voor de X splitsen en Rechangeren. Met de nieuwe partner op.
Begeleiding starters en professionalisering docenten Project 2 1.
Maatwerk in (op)scholing project 1 1. Waarom?  30% van de lessen in Rotterdams VO door onbevoegde leraren  7% nog niet compleet bevoegd  23% geheel.
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
Passend Onderwijs: overdracht en overgang PO-VO POVO 13 november 2008 Ben Verbruggen SOM.
Opleiding verzorgende-IG Fasen indeling en BPV
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Landelijke ontwikkeling professionalisering MBO Myriam Lieskamp beleidsmedewerker CNV Onderwijs Master HRM Myriam Lieskamp is beleidsmedewerker bij.
Studiecoaches voor (HBO/ WO) studenten met een vorm van autisme
MTB Samenwerking MTB met het (speciaal) onderwijs Kenniskring WPO 3 november 2014 Susan Jongstra.
Jongerenloket JOLO Onderdeel van de gemeente/DWI voor jongeren tussen de 16 en de 27 jaar.
Marjan van Hof & Lineke Bos
English and IPC How to teach content through English.
Ik als docent Als leerling op school Als docent die mij inspireerde Als de docent die ik wou zijn Als de docent die ik niet wil zijn Wat mij het leukste.
Opening Twente Centre for Career Research (UT) “Professionele ontwikkeling van leerkrachten vanuit beleidsperspectief” Monique Vogelzang Directeur directie.
Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014
Participatie in de praktijk
Professional Development Schools - Rijnmond
Kritische vrienden: gevraagd en ongevraagd advies Kritische vrienden van de.
Deltion College Engels C1 Lezen [Edu/002]/ subvaardigheid schrijven thema: Hwaet! (Old) English literature can-do: kan snel belangrijke detailinformatie.
Bronnenlijst Hattie, J., & Timperly, H. (2007). The Power of Feedback. Review of Educational Research, 77 (1), Jaspers, M., & Zijl,
Conceptuele denker Anne
“De geesteswetenschappelijke discipline heeft afstand genomen van haar taak om leraren op te leiden en richt zich nu ook voornamelijk op onderzoek. Geesteswetenschappen.
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing BSL De.
De conceptuele denker Milou van Hest Fontys Paboplus (LA3) "Meaningful learning involves the assimilation of new concepts and propositions into.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Beginnen met lesplannning
Co-Teaching: Hype of blijvertje?
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Van startbekwaam naar …..
Wat is de Amsterdamse MBO-Agenda?
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
Hoe zorg je voor (effectieve begeleiding van) startende leraren?
Even voorstellen: ‘Little Inventors’!
The Future Teacher 3.0.
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

Leraar, school en opleiding Van junior naar senior Leraar, school en opleiding

Levenlang leren van leraren? CPD ITE Vanaf de start 100% verantwoordelijk voor je werk In isolement Geen gestructureerde carriere paden Geen beloningen voor verdere scholing  geen leercultuur

Problemen van beginnende leraren Teacher Drie problemen: Perspectief van de beginner Perspectief van het beroep Perspectief van de leerling

Perspectief van beginners “Many new teachers went through their first months of school believing that they should already know how their schools work, what their students need and how to teach well. When they had questions about their schools and their students, they eavesdropped on lunchroom conversations and peered through classroom doors seeking clues to expert practice. Having no access to clear answers or alternative models compromised the quality of their teaching, challenged the sense of their professional competence, and ultimately caused them to question their choice of teaching as a career.” Susan Moore Johnson (2002)

Perspectief van het beroep CPD ITE Pedagogsch-didactische vaardigheden van leraren uitgezet tegen het aantal jaren leservaring Van der Grift 2010

Perspectief van de leerling

Beheersing basisvaardigheden bij basisschoolleraren

Leraren met voldoende beheersing van basis- en complexe vaardigheden

Begeleidings- of inductietrajecten Geen verplichting, afhankelijk van schoolbestuur. Coaching gericht op: Persoonlijke ondersteuning (stress en werkdruk) Inwerken in de organisatie Leren kennen van de methode van de school en het boek Specifieke knelpunten (hoe ga ik om met die lastige klas?) Weinig tot geen ondersteuning op ontwikkeling van kennis en competenties Geen formele doelen qua groei, geen assessment

Inductie: Begeleide overgang van opleiding naar leraarschap ITE CPD inductie

Juniorleraarschap Van focus op kwantiteit Voorkomen van uitval beginnende leraren door vermindering van stress en werkdruk leraar en werkgevers perspectief Naar focus op kwaliteit (en kwantiteit) Versterken van vaardigheden beginnende leraren Startbekwaam is niet bekwaam Leerling perspectief Van vraaggericht naar doelgericht

Probation periods in andere landen

Formalisering juniorleraarschap ? Formalisering juniorleraarschap Aanstelling in speciale status die Rechten geeft: Verminderen taaklast Toegang tot begeleiding en scholing Plichten geeft Deelname aan begeleiding en scholing Behalen beoogd niveau (na 2 jaar) via assessment Civiel effect heeft? + Van tijdelijk naar vast? + Van LA naar LB (PO) of van LB naar LC (VO)? - Einde aanstelling/bevoegdheid?

Juniorschap: gecontroleerde overgang van opleiding naar leraarschap CPD ITE Inductie

Levenslang leren ITE CPD Master? Promotie? Aan de hand van referentiepunten? ITE ? Master? Leraar CPD Junior

Een pilot in Amsterdam Stelselwijziging in het beroep van leraar? Pilot samen met schoolbesturen PO en VO (en MBO) Ontwikkelen beoogd niveau na twee jaar en assessment-instrument Integreren in begeleidingstrajecten in scholen (in ontwikkeling) Inbedden in personeels- en taakbeleid binnen scholen Onderzoek naar succesfactoren en randvoorwaarden Februari 2014 – december 2016

Gesprek en adviezen Drie subgroepen: Niveaubepaling na 2 jaar werkervaring? Vorm en inhoud van het begeleidingstraject? Implicaties voor school, opleiding en beroep? Bespreking aan de hand van dilemma’s Formuleren van adviezen