VAN EEN LEERTEAM KOMT EEN LEERTEAM !!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Research Based Learning
Advertisements

Lectoraat Lesgeven in de Multiculturele School
Praktische Opdracht voor biologie en/of aardrijkskunde in H4/V5
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Laat vernieuwing groeien
31 oktober. Programma  360˚ feedback en competentieontwikkeling  toepassing 360˚ feedback in stage.  ervaringen vanuit de praktijk.  afronding.
LEAN Leiderschap en Cultuur
Hogeschool en Bedrijf Utrecht – 3 november 2009 Erwin van Rooijen Jan Willem Vos.
Hogeschool en Bedrijf Amsterdam – 19 januari 2010
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Voorbeeld uitwerkingen SPBS 2.0
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Activerende werkvorm (awv):
Implementatie van het 4C-ID-model
Afstudeerkringen Supply Chain Management 14 oktober 2005.
Proces en Product.
ONDERSTEUNEN BIJ OPDRACHTEN Hoe doe je dat als opleider?
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Standaarden voor onderzoek Fontys Pabo’s
Samen werken = Samen leren = Samen innoveren
van schoolopleiders en instituutsopleiders
VELON-congres Veldhoven 31 maart 2008 Lullen én poetsen Hoe een leergeschiedenis helpt bij het zetten van de volgende stap.
Introductie workshop 1.
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
INTERVISIE Zuid-Holland
Grenzen aan evidence-based werken in de lokale public health praktijk
Het Debat 1. Het Debat - spelregels Groep zit in kring (zonder tafels) Er volgt een eerste stelling Maak een keuze voor (GROEN) of tegen (ROOD) Ga met.
OIDS Novem-traject SKPO Gemert – Bakel.
Ton van den Boom, opleidingscoördinator. Opleiden in School Doel ministerie O&W –visie ontwikkelen op Opleiden in School –visie ontwikkelen op werkplekleren.
Natuurkunde Proeven doen 2.1 en 2.2
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
Vooraf Voorkom het moeilijke door het gemakkelijke te doen’. Lao Tse
Coachen ICT bijeenkomst 10 oktober 2006 “Ook een coach heeft een coach nodig.”
Naam van de Auteur 7 januari 2008 IPVO Werkbijeenkomst Leermiddelenbeleid Leeuwarden Ronald Kool, relatiemanager vo 25 november 2010.
ICTO-contactpersonen 7 juni 2007 Vrije Universiteit Universiteit Utrecht Technische Universiteit Delft.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Online leergang LOB stimulans voor LOB-ontwikkeling
Introductiebijeenkomst AOS leergang
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Social work Week 2.

WERKEN MET GROEPEN JONGE KINDEREN Bijeenkomst 4. VORIGE BIJEENKOMST: * Bespreken uitkomsten van de praktijkopdrachten in groepen van drie/ vier personen.
Bloggen op de Master Leren en Innoveren Netwerkbijeenkomst Studeren naast je werk / Blended learning 2 december 2015 Bartel Dorhout docent MLI
Niets is wat het lijkt.
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Welkom. Veiligheid Allemaal bril op!!! Waarom zou ik mij houden aan de veiligheidsvoorschriften?
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
ALS MEDEWERKER OP STAGE Als medewerker op stage Waar moet ik dan aan denken? Symposium 17 maart uur – uur.
‘De waardering en behoefte van PABO-studenten t.a.v. de begeleiding in het afstudeeronderzoek’ HAN Pabo Harry Stokhof, Marc Zegers.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Leren begeleiden van studenten bij het formuleren van onderzoeksvragen door schoolopleiders en directeuren Loes van Wessum Marc Vrakking Annemarie van.
Praktijkweek Dynamics bij Inholland  De eerste ervaringen bij Inholland  Indeling;  1 periode  Dynamics, AO, BA  1 periode  Dynamics, Databases/Jetreports,
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Marjan Vermeulen 9 oktober 2017
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Visieontwikkeling Les
Ouders en school samen Maart 2016
Hoe zit het werkveld praktisch in elkaar?
Academie voor Bouw & Infra
Transcript van de presentatie:

VAN EEN LEERTEAM KOMT EEN LEERTEAM !! Leerteam Actie-onderzoek

Innovatieteam Opdracht

Leerteam actie onderzoek deelnemers deelnemers Opdracht deelnemers deelnemers

Leerteam actie onderzoek deelnemers deelnemers Opdracht werkervaring Praktijk leerwensen innovatiewensen deelnemers deelnemers

Leerteam actie onderzoek deelnemers deelnemers Opdracht werkervaring Eigen invulling en Uitvoering Praktijk leerwensen innovatiewensen deelnemers deelnemers

