Rekenen en Taal Uitdagingen voor de kwaliteit van lerarenopleidingen Rob de Kievit en Joke Snippe Veloncongres 31 maart 2008.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Advertisements

Studenttevredenheid en accreditatie
Kwaliteit en onderwijstijd
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Informatieavond 22 april 2013
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010.
Taal en rekenen in het MBO Marjo Jansen, senior beleidsadviseur.
Netwerk contactpersonen COE 14 november 2013
DYSCALCULIE OP DEN BONGERD
Maaike Vervoort & Ellen van den Berg
Postbus AC Delfzijl Copyright 2009 SBE Samenwerkende.
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Opleiding Onderwijsassistent
Het werk van de Inspectie van het Onderwijs binnen het Praktijkonderwijs Flitsbijeenkomst 10, 17 en 25 september 2012 Paul Prior.
Samenwerken aan sterk groen onderwijs Actuele ontwikkelingen 13 november 2013 Alet van Leeuwen.
Onderwijs & Arbeidsmarkt Doelstelling Bouwend Nederland wil dat haar leden kunnen beschikken over voldoende, goed gekwalificeerd personeel, zowel op.
Taal en rekenen MBO flitsbijeenkomst 18 juni 2009 Marjo Jansen Beleidsdirectie BVE.
| 1 Faculteit GMW / GION, Gronings Instituut voor Onderzoek van Onderwijs Greetje van der Werf Een goede basis is het halve werk.
Decreet Lerarenopleiding Frank Vandenbroucke 13 januari 2006.
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Marianne Driessen, Landelijke ontwikkelingen Rekenen als basisvaardigheid Stand van zaken, 11 november 2008.
1 Is de afgestudeerde mbo-student klaar voor het hbo?
Moderne Vreemde Talen in het mbo Actuele ontwikkelingen Netwerk EVC 17 maart 2011 Rianne Reichardt.
Belangenbehartiging door de VELON
De ontwikkeling van professionele vakkennis op de pabo
Onze kansrijke samenwerking. Waarom veranderen?
Een KRACHTige opleiding voor leerKRACHTEN Marco Snoek VELON-congres 2008 Wat betekenen de rapporten van Rinnooy Kan en de Onderwijsraad voor het curriculum.
Flitsbijeenkomst Nieuwegein 20 november Wat u kunt verwachten: De doorlopende leerlijn eisen aan de school = eisen aan het curriculum? het referentiekader.
Regionale samenwerking rondom jongeren Ton EimersMichiel van der Grinten.
Uitstroomprofielen in het VSO ... en dan ?
4 december deeltijd-hbo Post-Ad in deeltijd formeel en niet-formeel Hans Daale Leido Academy.
Ronde 5 van de Ad Hans Daale Leido. De Ad in ons land  Wat is de Ad  Koppeling aan NLQF  Eerste stap in het hbo – dus hoger onderwijs  MBO-4 / Ad.
Rekentoets locatie DEN BONGERD.
Opleiden in school 22 juni 2004
Taal en Rekenen in 2010 en verder Over Taal en Rekenen gesproken ...
Taal en rekenen Joke van Balen.
Van raamwerk naar referentiekader, wat betekent dat in de praktijk?
Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'
VMBO Economie Docentendag
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Ontwikkelingen beleid en regelgeving rekentoets vo
Opening Twente Centre for Career Research (UT) “Professionele ontwikkeling van leerkrachten vanuit beleidsperspectief” Monique Vogelzang Directeur directie.
24 juni 2014 PLG interdisciplinariteit vincent jonker.
Het onderwijs van het Frans in het basisonderwijs en de aansluiting op de eerste graad van het secundair onderwijs.
Samenhangend onderwijs in de natuurwetenschappen en wiskunde binnen de profielen?
Workshop Curriculum Mapping Bram ten Kate Dean International Business School Hanzehogeschool Groningen.
30 november Welkom! Instructie  De implementatie van het rekenonderwijs is geslaagd, een actieplan is overbodig.
* 1F = BASISSCHOOL * 2F = VMBO * 3F = HAVO & MBO.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Samenwerking VO-besturen Limburg Ron Bonekamp Makka Haane 8 november 2012.
Conferentie Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen, de referentieniveaus in de praktijk parallelsessie 1 nr. 2 Overdracht po-vo in de praktijk.
Workshop referentieniveaus (SLO). Inhoud Aanleiding tot de referentieniveaus Wat zijn referentieniveaus? Status en ontwikkelingen rond de ref.niveaus.
Educatie Maastricht en Mergelland. Educatie wat is dat ? Onderwijs voor volwassenen 18 + Binnen de Wet op de Educatie en Beroepsonderwijs (WEB) Onderwijs.
Conferentie taal en rekenen - Instruct Actuele ontwikkelingen 28 november 2013 Alet van Leeuwen.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Toezicht op de kwaliteit van onderwijs en de doorlopende leerlijnen 1. Waarom toezicht? 2. Hoe werkt toezicht? 3. Hoe houden we toezicht op doorlopende.
Pilot kennisbasis rekenen- wiskunde Hogeschool iPabo Vahap Duman, docent rekenen-wiskunde Ronald Keijzer, lector Rekenen-wiskunde
Herziening kwalificatiestructuur mbo Jouke Dijkstra, Lidy van Oers en Laura Punt| 21 januari 2016.
Landelijke kennistoetsen in het onderwijs van de instelling Workshop tijdens Studiedag VH toetsing en externe validering Driebergen,12 december 2013 Roger.
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Pedagogisch werk KD 2016.
Actief burgerschap in het SO: “Hoe maken we samen het verschil?“
Onderwijstype en bevoegdheid
Wat de associate degree kan betekenen voor de doorstroom van mbo naar hbo Dynamiek in de doorstroom - 20 maart
Presentatie ‘Entreeopleidingen: hoe staat het er voor?’
Doorlopende leerlijnen PCOU
Op weg naar taalbeleid vo-hbo!
Aansluiting mbo-hbo Peter van der Tol november 2017.
Transcript van de presentatie:

