Vakkennis van de leraar - Gecijferdheid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Advertisements

Lectoraat Lesgeven in de Multiculturele School
Rekenvaardigheden vo Een workshop over rekenvaardigheden vo workshop B, van tot uur Marijke Vis, RSG Simon Vestdijk en Martin van Reeuwijk,
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
De rekentoets.
Verzelfstandiging in het onderwijs II, Onderwijsraad, november 2010.
Basisvorming.
WebQuestsWebQuests Voor het basisonderwijs Ververs Foundation Seminar 29 januari 2009 Peter Blijleven.
Het publiceren van onderzoeksdata Frits K. van Evert.
Mind mapping en Concept mapping
Petra van den Broek Voor gmr Utrecht 13 februari 2009
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
22 en 24 mei 2013 Monica Wijers, Vincent Jonker Freudenthal Instituut
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Rekenbeleid Wie gaat wat doen? wiskunde of schoolbreed
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Taal- en rekenbeleid Wie gaat wat doen? NL, wiskunde of schoolbreed
Disclaimer.
Het Nibud Geldexamen voor alle basisscholen in Amsterdam
De ontwikkeling van een professionaliseringstraject voor leraren lager onderwijs om onderzoeksgericht onderwijs (inquiry-based education) binnen wereldoriëntatie.
Leerplan in beeld Inhouden Doelen en Niveaus
Een kijkje in de keuken wie het maakten het register Wie zijn wij.
X : Tafels Niveau 1F/S Paraat hebben: (selectie) Producten uit de tafels (tot en met 10) uit het hoofd kennen. Delingen uit de tafels (tot en met 10) uitrekenen.
Wiskunde in Technologie
Rekenen en ICT.
wiskunde in vernieuwd vmbo
Leeskringen in het onderwijs Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie/Alfasteunpunt.
Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool
Belangenbehartiging door de VELON
Rekenen en Taal Uitdagingen voor de kwaliteit van lerarenopleidingen Rob de Kievit en Joke Snippe Veloncongres 31 maart 2008.
De ontwikkeling van professionele vakkennis op de pabo
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven José Beijer Kenniskring Lesgeven in de Multiculturele School 31 maart 2008 Ghita, Mohamed, Nadya.
De kennisbasis Rekenen-Wiskunde
Afsluiting van de 28 e Panama-conferentie.
Basisbewerkingen rekenen
Drie concepten Wat is de visie van de school op taal en rekenen? Hoe je kijkt naar taal en rekenen bepaalt wat je in de klas terugziet. Is taal meer dan.
Taal- en rekenen Invoeringsaspecten
‘Diagnostische toetsen’ Doorlopende leerlijnen Rekenen-Wiskunde toetsen bij referentieniveaus Jan van Weerden Hoofd Research PO-VO.
De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Wat? Taal in de vakken en.
Leerarrangement 4 Thema Socialisatie.
Gecijferdheid als inspiratiebron voor de rekenles
Trainer Basisvaardigheden Spelling
Nieuw Nederlands 4e editie
NMC 2003 De Waalbrug in wiskundig perspectief André Heck Amsterdam Mathematics, Science and Technology Education Laboratory.
Inleiding presentatie digitaal OKR en protocol september 2014 Samenwerken aan Passend Onderwijs voor elke leerling.
24 juni 2014 PLG interdisciplinariteit vincent jonker.
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
Worldschool. Wat is Worldschool?  Voortgezet onderwijs  Ontwikkelingslanden  Wereldwijde partners  Deskundigen uit verschillende landen  Deskundig.
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Workshop Meten – 2 Training voor de kennisbasistoets rekenen-wiskunde Onderdeel Meten, deel2: samengestelde grootheden en varia.
Workshop Meten – 1 Training voor de kennisbasistoets rekenen-wiskunde Onderdeel Meten, deel1: oppervlakte en inhoud.
Rapport Meijerink in de praktijk Heleen Rutgers Taal in de Etalage 21 april 2009.
Referentiekader rekenen. Uit: /
Conferentie Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen, de referentieniveaus in de praktijk parallelsessie 1 nr. 2 Overdracht po-vo in de praktijk.
Bokhove, Van Stiphout, Bruin-Muurling Wiskunde op de drempel Onderzoeken naar algebraïsche vaardigheden Christian Bokhove (SMC / FIsme) Irene van Stiphout.
Welkom op de informatieavond Het Hooghuis Stadion Jan van Vucht, locatiedirecteur.
Rekenen voor nu en later. Welke kennis en vaardigheden hebben leerlingen nodig om te kunnen functioneren in hun toekomstige beroep? Welke kennis en vaardigheden.
Management en Organisatie een nieuw vak in de tweede fase.
Pilot november 2011 Utrecht. GRONINGEN DLL en REFERENTIENIVEAUS.
Pilot kennisbasis rekenen- wiskunde Hogeschool iPabo Vahap Duman, docent rekenen-wiskunde Ronald Keijzer, lector Rekenen-wiskunde
DOLLARD COLLEGE LOCATIE SCHEEMDA Pilot 1.1 Collega’s Dollard College 11 maart 2010.
Cultuureducatie, W&T en wereldoriëntatie
Onderwijs Ondersteunend Personeel
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Mijleer Les 1.
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
De overstap van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Transcript van de presentatie:

