Samen werken = Samen leren = Samen innoveren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorlichting STUDIEJAAR INFORMATICA OPLEIDINGEN (TI, INF, BI)
Advertisements

Uitdagingen voor een divers personeelsbeleid
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
Blackboard Forum Observatieonderzoek 06 februari 2009 Projectgroep 7.
Flexcollege Flexibel onderwijs organiseren
Studielandschap Tilburg PenA Sebastiaan van der Wal 09 november 2006.
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Decreet Lerarenopleiding Frank Vandenbroucke 13 januari 2006.
Brainstorm sociale media in het onderwijs
Videodossier ICLON,I.Steen. Opbouw -Introductie -Vraaggesprek -Resultaat.
Welkom op het evaluatiemoment TECH Projecten
VAN EEN LEERTEAM KOMT EEN LEERTEAM !!
Samen Deskundiger Elleke Verwaijen; HS Domstad Manon Beuker, Sandra de Jong; HS Domstad Ine Verheyen; Basisschool de Klimop Paul Veringa; Kennisnet.
Kennisobjecten kennisobjecten samen bouwen aan kennis.
Kennis-maken door self-study onderzoek
HAN Faculteit Educatie.
van schoolopleiders en instituutsopleiders
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
VELON-congres Veldhoven 31 maart 2008 Lullen én poetsen Hoe een leergeschiedenis helpt bij het zetten van de volgende stap.
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
(G)een kwestie van knippen en plakken?
Kostenmodel Examinering Paula Willemse (IVA Onderwijs) Hans Mariën (IVA Onderwijs)
LUNCHSEMINAR Grassroots bij de TU Delft Sofia Dopper Projectleider Grassrootsproject TU Delft 10 mei 2007.
Een project van de NSGK. Projectdoelen de positie van jongeren met een handicap in de samenleving verbeteren de beeldvorming met betrekking tot jonge.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
STIMULERINGSPROGRAMMA HET GROENE LEERTRAJECT KICK OFF
ICT-competentieprofiel lerarenopleiders
Ijsselronde-pabo opleiden doe je samen.
BELANG VOOR SCHOLEN (1) Werkvloer –Meer handen in de klas –Studenten leveren bijdrage aan kleinschalige schoolontwikkeling –Professionalisering van zittende.
Ton van den Boom, opleidingscoördinator. Opleiden in School Doel ministerie O&W –visie ontwikkelen op Opleiden in School –visie ontwikkelen op werkplekleren.
OPLEIDEN doe je SAMEN opleiden in de school.
Job Event 5 oktober 2007 HBO-i Job Event 10 oktober 2008 World Trade Center Rotterdam.
DIV Beleid, trends, ontwikkelingen en collega’s
plaats datum naam trainer
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
Collectief leren in schoolteams
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
moderniseren van het curriculum.
Informatie bijeenkomst Kansrijk Eigen Baas Eindhoven.
Informatievaardigheden
Beoordelen leermiddelen
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Programma Eindpresentatie ICT-2000 Het project ICT 2000: –Doelen, Opzet, Werkwijze Website presentaties –De site, didactisch.
Training digitale didactiek Effectieve inzet laptop.
Samen werken aan praktijkonderzoek!
Professional Development Schools - Rijnmond
Flexibel curriculum met behulp van ICT
Training digitale didactiek
PLG Partnerschap school en ouders 1. Onderzoeksvragen 1.Op welke manier kan de samenwerking tussen school en ouders de ontwikkeling van het kind stimuleren?
1 Succesvol deeltijd hogeronderwijs Waar staan we? - gedeelde praktijken - Workshop Ver. Hogescholen Praktijkervaring flexibel opleiden Elly.
Blended Learning Hoe realiseer je dat op instellingsniveau? Making a supertanker change its course Pieter Cornelissen
Werkplekleren: vliegwiel voor responsiviteit?! workshop Jaarcongres Vereniging Hogescholen 23 april 2015 Marion Agterberg, Aimée Hoeve, Vincent Keizer,
Etalagebijeenkomst 9 maart Werkende studenten, didactiek en de kracht van een online learning community.
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
NLT in de opleiding een palet aan mogelijkheden Werkgroep Opleiding & Professionalisering NLT-docenten Jaco Scheer (LCP-NLT/ APS) Elise Quant (TU Eindhoven)
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Landelijke dag lerarenopleiding Biologie Ecent conferentie 16 mei 2012.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Kansen implementatie vakwedstrijden
Diverse Sprekers ZAAM’s doelen zijn leidend voor gewenste ICT ondersteuning en benodigde infrastructuur DOEL PYRAMIDE ZAAM Doel (Missie) Als schoolorganisatie.
Inhoud 1 Module bouwwerk FT 2 Leeromgeving student 3 Leerteam 4
OECR Onderwijskundig Expertise Centrum Rotterdam.
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Jan Leen Projectmanager EVC Kerndocent MER deeltijd
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Transcript van de presentatie:

