Manager BCPM Business Consultant

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Innoveren voor gezondheid
Advertisements

Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Koepels: keuzes die de Intermediair kan maken SBR voorlichtingsbijeenkomsten 2011 Vanaf 1 januari 2013 is SBR de standaard voor financiële rapportages.
QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
De levenscyclus van een informatiesysteem
Budgettering voor KMO’s: Agenda
KM QUEST: een kennismanagement simulatie leerprogramma
Bedrijfspresentatie Promavise
OASA College 3 1 H2Informatiemanagement H3Informatietechnologie en strategisch voordeel.
de manier waarop een bedrijf onderweg wil zijn
BI blok 1.4 EBI SLM College 4: Service Design (vervolg) Voorbeeld tentamenvragen.
Debat BB ICT samenwerking Equalit 14 februari 2013
1 Demo of Praktijk Over de problematiek bij het ontwerpen van informatiesystemen Mark Dumay Afstudeervoordracht 15 oktober 2004.
Haal wel rendement uit IT investeringen Ton Tijdink.
Informatiemanagement 27 juni 2007 André Knulst Mens College 3/3.
Het Management Informatie Portaal
Business Marketing Sabine Vermuyten
Het Nieuwe Werken Samenspel tussen IT en business.
Grip op ICT door grip op architectuur
Facility management en inkoop
Business Case van de DLWO
Agenda Inkoopprofessionalisering
Welkom bij de presentatie van het
Methoden voor het meten van klantentevredenheid
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
Applicatieplatform congres 12 & 13 maart. Sneak Preview Technologie van morgen MS SQL server bij REAAL Peter de Visser IT Architect
27 januari 2011.
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ) van de informatievoorziening
Inleiding tot management en organisaties
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
Presentatie Project Cronus Welkom
Van JBF via Degelijkheid naar Pro-actief Beheer
KIVI Speurwerkprijs ‘Noodzaak van innovatie in de gezondheidszorg’ Prof.dr.ir. Theo de Vries 16 december 2003 KIVI Speurwerkprijs 2003.
Ir.drs. A. van der Star MSHE UMC Groningen
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
DBS Talent & Salaris voor PIM klanten
Waarom applicatie rationalisatie een slimme keus is
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
Introductie OHSAS
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
Hoe een ZIS succesvol implementeren Dominiek Cottem Implementatie Consultant Klinische Zorgtoepassingen Administratie Centrum Caritas vzw, Heverlee.
Workshop ‘visieversneller’
ArchiValue: de APG-Case
ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern
Hoofdstuk 6 ICT en management h6.
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
3. Taakgericht én procesgericht leveren van ICT voorzieningen.
De inzet van BPM en SOA in een organisatie
Informatie management HC2
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
Project Architectuur en Beheer BI2-DT en Inf2-DT Module CMIPRJ25DT George Pluimakers en Jacques Wetzels Studiejaar 2011/2012 Opdracht 3.
Beheer in BedrijfsContext AD ICT Leerjaar 2 George Pluimakers Module: ICTBBC01DX Studiejaar 2013/2014.
Les 2 People-Centric Process Management. De wereld rondom BPM 1.Top Management en strategische keuzes 2.Kwaliteits Management 3.Verander Management “The.
1 IT Service Management Theorie (2). 2 “Op zoek naar balans tussen dienst en klant” Bron: artikel uit IT Service Magazine van Robert den Broeder en Aad.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Beheermodel van M. Looijen
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Hulpmiddelen voor bepalen activiteiten
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Zorginkoop op weg naar volwassenheid NEVI Inkoopdag 23 juni 2016 Prof dr ERIK M VAN RAAIJ PETER DOHMEN
Business Process Management
KNVI Congres Introductie BI.
Oprichting van de BIZ Krabbepolder/Zeehavengebied (Zuid)
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Transcript van de presentatie:

Manager BCPM Business Consultant Calculeren van Applicatiebeheer Presentatie 7 oktober 2003 voor NGI afdeling Noord Marco Luiten - John Rutten - Manager BCPM Business Consultant

Programma 17:30 Voorstellen 17:40 Inleiding 18:00 Discussie 18:30 Broodmaaltijd 19:00 Presentatie Resultaten 19:10 Presentatie Calculatiemodel 20:00 Afsluiting

