Samen werken = Samen leren = Samen innoveren ARCHIMEDES LEERTEAMS Samen werken = Samen leren = Samen innoveren Henriette de Bruijn Marianne Leenderse Trudeke Wamelink Jenny Wesselink Hannah Wielenga Workshop Velon 12 maart 2007
ARCHIMEDES LEERTEAMS Programma workshop: Inleiding Archimedes leerteams 10 min Introductie opdracht mini leerteam 10 min Parallelpresentatie good-practices 25 min Werksessie ‘mini-leerteam’ 20 min Afsluiting 10 min
LEERTEAMS ALS KRACHTIGE LEEROMGEVING:
ARCHIMEDES LEERTEAMS Doel: Samengaan opleiden, innoveren en professionaliseren investeren in de uitvoerders samenwerken opleiders, studenten en scholen aandachtverschuiving van innoveren naar professionaliseren optimale flexibiliteit laagdrempeligheid
Opdracht Product Opleiders van de scholen Medewerkers van Archimedes Vragen vanuit Archimedes Opleiders van de scholen Medewerkers van Archimedes Vragen vanuit opleidingsscholen Beleid Samen werken, leren , innoveren in LEERTEAMS Praktijk Studenten Opdracht Deelnemers van ‘buiten’ Individuele leervragen Inspelen op nieuwe ontwikkelingen Product Individuele en collectieve leerwinst Meerwaarde voor Archimedes
ARCHIMEDES LEERTEAMS Proces: vragen opdrachten werving en inschrijving opstart startdocumenten leerteammiddagen product evaluatie Het startdocument is geen keurslijf !
ARCHIMEDES LEERTEAMS Organisatie: beschikbare tijd: 40 uur voor medewerkers, 4 ects voor studenten beschikbaarheid leden leerteam tijdsperiode opdracht contacten opdrachtgever begeleiding studenten
ARCHIMEDES LEERTEAMS Ervaringen: soms lastige opstartfase dynamiek en enthousiasme nieuwe initiatieven veel aandacht voor product, minder voor proces belang van gedegen analyse behoefte aan uitwisseling zeer vruchtbaar uitstraling bv. partnerscholen
ARCHIMEDES LEERTEAMS Evaluatie: inspirerend, vernieuwend, verfrissend deelname is zinvol en leerzaam voor individu én organisatie eigen ruimte was prettig en had meerwaarde tevredenheid over producten onduidelijkheid over status en bevoegdheden leerteam
LEERTEAMS 2005-2006 Implementatie: Consolidatie: Innovatie: Deeltijd jaar 4: Curriculum : Vernieuwing: - WER4 ontwikkeling - Over de grens - Assessment - Minoren en assessment - Curriculum … - Leerlandschap - Action research - Trends ICT: Organisatie: - ICT - School IB’s - Samenwerking met scholen
LEERTEAMS 2006-2007 Begeleiden van portfolio Focus op didactiek Schoolprojecten Didactiek van de nieuwbouw Didactiek werkplekleren Nieuwe beoordelingsvormen Action Research Kennisbasis Diversiteit ICT Kracht van het werken in leerteams
ARCHIMEDES LEERTEAMS Opdracht: vorm een mini leerteam (4 personen) bekijk opdracht en bepaal werkwijze bepaal gezamenlijke mini-product presentabel in 2 minuten