i1-coachcursus HIC (1’) huishoudelijk (1’)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Advertisements

Het doen van eigen onderzoek
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Hoe ruim ik mijn kamer op?
Tips voor een goede PowerPointpresentatie
Door goede gesprekken groeien
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
We zijn toch allemaal gelijk…
Welkom bij de World Vision Quiz.
Bijeenkomst 2: doelgericht coachen
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Bijeenkomst 1: coach-introductie
Afscheid groep 8 Kindernevendienst en Bevestiging ambtsdragers 15 juni 2014 Thema:
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
Levensvragen Over geluk…..
Oplossingsgericht coachen
JEUGDVOETBALDAGEN 2011 Horst.
Lieve zoon/dochter ....
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Iedereen coach naar Jef Clement.
Interpreteren van data
De weegschaal methode Een goede methode om vergelijkingen mee op te lossen Klik linksonder op deze knop om presentatie te starten. volgende VMBO - Wiskunde.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Het bacheloreindproject (BEP) 1BT04 / 1GT04
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Volksuniversiteit Zwolle
MINECRAFT PLAATJES TUTORIAL #3 KUBUSCRAFT.
Techniekanalyse Wat kun je verwachten na 4 keer op het ijs te hebben gestaan. Persoonlijk had ik al 7 jaar niet meer op de schaats gestaan. Maar na een.
BenFit; waarom? we geloven dat voor iedereen een gezond en gebalanceerd leven bereikbaar is de regie weer terug krijgen over je leven, lichaam en gewicht.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Leerstijlen KOLB SJM.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Methodiek: Plancyclus
Doelen van deze presentatie:
Cases Kamprechter  4 groepen: personen  Iedere groep max. 4 cases  Oorzaak van situatie is niet belangrijk  Doel: discussie over mogelijke oplossing.
COACHINSTRUCTIE COMPETITIE 10 DECEMBER 2015
Woordjes leren.
Rauw en troosten.
Roeitechniek en didactiek Monika Roeling.  Video  Roeitechniek Programma 4 maart.
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Ik ben coach van een C4 ploeg, wat nu?.  Sander Bijvank ◦ Stoffer en Blik ◦ Slowbootion (Coach) ◦ Zwaar 2008 ◦ En Blik ◦ Zwaar 2011 (Coach)  Roderik.
Uitleg  In dit spel is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk punten verzamelt door vragen goed te beantwoorden.  In ronde 2, 3 en 4 staat er ook een.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Een situatie uitgelegd vanuit ‘De Wereld van Verschil’
Leren roeien maar vooral ook: Kennismaken met De Hertog
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Grip op stress, tijd en Welkom, mijn naam is Annemiek Tigchelaar en ik ben de eigenaar van Werkdrukverlager. Wij helpen je met grip op je stress,
Nee Zeggen!.
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
Omgaan met een rollator
Instructeur cursus 1. Beginnende roeiers.
Verdiepende coachcursus 2
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Rugpijn.
Loopbaan en burgerschap les 3
Verdiepende Coachcursus 3
ADL Les 1.
Verdiepende coachcursus 4
ADL Les 1.
Transcript van de presentatie:

i1-coachcursus HIC (1’) huishoudelijk (1’) roeitechniek t.b.v. eerste les (20’) roeitechniek t.b.v. rest vd intro (30’) pauze (15’) interactief coachen (50’)

Roeitechniek ‘Haalbeeld’ Wat kan een Hiccer minimaal na 6 weken? Volgorde van uitleggen Top 5 van belangrijkste dingen roeitechniek

Keuze uit: haalvolgorde (1) (2) commando’s (1) (2) gelijke uitpik houding uitpik (1) (2) houding inpik (1) (2) watervrij roeien blessurevrij roeien gelijke/directe inpik glijden blad draaien (1) (2) zelf sturen oefeningen (...) handvatting/polsen strijken bootversnelling beentrap veilig tillen, materiaal in-/uitstappen ritme discipline (1) (2) vaarregels (1) (2) verschil sb/bb rood/groen veilig aanleggen namen onderdelen (1) (2) ergometeren ronden overige gezelligheid (1) grof, basis (2) fijn, gedetailleerd