De Opdracht Innovatieteam ·    De vraag is: Hoe vergroten we ons begrip over “actie onderzoek?”, i. Op het gebied van: 1.     Theorie 2.     Praktijk 3.     Praktische filosofie   ii. Op de volgende niveaus: 1.     De professionalisering als begeleider 2.     Het verduidelijken van de criteria van actie-onderzoek binnen ons instituut, we geven daarmee dus een eigen gezicht aan actie onderzoek 3.     De professionalisering als onderzoeker De eindproducten zullen zijn: i.  Een draaiboek voor begeleiders met daarin: 1.     Duidelijke criteria 2.    Organisatie voor nascholing op verschillende niveaus ii. Een of meerdere papers met als doel internationale uitwisseling

Leerteam actie onderzoek deelnemers deelnemers Opdracht Visie ontwikkeling op Actie-onderzoek werkervaring Eigen invulling en Uitvoering Praktijk leerwensen innovatiewensen deelnemers deelnemers

Leerteam actie onderzoek deelnemers deelnemers Opdracht Visie ontwikkeling op Actie-onderzoek werkervaring Eigen invulling en Uitvoering Praxis Zelf actie-onderzoek doen Praktijk leerwensen innovatiewensen deelnemers deelnemers

Resultaten Visie op Actie onderzoek Nog steeds in ontwikkeling Innovatieteam Visie op Actie onderzoek Nog steeds in ontwikkeling Literatuuronderzoek naar de onderliggende concepten van Actie-onderzoek en andere typen onderzoek ter vergelijking Praktische filosofie, praktijk en theorie Leidend tot: Bewustere keuze/ Overtuiging voor Actie-onderzoek als ideale vorm voor professionalisering van docenten (io)

Leerteam actie onderzoek deelnemers deelnemers Opdracht Visie ontwikkeling op Actie-onderzoek werkervaring Eigen invulling en Uitvoering Praxis Zelf actie-onderzoek doen Praktijk leerwensen innovatiewensen deelnemers deelnemers

Leerteam actie onderzoek deelnemers deelnemers Opdracht Visie ontwikkeling op Actie-onderzoek werkervaring Eigen invulling en Uitvoering Praxis Zelf actie-onderzoek doen Praktijk leerwensen innovatiewensen deelnemers deelnemers

Leerteam actie onderzoek deelnemers deelnemers Opdracht Visie ontwikkeling op Actie-onderzoek werkervaring Eigen invulling en Uitvoering Praxis Zelf actie-onderzoek doen Praktijk leerwensen innovatiewensen deelnemers deelnemers

Leerteam actie onderzoek deelnemers deelnemers Opdracht Visie ontwikkeling op Actie-onderzoek werkervaring Eigen invulling en Uitvoering Praxis Zelf actie-onderzoek doen Praktijk leerwensen Bijdrage internationaal Congres (CARN 2006) innovatiewensen deelnemers deelnemers

Leerteam actie onderzoek deelnemers deelnemers Opdracht Visie ontwikkeling op Actie-onderzoek werkervaring Eigen invulling en Uitvoering Praxis Zelf actie-onderzoek doen Praktijk leerwensen Bijdrage internationaal Congres (CARN 2006) innovatiewensen deelnemers deelnemers

Leerteam actie onderzoek deelnemers deelnemers Opdracht Visie ontwikkeling op Actie-onderzoek werkervaring Eigen invulling en Uitvoering Praxis Zelf actie-onderzoek doen Praktijk leerwensen Bijdrage internationaal Congres (CARN 2006) innovatiewensen NIEUWE WEGEN deelnemers deelnemers

Leerteam actie onderzoek deelnemers deelnemers NIEUWE WEGEN 1 Ontwikkelen nieuwe basiscursus voor studenten 2 Ontwikkelen van een professionaliseringstraject tot specialist begeleider Actie-onderzoek Deze specialisten Moeten zelf een actie-onderzoek uitvoeren Doen dat in een leerteam Dus: VAN EEN LEERTEAM KOMT EEN LEERTEAM !! deelnemers deelnemers

Succesfactoren Innovatieteam Niet teveel top-down, laat leerteam de eigen opdracht formuleren, of laat de opdracht op eigen manier invullen. Geef een leerteam het vertrouwen dat ze iets zinvols doen met hun tijd. Deelnemers moeten zich “lekker“ voelen bij elkaar en elkaar stimuleren. Een sterke voortrekker helpt!

Vervolg Succesfactoren Innovatieteam Leerteam Actie-Onderzoek HU/ Instituut Archimedes Werkt vanuit de eigen Leerwensen: We begeleiden al enige jaren Actie-onderzoek, maar we vinden dat we daar toe niet competent genoeg zijn Werkt in overeenstemming met de leerwensen en is zelf actie-onderzoek gestart Verdiepen in de literatuur over (Actie)onderzoek en het begeleiden van actie-onderzoek Actie-onderzoek uitvoeren bij eigen studenten: Waar heeft de student behoefte aan? 2 leden doen AO, 3 leden zijn critical friends Resultaten tzt: Begeleiders worden specialist in AO-begeleiden