Belangenbehartiging door de VELON

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Europese Vereniging for het Toetsen en Beoordelen van Taalvaardigheid
Advertisements

1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
26 november 2010 Arbeidsmarkt-relevantie voor de Ad A.O.W.-overleg I Hans Daale.
L&B in het MBO.
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
De nieuwe zorgverzekering
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
Expertisenetwerk Professionele Ontwikkeling Lerarenopleiders Een stimulans voor het leven lang leren van lerarenopleiders? Fer BoeiWindesheim Jurriën Dengerink.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
De rekenkamer van Venlo
Wat (en hoe) willen lerarenopleiders leren
Den Haag 25 januari 2011 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
28 mei - Ad-Manifestatie Ad en Flexibilisering Hans Daale Leido.
Allochtonen in het hoger onderwijs
Beoordelen van docenten loont de moeite!
| 1 Faculteit GMW / GION, Gronings Instituut voor Onderzoek van Onderwijs Greetje van der Werf Een goede basis is het halve werk.
WERELDCAFÉS. WAT ROEPT DIT THEMA BIJ JOU OP? WAT MAAKT HET SPANNEND, LEUK/NIET LEUK, BOEIEND OF UITDAGEND? Wereldcafé 1e ronde.
Refrein De Hogeschool van Amsterdam, Is ambitieus ten aanzien van het koesteren van jong talent. Wij gaan voor de student Betrokken bij de maatschappij.
Becoming a Teacher Educator: De inductie van beginnende lerarenopleiders Marcel van der Klink, CELSTEC, Open University of the Netherlands
De Vereniging Lerarenopleiders Nederland Opgericht 1 juli 1975
Velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Wat betekent Opleiden in de school: voor de leerling?
Professionele ruimte versus verantwoordingsdruk Levenslang leren Faciliteren van leren Vertrouwen in de lerarenopleidingen De toekomst? Dilemma’s ten aanzien.
Onderzoek in het hbo/op de lerarenopleiding? Waarom, hoe en waartoe?
Rekenen en Taal Uitdagingen voor de kwaliteit van lerarenopleidingen Rob de Kievit en Joke Snippe Veloncongres 31 maart 2008.
Academische lerarenopleiding primair onderwijs
Kennis-maken door self-study onderzoek
Casusbank Didiclass Reflectie binnen het voortgezet onderwijs
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
Een KRACHTige opleiding voor leerKRACHTEN Marco Snoek VELON-congres 2008 Wat betekenen de rapporten van Rinnooy Kan en de Onderwijsraad voor het curriculum.
Leren van lerarenopleiders
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Diagnostische toetsen voor het MBO
de denk- en werkwijze voor passend onderwijs
Taal en rekenen Joke van Balen.
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Informatiebehoefte na invoering van 1mei-deadline (recht op Studiekeuzeadvies) Wat het onderwijs(management) allemaal wil weten over het effect van deze.
Ontwikkelingen beleid en regelgeving rekentoets vo
Hoger Onderwijsbeleid en sturing in Europees perspectief Een kritische blik op de WHOO Marijk van der Wende CHEPS 15 december 2005.
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
HET BEROEPSPROFIEL VAN DE LERAAR ALS BLACK BOX
PRESENTATIE OVER DE VOORLOPERSTRAJECTEN Ans Buys (aanjager innovaties lerarenopleidingen) ‘Een leraar raakt de eeuwigheid; hij kan nooit weten waar zijn.
ONDERZOEKS VRAGEN Hoe ervaren de ll. van 5 havo en 6 vwo de 2e fase?
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Verantwoorden over passend onderwijs Congres Antwoorden bij Verantwoorden 23 september 2015.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Opleiden in de school, voor nu en in de toekomst
Informatieavond groep 8
Flexibel deeltijd hoger onderwijs Studiedag Vereniging Hogescholen Werken aan deeltijd; op weg naar aantrekkelijker deeltijd hoger onderwijs 11 december.
Clustergewijs accrediteren Bijeenkomst 17 maart 2014 Utrecht.
| pagina 1/x | Afdeling Communicatie Advies Strategische Agenda Hoger Onderwijs.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Functiedifferentiatie in het primair onderwijs 4 februari 2010.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
drempels Noodzaak: het niveau daalt Maatschappelijke zorg, politiek, media Aansluitingsproblemen (mbo,pabo) Basisvaardigheden sneeuwen onder Onderzoek.
Leren van professionals Workshop miniconferentie OU, 28 mei 2010 Kitty Kwakman Hogeschool Zuyd Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Onderwijskwaliteit: een zaak voor peers onder elkaar, of voor politiek en democratie?
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Stand van zaken beleid en regelgeving van rekenen
Terugkoppeling herijkingswensen
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Visie op praktijkrelevant examineren
Masterclass voor lerarenopleiders
Transcript van de presentatie:

Belangenbehartiging door de VELON Betrokkenheid van de VELON bij beleidsdiscussies rond lerarenopleidingen

Tijdlijn Reactie/input VELON Beleids-agenda leraren-opleiding Rapport Rinnooy Kan Beleids-reactie Leerkracht van Nederland Kwaliteits-agenda leraren-opleidingen November 2005 Mei 2008

VELON Reactie VELON op Leerkracht in Nederland: Vereniging Lerarenopleiders Nederland Reactie VELON op Leerkracht in Nederland: “De realiteit van het samen opleiden is in onze ogen niet voldoende terug te vinden in het Actieplan”. Reactie staatssecretaris: “Over het opleiden in de school is in het actieplan een aparte paragraaf opgenomen. Bovendien zal in de kwaliteitsagenda lerarenopleidingen aan opleiden in de school aandacht besteed worden.”

VELON Vereniging Lerarenopleiders Nederland Reactie VELON op Leerkracht in Nederland: “Recht doen aan de verschillende contexten waarin en condities waaronder de verschillende lerarenopleidingen werken.” Reactie staatssecretaris: “Als het gaat om de verbetering van het vakinhoudelijk niveau, dan hebben wij in het actieplan een onderscheid gemaakt tussen aan hogescholen en aan universiteit verbonden lerarenopleidingen. In tegenstelling tot de lerarenopleidingen op hogescholen moet het vakinhoudelijk kennisniveau op universitaire lerarenopleidingen zijn geborgd in de wo-opleiding die aan de lerarenopleiding vooraf gaat .”

VELON Reactie VELON op Leerkracht in Nederland: Vereniging Lerarenopleiders Nederland Reactie VELON op Leerkracht in Nederland: “In onze ogen is flexibiliteit in de lengte van de opleiding een noodzakelijke maatregel om aan de wensen ten aanzien van kwaliteit en diversiteit tegemoet te komen”. Reactie staatssecretaris: “De expertgroep concludeert dat juist in het voorafgaande onderwijs verbetering in kennisniveau en het invoeren van niveaubeschrijvingen voor rekenen en taal nodig is, zodat studenten niet met een achterstand in het HBO terecht komen.”

VELON Reactie VELON op Leerkracht in Nederland: Vereniging Lerarenopleiders Nederland Reactie VELON op Leerkracht in Nederland: “Het verdere ontwikkelen van een betrouwbaar en valide landelijk toetsinstrumentarium voor alle verschillende opleidingen is een complexe opgave en makkelijker gezegd dan gedaan”. Reactie staatssecretaris: “We beseffen met u dat het een ingewikkeld proces is. Daarom willen we dit in nauwe samenwerking met de lerarenopleidingen willen oppakken .”

VELON Reactie VELON op Leerkracht in Nederland: Vereniging Lerarenopleiders Nederland Reactie VELON op Leerkracht in Nederland: “De NVAO heeft in reactie op uw brief aangegeven uitgebreidere visitaties te willen uitvoeren. We kunnen ons niet aan de indruk onttrekken dat daarmee feitelijk zowel de NVAO als de minister aangegeven twijfels te hebben over het reguliere accreditatietraject binnen het hoger onderwijs”. Reactie staatssecretaris: “Wij hebben zorgwekkende signalen van scholen, lerarenopleiders en studenten van lerarenopleidingen ontvangen over de kwaliteit van de lerarenopleidingen. Na overleg met de NVAO is besloten om intensievere visitaties voor de lerarenopleidingen te houden.”

Tijdlijn Reactie/input VELON Input vanuit het congres Beleids-agenda leraren-opleiding Rapport Rinnooy Kan Beleids-reactie Leerkracht van Nederland Kwaliteits-agenda leraren-opleidingen November 2005 Mei 2008