Eerste les Hoe minder tijd de uitleg kost, hoe beter Denk eens terug aan eigen eerste les Weinig woorden vuil maken aan roeibeweging, gaat vanzelf goed

Introductie Vertel waar spullen kunnen worden achtergelaten, dat het niet handig is om gsm en andere dingen die niet in het water mogen vallen mee te nemen in de boot. Check geschikte roeikleren Volgende keer wel allemaal op tijd komen, want anders blijft er weinig tijd over om te roeien. Vragen naar blessures e.d. Materiaal is kwetsbaar, nooit op de huid staan. Commando’s zijn noodzaak i.v.m. veiligheid.

Bakles (maximaal 20’) Hoe lang? Commando’s oefenen Instappen/uitstappen met eerste stop roeien elke haal andere commando’s: laat...lopen, houden, (ronden), strijken (cool/logisch) Slagklaar maken bij inpik (helemaal oprijden) Blad draaien Rechte polsen Eerst voordoen

Boottraining Instappen Balansoefeningen SB/BB om de beurt laten roeien (belang veilig boord) Tubben Slagklaar maken in de inpik Blad draaien Eerste stop elke haal

Eerste les haalvolgorde (0) (1) (2) commando’s (1) (2) gelijke uitpik houding uitpik (0) (1) (2) houding inpik (0) (1) (2) watervrij roeien blessurevrij roeien gelijke/directe inpik glijden (0) blad draaien (1) (2) zelf sturen oefeningen (1e stop) handvatting/polsen strijken bootversnelling (0) beentrap veilig tillen, materiaal in-/uitstappen ritme (0) discipline (1) (2) vaarregels (1) (2) verschil sb/bb rood/groen veilig aanleggen namen onderdelen (1) (2) ergometeren ronden (0) (1) (2) overig (0) vage notie, aanzet (1) grof, basis (2) fijn, gedetailleerd

Fouten corrigeren Bij de eerste les liever zo min mogelijk fouten corrigeren. Er is veel zelfcorrectie eerst oprijden en dan armen strekken werkt niet kijken naar anderen fout levert snoek/afremmen op, laat je roeiers leren door te ervaren

Blad draaien De vraag over blad draaien: ‘wanneer moet dat precies?’ is niet te beantwoorden. Ook niet voor gevorderde roeiers! Je blad draai je nl. afhankelijk van de omstandigheden vroeger of later, maar in ieder geval op tijd. ‘Kliksysteem’: ontspannen riem vasthouden

Eerste stop Gehele eerste training! Gevoel voor ritme Belang van ontspanning benadrukken Tijd voor blad ontspannen platdraaien Instant-gelijkheid meteen de eerste les Eventueel uitleg dat boot niet echt gebaat is bij snel oprijden, behalve bij wedstrijden Na verloop van tijd kan slag 1e stop overnemen (d.w.z. pauze van 2 tellen)

Cool/Logisch Cool: Slagklaar maken bij uitpik=voor wedstrijdroeiers *Logisch: Slagklaar maken bij inpik=nuttig voor beginners Cool: Ronden zonder oprijden *Logisch: Ronden met oprijden: C4-en *voorkeur

Doelgericht coachen Wat zijn doelen? Haalbaar, uitdagend, voor roeiers, voor coach, specifiek, algemeen, periode SMART/FUZZY

Mogelijke doelen winnen van de afroeiwedstrijd blessurevrij roeien deze training meer bootversnelling verkrijgen (door uitleg van principe bootversnelling, oefeningen) deelname aan wedstrijdselectie

Doelen (Kohlmann, 2003) anti-detaillijst 1 gelijke uitpik 2 bootversnelling (druk via dolpen) 3 glijden/ritme (boot onder je door) 4 inzet-/uitzethouding (altijd op zitbeentjes) 5 watervrij