Rekenen en Taal Uitdagingen voor de kwaliteit van lerarenopleidingen Rob de Kievit en Joke Snippe Veloncongres 31 maart 2008

“eigenlijk zijn taal en rekenen de enige vakken die zo’n aparte aanpak verdienen omdat dit ook de basis is voor andere vakken” “de referentieniveaus betekenen dat we ook op de PABO wel wat meer van studenten mogen verwachten als het gaat om taal en rekenen” “ ook het HBO zou referentieniveaus moeten aangeven; daar kan dan in de keten naar toegewerkt worden” “ uitstekend dat het ‘wat’ wordt vastgelegd, maar laat het ‘hoe’ over aan de school”

Spanningsvolle relatie tussen heterogeniteit van instroom en handhaven van kwaliteit van de opleiding: toenemend aantal eerste generatiestudenten met vaak andere taalachtergrond toenemende instroom vanuit MBO grote verschillen in niveau rekenen/wiskunde grote verschillen in taalvaardigheid

Spanningsvolle relatie tussen heterogeniteit van instroom en handhaven van kwaliteit van de opleiding: pedagogisch-didactische inhoud versus vakinhoudelijke deel; overladenheid van programma’s in basisscholen

Algemene aanbevelingen: leg de referentieniveaus wettelijk vast zorg voor een bovensectorale aanpak voor implementatie van de referentieniveaus

Aanbevelingen voor de lerarenopleidingen (1): implementeer referentieniveaus in lerarenopleidingen; verhoog instroomeis op taal- en rekenvaardigheid; maatregelen op basis van onvoldoende instroom: summer courses, bijspijkerlessen, flankerend onderwijs; zulks in overleg met toeleverend regionaal onderwijs

Aanbevelingen voor de lerarenopleidingen (2): bepaal gemeenschappelijk eindniveau voor taal en rekenen/wiskunde en toets dit; laat brede bevoegdheid in tact, maar koppel activering van de bevoegdheid aan aanvullende scholing; ontwikkel gemeenschappelijke eindtermen voor rekenen en taal in lerarenopleidingen; verzamel goede praktijkvoorbeelden voor reken- en taalonderwijs.