Even voorstellen... Marco Luiten (marco.luiten@centric.nl) Marco Luiten is Manager Business Consultancy en Projectmanagement bij Centric Information Engineering. Hij is 25 jaar werkzaam in de ICT, met als specialisme het ontwikkelen en beheren van maatwerksoftwaretoepassingen. Vanuit een breed aandachtsgebied is Marco gespecialiseerd in de vele aspecten die een rol spelen bij het begroten van software ontwikkeling en beheer. John Rutten (john.rutten@centric.nl) John Rutten is Business Consultant bij Centric Information Engineering en verantwoordelijk voor de Centric Beheer Aanpak, waartoe het Calculatiemodel Applicatiebeheer behoort. Sedert 18 jaar is hij in uiteenlopende functies actief in de informatietechnologie. Vanaf het midden van de jaren negentig richt hij zich op management en beheer van applicaties, de laatste jaren als Business Consultant en Product Manager bij Centric.

Situatieschets Ontwikkelingen rondom informatiesystemen Knelpunten Voornamelijk aandacht voor nieuwe applicaties Gaat ten koste van aandacht voor bestaande applicaties (er komt wel meer bij, er gaat weinig af) Beheerkosten nemen voortdurend toe Noodzaak van ICT om te professionaliseren Knelpunten Economische ontwikkelingen Toenemende complexiteit Onderbouwing strategische keuzes

Oorzaken van knelpunten Inzicht in huidige applicatie portfolio ontbreekt Bedrijfswaarde Life-cycle, techniek, kennis Kosten (Middel-)lange termijn beslissingen vaak onvoldoende onderbouwd Sturing vaak op basis van incidenten Draagvlak voor verandering diffuus Inzicht in kosten moeilijk te verkrijgen

Ontwikkeling versus Beheer Ontwikkeling heeft historisch meer aandacht Modellen voor kostencalculatie ontwikkeling zijn voorhanden FPA, PPA, Use Cases, COCOMO, KLOC Kosten beheer 50-80% van totale kosten (Gartner) Kosten applicatiebeheer nu expert-schatting vaak éénmalig, en/of op hoofdlijnen Vandaag presentatie model voor calculatie kosten van applicatiebeheer

IT Service organisatie Drie vormen van beheer Klant IT Service organisatie Business Management Gebruikers Applicatie Beheer Functioneel Beheer Service team Technisch Beheer

Discussievragen Groep 1 Groep 2 Groep 3 Groep 4 Welke parameters zijn volgens u van invloed op de kosten van applicatiebeheer (top 3)? Hoe worden bij u kosten van applicatiebeheer momenteel begroot? Welke eisen stelt de business aan (kosten van) applicatiebeheer? Hoe kun je de kosten van applicatiebeheer beïnvloeden?

Discussie (tot 18.30 uur) Indeling in 4 groepen Per groep één vraag Groep 1, A t/m Ha, discussieleider Arthur Alferink Groep 2, He t/m O, discussieleider Eric van Kuiken Groep 3, P t/m S, discussieleider John Rutten Groep 4, T t/m Z, discussieleider Marco Luiten Per groep één vraag Resultaten op A4 Inleveren voor pauze Samenvatting resultaten na pauze

Resultaten discussie Welke parameters zijn volgens u van invloed op de kosten van applicatiebeheer (top 3)? Volwassenheid IT organisatie Snelheid veranderingen in tijd, in grillige omgeving Complexiteit Hoe worden bij u kosten van applicatiebeheer momenteel begroot? Vast percentage totale ontwikkelkosten Ervaringscijfers (gebruikers, incidenten) achteraf Expertschatting van ontwikkelaar Begroting op groepen applicaties Reactief op Pilot

Resultaten discussie Welke eisen stelt de business aan (kosten van) applicatiebeheer? Strategisch niveau stelt eisen op hoofdlijnen (kostenreductie, klanttevredenheid) Tactisch niveau vertaalt deze eisen naar niveau van dienstverlening Eisen afhankelijk van ‘waarde’ bedrijfsproces Hoe kun je de kosten van applicatiebeheer beïnvloeden? Standaardisatie (softwareontwikkeling als beheerorganisatie) Analyse van tijdsbesteding, maatregelen nemen Service niveau’s aanpassen (releases beperken) Kwaliteit ontwikkeling en implementatie verhogen

