Leraar, school en opleiding Van junior naar senior Leraar, school en opleiding
Levenlang leren van leraren? CPD ITE Vanaf de start 100% verantwoordelijk voor je werk In isolement Geen gestructureerde carriere paden Geen beloningen voor verdere scholing geen leercultuur
Problemen van beginnende leraren Teacher Drie problemen: Perspectief van de beginner Perspectief van het beroep Perspectief van de leerling
Perspectief van beginners “Many new teachers went through their first months of school believing that they should already know how their schools work, what their students need and how to teach well. When they had questions about their schools and their students, they eavesdropped on lunchroom conversations and peered through classroom doors seeking clues to expert practice. Having no access to clear answers or alternative models compromised the quality of their teaching, challenged the sense of their professional competence, and ultimately caused them to question their choice of teaching as a career.” Susan Moore Johnson (2002)
Perspectief van het beroep CPD ITE Pedagogsch-didactische vaardigheden van leraren uitgezet tegen het aantal jaren leservaring Van der Grift 2010
Perspectief van de leerling
Beheersing basisvaardigheden bij basisschoolleraren
Leraren met voldoende beheersing van basis- en complexe vaardigheden
Begeleidings- of inductietrajecten Geen verplichting, afhankelijk van schoolbestuur. Coaching gericht op: Persoonlijke ondersteuning (stress en werkdruk) Inwerken in de organisatie Leren kennen van de methode van de school en het boek Specifieke knelpunten (hoe ga ik om met die lastige klas?) Weinig tot geen ondersteuning op ontwikkeling van kennis en competenties Geen formele doelen qua groei, geen assessment
Inductie: Begeleide overgang van opleiding naar leraarschap ITE CPD inductie
Juniorleraarschap Van focus op kwantiteit Voorkomen van uitval beginnende leraren door vermindering van stress en werkdruk leraar en werkgevers perspectief Naar focus op kwaliteit (en kwantiteit) Versterken van vaardigheden beginnende leraren Startbekwaam is niet bekwaam Leerling perspectief Van vraaggericht naar doelgericht
Probation periods in andere landen
Formalisering juniorleraarschap ? Formalisering juniorleraarschap Aanstelling in speciale status die Rechten geeft: Verminderen taaklast Toegang tot begeleiding en scholing Plichten geeft Deelname aan begeleiding en scholing Behalen beoogd niveau (na 2 jaar) via assessment Civiel effect heeft? + Van tijdelijk naar vast? + Van LA naar LB (PO) of van LB naar LC (VO)? - Einde aanstelling/bevoegdheid?
Juniorschap: gecontroleerde overgang van opleiding naar leraarschap CPD ITE Inductie
Levenslang leren ITE CPD Master? Promotie? Aan de hand van referentiepunten? ITE ? Master? Leraar CPD Junior
Een pilot in Amsterdam Stelselwijziging in het beroep van leraar? Pilot samen met schoolbesturen PO en VO (en MBO) Ontwikkelen beoogd niveau na twee jaar en assessment-instrument Integreren in begeleidingstrajecten in scholen (in ontwikkeling) Inbedden in personeels- en taakbeleid binnen scholen Onderzoek naar succesfactoren en randvoorwaarden Februari 2014 – december 2016
Gesprek en adviezen Drie subgroepen: Niveaubepaling na 2 jaar werkervaring? Vorm en inhoud van het begeleidingstraject? Implicaties voor school, opleiding en beroep? Bespreking aan de hand van dilemma’s Formuleren van adviezen