Vakkennis van de leraar - Gecijferdheid VELON – congres 2008 31 maart – 1 april 2008 Kees Hoogland (APS) Monique Pijls (ILO-UvA) Jan Haarsma (CH Windesheim) Ronald Keijzer (IPABO, Fisme) Voor vragen of commentaar, neem contact op met: Kees Hoogland k.hoogland@aps.nl www.gecijferdheid.nl

Casus De minister besluit dat er aandacht geschonken moet worden aan gecijferdheid in uw opleiding. Men maakt u daarvoor verantwoordelijk. Hoe lost u dat op?

Opzet presentatie Inleiding Kees Hoogland Casus PABO Jan Haarsma Casus VO Monique Pijls Casus PO Kees Hoogland Discussie / vragen

Beelden Beelden van gecijferdheid Eerst maar eens wat beelden. Er komen zo in redelijk hoog tempo een aantal plaatjes voorbij. Maak uw hoofd een beetje leeg. Concentreer u niet op details. Laat ze gewoon binnenkomen en laat spontane gedachten opborrelen Ja? Zit u relaxed?. Daar komen ze. Hyperlink naar “Twee minuten gecijferdheidsbeelden” Roep maar even wat eerste gedachten die bij u opkwamen: De wereld is doordesemd van getallen, patronen en structuren. Het zit overal in. Niet alle getallen zijn om mee te rekenen. Etc. etc. Dit is gecijferdheid. Want bij gecijferdheid is het niet de vraag hoe leer je rekenen of hoe leer je bewerkingen doen. Maar hoe leer je kinderen om te gaan met de kwantitatieve kant van de wereld om ons heen. En dan in de breedste zin van het woord. Kwantitatief verwijst naar getallen, maar het gaat ook om patronen en structuren. Dat is niet uit elkaar te halen. Wist u bijvoorbeeld dat uitvoeren van bewerkingen in een geheel ander gebied van de hersenen gebeurt dan het schatten van een antwoord. Dat het schatten van een antwoord veel dichter aan zit bij de plek die gebruikt wordt bij ruimtelijke inzicht. Zulke uitstapjes zullen ook vaker voorkomen in dit verhaal. Daar is ook veel belangstelling voor de laatste tijd. Vooral Jelle Jolles is daar op een zeer doordachte, genuanceerde en integere wijze mee bezig.

Gecijferdheid GC 2007 02 15 Ped. begeleidingsdienst Stad Gent Werkdefinitie: “Kennis, vaardigheden en persoonlijke kwaliteiten, nodig om adequaat en autonoom om te gaan met de kwantitatieve kant van de wereld om je heen.” GC 2007 02 15 Ped. begeleidingsdienst Stad Gent