Het Calculatiemodel Cost-Drivers Applicatiebeheer Grote diversiteit aan factoren die de kosten beïnvloeden Drie categorieën Beheertaken en serviceniveau Kenmerken applicatie en omgeving Kwaliteit applicatie en omgeving Verschil in de mate waarin de factoren invloed hebben op de kosten Ervaringscijfers Expertschattingen Kengetallen Onderzoeksbureau’s Concurrenten Benchmarking

Structuur Calculatiemodel

Waarom een model? Het verkrijgen van inzicht in de kosten van applicatiebeheer is een moeilijke opgave Specifieke kennis Instrumenten en methodieken Tijd Alternatieven hebben een globale focus Ervaringscijfers uit benchmarks Calculaties van hard- en softwareleveranciers Behoefte aan praktisch instrument voor specifieke omgeving en architectuur

Het Calculatiemodel voor Applicatiebeheer Uitgangspunten: handig en praktisch instrument Het Calculatiemodel geeft op basis van diverse specifieke parameters inzicht in de kosten van beheer en onderhoud van een applicatie Resultaat: begroting van de norm ‘workload’ voor het beheer en onderhoud van een specifieke applicatie Specifieke benchmark op de kosten van beheer en onderhoud Informatie voor kostengestuurde afweging over het beheer en onderhoud

Positionering t.o.v. standaarden Calculatiemodel binnen ITIL / ASL ITIL en ASL zijn procesgericht, WAT Calculatiemodel is ondersteunend aan Managementprocessen (budgettering), HOE Cost Management (ASL) Financial Management (ITIL) Functiepunt Analyse Standaard voor bepalen omvang Applicatie

Het calculatieproces

Het calculatieproces Beheer versus ontwikkeling

Toepassing van het Calculatiemodel Resultaat: begroting van de norm ‘workload’ voor het beheer en onderhoud van een specifieke applicatie Informatie voor kostengestuurde afweging over het beheer en onderhoud Het calculeren van kosten leidt niet tot verbetering, de beslissingen daarna wel! Scenario’s definiëren op basis van calculatie op: Strategische niveau Tactisch niveau Operationeel niveau

Strategisch niveau Bedrijfswaarde versus Kosten Uitfaseren Optimaliseren Hoog Beheerkosten Negeren Cultiveren Laag Laag Hoog Bedrijfswaarde

Strategisch niveau Optimaliseren beheerkosten Applicatie en applicatieomgeving Simuleren wat het effect van veranderingen (van de kenmerken) op de kosten is Kwaliteitsverbetering Beheerdiensten Aanbod en niveau van de dienstverlening Procesverbetering Uitbesteding van beheertaken Korte demonstratie van het Calculatiemodel

Het Calculatiemodel Korte presentatie Diensten Applicatiebeheer, inclusief het niveau van dienstverlening.

Het Calculatiemodel Korte presentatie Verschillende manieren om de omvang van de applicatie te bepalen.

Het Calculatiemodel Korte presentatie Scorecard voor het bepalen van de kwaliteit van applicatie(omgeving).

Het Calculatiemodel Korte presentatie Simulatie van kwaliteitsverbetering op de kosten van applicatiebeheer.

Tactisch niveau Wat doen we met een applicatie? Goede balans tussen kosten en opbrengsten Life-cycle Management: kostenontwikkeling volgens ‘Badkuip-model’ simuleren Pro-actief maatregelen nemen: Perfectief onderhoud Preventief onderhoud Nieuwe technologieën Opleiding Kwaliteitsverbetering Tijdig (delen) vervangen

Operationeel niveau Beheerkosten applicatie beheersen Kosten voor beheer van een applicatie reduceren Budgettering van onderhoud Beheerkosten applicatie kwantificeren Efficiëntie bepalen Budgetten definiëren (in overleg met organisatie)

Samenvatting De aandacht op beheersing van de kosten van beheer neemt toe Hoewel moeizaam te verkrijgen, is inzicht in de kosten van beheer essentieel voor beheerstrategie Het Calculatiemodel is een hulpmiddel dat op praktische wijze de (specifieke) kosten van applicatiebeheer berekent en voorspelt

Centric Information Engineering B. V Centric Information Engineering B.V. Regiokantoor Noord Nederland Leonard Springerlaan 9 9727 KB Groningen Tel. (050) 520 62 60 Fax (050) 520 62 65 www.centric.nl

Centric Information Engineering B. V Centric Information Engineering B.V. Marconibaan 2 Postbus 188 3430 AD Nieuwegein Tel. (030) 605 14 10 Fax (030) 605 12 51 www.centric.nl