Samen werken = Samen leren = Samen innoveren ARCHIMEDES LEERTEAMS Samen werken = Samen leren = Samen innoveren Henriette de Bruijn Marianne Leenderse Trudeke Wamelink Jenny Wesselink Hannah Wielenga Workshop Velon 12 maart 2007

ARCHIMEDES LEERTEAMS Programma workshop: Inleiding Archimedes leerteams 10 min Introductie opdracht mini leerteam 10 min Parallelpresentatie good-practices 25 min Werksessie ‘mini-leerteam’ 20 min Afsluiting 10 min

LEERTEAMS ALS KRACHTIGE LEEROMGEVING:

ARCHIMEDES LEERTEAMS Doel: Samengaan opleiden, innoveren en professionaliseren investeren in de uitvoerders samenwerken opleiders, studenten en scholen aandachtverschuiving van innoveren naar professionaliseren optimale flexibiliteit laagdrempeligheid

Opdracht Product Opleiders van de scholen Medewerkers van Archimedes Vragen vanuit Archimedes Opleiders van de scholen Medewerkers van Archimedes Vragen vanuit opleidingsscholen Beleid Samen werken, leren , innoveren in LEERTEAMS Praktijk Studenten Opdracht Deelnemers van ‘buiten’ Individuele leervragen Inspelen op nieuwe ontwikkelingen Product Individuele en collectieve leerwinst Meerwaarde voor Archimedes

ARCHIMEDES LEERTEAMS Proces: vragen  opdrachten werving en inschrijving opstart  startdocumenten leerteammiddagen product evaluatie Het startdocument is geen keurslijf !

ARCHIMEDES LEERTEAMS Organisatie: beschikbare tijd: 40 uur voor medewerkers, 4 ects voor studenten beschikbaarheid leden leerteam tijdsperiode opdracht contacten opdrachtgever begeleiding studenten

ARCHIMEDES LEERTEAMS Ervaringen: soms lastige opstartfase dynamiek en enthousiasme  nieuwe initiatieven veel aandacht voor product, minder voor proces belang van gedegen analyse behoefte aan uitwisseling  zeer vruchtbaar uitstraling  bv. partnerscholen

ARCHIMEDES LEERTEAMS Evaluatie: inspirerend, vernieuwend, verfrissend deelname is zinvol en leerzaam voor individu én organisatie eigen ruimte was prettig en had meerwaarde tevredenheid over producten onduidelijkheid over status en bevoegdheden leerteam

LEERTEAMS 2005-2006 Implementatie: Consolidatie: Innovatie: Deeltijd jaar 4: Curriculum : Vernieuwing: - WER4 ontwikkeling - Over de grens - Assessment - Minoren en assessment - Curriculum … - Leerlandschap - Action research - Trends ICT: Organisatie: - ICT - School IB’s - Samenwerking met scholen

LEERTEAMS 2006-2007 Begeleiden van portfolio Focus op didactiek Schoolprojecten Didactiek van de nieuwbouw Didactiek werkplekleren Nieuwe beoordelingsvormen Action Research Kennisbasis Diversiteit ICT Kracht van het werken in leerteams

ARCHIMEDES LEERTEAMS Opdracht: vorm een mini leerteam (4 personen) bekijk opdracht en bepaal werkwijze bepaal gezamenlijke mini-product  presentabel in 2 minuten