Gecijferdheid, wiskundige geletterdheid en professionele gecijferdheid Numeracy Mathematical literacy Statistical literacy Quantitative literacy Democratic mathematics Quantitative reasoning La formación matemátika Mathematische Kompetenz La culture mathématique Melek matematika Voordat ik naar voorbeelden ga eerst nog even wat (internationale) achtergrond: In plaats van gecijferdheid kun je ook regelmatig ook het woord kwantitatieve gecijferdheid tegenkomen. Daar zit niet veel verschil tussen. Wat betreft begrippen heeft elk voordeel zijn nadeel. Bij gecijferdheid denkt menigeen helaas automatisch aan leren cijferen, dus juist alleen maar bezig zijn met bewerkingen uitvoeren op kale getallen. Maar bij wiskundige geletterdheid denken sommigen weer sterk aan schoolwiskunde en bij geletterdheid , dat je de complete werken van Vestdijk in de boekenkast moet hebben staan. Ik kwam laatst nog een wiskundige tegen die dacht dat wiskundige geletterdheid ging om het leren rekenen met letters, merkwaardige producten enzo. (zie vervolg)

GC 2007 02 15 Ped. begeleidingsdienst Stad Gent De ontwikkeling van het begrip gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Formative phase Recht toe - recht aan fase De smalle benadering Basisbewerkingen rekenen Mathematical phase De wiskundige fase De wiskundige benadering Wiskunde in contexten uit het dagelijks leven Integrative phase De geïntegreerde fase De brede benadering Wiskunde en rekenen, geïntegreerd met het culturele, maatschappelijke, persoonlijke en emotionele. Bron: “A review of Literature in Adult Numeracy: Research and Conceptual Issues (AIR, 2006)”. GC 2007 02 15 Ped. begeleidingsdienst Stad Gent

Casus VO Casus PO

Onderzoeksgegevens naar Rekenen Minne B. (2007). Excellence for productivity. CPB Met o.a. excedllent overzicht 40 jaar niveaumetingen over onderwijsniveau. http://www.cpb.nl/nl/pub/cpbreeksen/bijzonder/69/bijz69.pdf Rapport Over de drempel met taal en rekenen (Commissie Meijerink) Niet het rapport, wel de onderzoeksbijlagen: P.Vos / E.Harskamp http://www.slo.nl/actueel/nieuws/dll/Rekenrapport.pdf Parlementaire onderzoek onderwijsvernieuwingen (Commissie Dijsselbloem). Niet het rapport, wel de onderzoeksbijlagen (SCP) http://www.tweedekamer.nl/images/kst113842.8s_tcm118-149847.pdf PPON onderzoek Maak onderscheid tussen onderzoek leerlingresultaten en deskundigen-onderzoek http://www.citogroep.nl//po/ppon/alg/eind_fr.htm Onderzoek op details: Groenestijn M. (2007) Rekenvaardigheid in het voortgezet onderwijs. Kun je daar op rekenen?. HvU Putten, C. van e.a. (2006). Strategieën van leerlingen bij het beantwoorden vaan deelopgaven in de periodieke peilingen aan het eind van de basisschool van 2004 en 1997, FSW, Uleiden Wel het onderzoek, niet de publieksconclusies,

Gecijferdheid op school IJburg College Wiskunde opdracht ‘Mind map’ Onderwerp ‘Grootheden en eenheden’

snelheid, inhoud, afstand, lengte, oppervlakte, ….

Doel van de mind-map Welke getallen horen daar nou bij? Hoe hangen al die begrippen met elkaar samen? Wat weet je er allemaal nog meer van?

de opdracht Mind-map 0. onderwerp begrippen verbanden beelden, tekeningen, foto’s getallen

En verder… Groepjes beoordelen elkaars bijdrage Tweede klassers en eerste klassers Voortdurend sturen op concrete voorbeelden

Gecijferdheid op school IJburg College Wiskunde opdracht ‘Mind map’ Onderwerp ‘Grootheden en eenheden’

snelheid, inhoud, afstand, lengte, oppervlakte, ….

Doel van de mind-map Welke getallen horen daar nou bij? Hoe hangen al die begrippen met elkaar samen? Wat weet je er allemaal nog meer van?

de opdracht Mind-map 0. onderwerp begrippen verbanden beelden, tekeningen, foto’s getallen

En verder… Groepjes beoordelen elkaars bijdrage Tweede klassers en eerste klassers Voortdurend sturen op concrete voorbeelden