Rondetafel VELON-congres Evaluatie academische dieptepilots

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Advertisements

Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
1 Workshop voor maatschappelijke organisaties ter voorbereiding op de Beursvloer.
Maaike Vervoort & Ellen van den Berg
Hoe vergaat het mijn leerlingen in het vervolgonderwijs? Opbrengsten LOB-doorstroompilots.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Strategische partnerschappen 2014 – 2020
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Visie Mensontwikkeling WSD
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Actiebegeleidend onderzoek GWO en BS
Monitoring en Benchmarking Maarten Zemann & Arie Uyttenbroek 1 april 2009.
Datum universitair onderwijscentrum groningen Presentatie onderzoeksproject TCCR, 23 juni 2009 Siebrich de Vries,
Werken aan draagvlak De Academische opleidingsschool
LPC R&D-aanpak in ontwikkeling Anje Ros, KPC Groep Martin van Reeuwijk, APS Gert Kamphof, CPS Lessen uit onderzoek, Tussen onderzoek en praktijk.
De succesfactoren bij het creëren van een onderzoekscultuur op school Wouter Schenke Renée van Velzen coördinator onderzoek docentonderzoeker.
Belangenbehartiging door de VELON
Academische lerarenopleiding primair onderwijs
Kennis-maken door self-study onderzoek
HAN Faculteit Educatie.
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
VELON-congres Veldhoven 31 maart 2008 Lullen én poetsen Hoe een leergeschiedenis helpt bij het zetten van de volgende stap.
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
Een KRACHTige opleiding voor leerKRACHTEN Marco Snoek VELON-congres 2008 Wat betekenen de rapporten van Rinnooy Kan en de Onderwijsraad voor het curriculum.
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis Deze presentatie staat op: (onderdeel kennisbank)
DU project Ontwerpgericht Onderzoek Subtitels: Verbinden van Onderwijs en Onderzoek; Praktijkgericht Ontwerponderzoek Review 23 oktober 2006 Review 23.
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Monitoring en Evaluatie opbrengstgericht LEA-beleid
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
ERVARINGEN VAN EEN JAAR WERKEN ALS OPLEIDER IN SCHOOL
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
Van zorgstructuur naar begeleidingscultuur
Wat je zelf vindt, weet je beter
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
Professional in Beeld Leerwerkgemeenschap Minkema College
13 februari 09 RECHT OP LEREN… DAAR GAAN WE VOOR! Een unieke ontmoetingsdag voor mensen in armoede, medewerkers uit de basiseducatie en uit de armenorganisaties.
Opening Twente Centre for Career Research (UT) “Professionele ontwikkeling van leerkrachten vanuit beleidsperspectief” Monique Vogelzang Directeur directie.
Concept examenprogramma
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
I am and … a teacher a teacher educator. I ampassionate learning unique caring online understanding discovering curious not alone inspired creative.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
& Onze Staatvandienst Landelijk werkend, regionale focus – Hoofdkantoor Deventer – Kantoren in Amersfoort, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Nijmegen, Doetinchem,
INTERACTUMDAG Plaats en inzet van StudieWijzer als begeleidingsinstrument bij de persoonlijke en professionele ontwikkeling van de aanstaande leraar 8.
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
Deskundigheidsbevordering leerkrachten: signalen herkennen en bespreken.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Evaluatie voortgang Scouting Academy. Resultaten en wat gaan we ermee doen? a.Eerste inkijk in belangrijkste uitkomsten b.Discussie in subgroepen c.Aanbevelingen.
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing BSL De.
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
‘Een goede start in het hbo: het LOB-cv’
Regionale aanpak leven lang ontwikkelen
Lerarentekort 6 september 2017.
Hoever staan wij met ouderbetrokkenheid?
Begeleiden van Praktijkonderzoek
bij kwaliteit en outcome
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Leerwegonafhankelijk: Leeruitkomsten en beroepsproducten
Titel, Onderwijsraad, februari 2009
Actualiseren SOP SWV Lelystad/ Dronten.
Presentatie voor teams Oktober 2018
TOOL – team afspraken IN TEAM AUTHENTIEK ZIJN IN ONZE WAARDEN
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Transcript van de presentatie:

Rondetafel VELON-congres Evaluatie academische dieptepilots

Achtergrond Academische dieptepilots “Academische school: een school die de opleidingsfunctie combineert met een sterk op de praktijkgerichte onderzoeks- en innovatiecomponent” “Leren, opleiden, reflectie op het beroep, ontwikkelingsgericht onderzoek, kenniscirculatie en innovatie gaan hand in hand” “Leraren ontwikkelen zo tevens een onderzoeksrol om hun lespraktijk te versterken”

Evaluatie “Praktijkvoorbeelden van varianten van opleidingsscholen die opleiden voor de markt en academische scholen” “Landelijke kwaliteitscriteria waaraan opleidings-scholen en academische scholen moeten voldoen” “Een inschatting van de gemiddelde kosten van het in de school opleiden voor de markt en het opleiden in de academische school (voor de opleidingsscholen, de lerarenopleidingen, OCW)” “Randvoorwaarden (personeel, informatie, organisatie, financieel, administratie, communicatie en huisvesting) waaronder de opleidingsschool en de academische school een succes kunnen zijn.”

Dieptepilots: Een unieke aanpak! Overheidsbeleid is vaak wishful thinking Eerst kijken wat de effecten en opbrengsten zijn: evidence-based! Pilots! Uitkomsten staan niet vast. Het kan (en mag) mislukken!

Ondernemerschap Twee lijnen: Formele besteding projectmiddelen (format KPMG/CINOP) Inhoudelijke invulling en opbrengst (format individuele school) Scholen en niet OCW of KPMG/CINOP moeten bepalen wat er uit moet komen!

Academisch? Wat is een academische school? Wat is een passende onderzoekscomponent? Wat is de relatie tussen onderzoek en innovatie? Wat voor kennis levert een academische school op? Indicatoren, succescriteria?

Evaluatie of Verkenning Evaluatie op basis van vooraf geformuleerde succescriteria of Verkenningsonderzoek naar mogelijke criteria?

Bewaak de speelruimte! “Een tweede wezenlijk onderdeel van de dag is dat we met u een ‘bouwtekening’ van de (academische) opleidingsschool gaan maken. Samen met u gaan we nadenken over de vraag uit welke elementen een (academische) opleidingsschool bestaat. Dit ontwerp willen we met u uittekenen. Het eindresultaat is een gezamenlijk beeld op ‘de (academische) opleidingschool en de onderdelen daarvan’.” Wat zou voor u, in uw context een (academische) opleidingsschool kunnen zijn? Wat zou voor u, in uw context een (academische) opleidingsschool kunnen opleveren?

Opzet rondetafel gesprek Overwegingen en ambities: Monique Vogelzang, OCW dir. programma lerarenbeleid Eerste beelden m.b.t. de landelijke evaluatie: Jannie Keizer, CINOP Ambities, vragen en invullingen door scholen: Erica Moens (MSA/OSB Amsterdam) Willy van Dijk (SKPOA, Amersfoort/Utrecht)