Doelen i1-cursus (1997) eerste-stopritme, slifferend, gefaseerd, hoog zitten ontspanning in de juiste houding juist en ontspannen vasthouden van de riem (hangen aan vingers ipv vuist) rust en beheersing in de beweging

Doelen afco (b1-stip, weetboek) blessurevrij grondbeginselen van het roeien geen elementaire fouten watervrij stuurcommando’s en sturen materiaalbehandeling en voorzichtigheid vaarreglementen

Maak je eigen planning 1 gelijke uitpik 2 bootversnelling 3 glijden/ritme 4 inzet-/uitzethouding 5 watervrij eerste-stopritme, slifferend, gefaseerd, hoog zitten ontspanning in de juiste houding juist en ontspannen vasthouden van de riem (hangen aan vingers ipv vuist) rust en beheersing in de beweging blessurevrij grondbeginselen van het roeien geen elementaire fouten watervrij stuurcommando’s en sturen materiaalbehandeling en voorzichtigheid vaarreglementen

Voorbeeldplanning 6 weken week 1: introductie, roeien 1e stop, rust en ontspanning, draaien binnenhand/buitenhand week 2: snel weg (‘discipline’), gelijke uitpik, bootversnelling week 3: meer bootversnelling (beentrap) week 4: coach/ervaren roeier roeit mee, ritme, glijden week 5: tempowisselingen, tochtje week 6: specifieke wedstrijdvoorbereiding

Samenvattend Les 1: eerste stop, gedraaid blad roeien, keep it simple Balansoefeningen bij elk nieuw boottype Les 2 e.v. niet te gedetailleerd, eerst leren roeien Belangrijk: ontspanning, ritme/glijden, uitpik, bootversnelling, zitten op zitbotjes

Deel 2: interactief coachen

Schema (Kohlmann, 2004) 1 COACH-AGENDA 2 ROEIER-AGENDA 3 SAMENWERKEN 4 VERZIN EEN LIST 5 SALES 6 AFTER-SALES 7 WAAROM NIET? 8 MOTIVEREN

1. Coach-agenda (1) Analysevolgorde: 1 BOOT 2 BLAD 3 ROEIER effectiviteit=hoge bootsnelheid=doel blad niet in het water=niet effectief linken aan roeier/lichaamswerk

1. Coach-agenda (2) Wat gaat goed? Wat kan beter? halve-cyclus-theorie: fouten hebben hun oorzaak vaak exact een halve cyclus terug: vb. slecht platdraaien leidt tot slecht opdraaien/inpiktiming. motorcortex: oefenen op volgorde in recover levert ook resultaat op in de haal methode arb: alle fouten in cyclus plaatsen en wegstrepen wat niet de oorzaak is, echte oorzaak blijft over

2. Roeier-agenda/3. Samenwerken als je niet weet wat de roeier bezighoudt, kan je de roeier niet goed motiveren waarom de list gaat helpen bij zijn probleem. denk mét de roeier, niet voor de roeier. ook goed voor het zelfrespect. ‘je kunt coachen tot je een ons weegt, maar als de roeier ergens anders mee bezig is, verandert er toch niets.’ (Verdonkschot).

4. Verzin een list oefeningen, hebben een doel: bepaalde deelbeweging oefenen, iets laten voelen, ze hebben ook vaak secundaire (positieve) effecten, deze kunnen het geleerde bekrachtigen trucs (inpik/uitpik aangeven, band om de boot om de haal versnellend te krijgen, luisteren naar geluiden in de boot, voetenriempjes los)

4. Verzin een list (2) experimenteren (bijv. zonder riemen heen en weer bewegen in de boot om te laten voelen dat de krachten op het voetenbord elkaar opheffen: boot blijft stil liggen; uitproberen druk te voelen op dolpen door op het vlot het blad vast te houden en een haal proberen te maken)

4 Verzin een list (3) metaforen (maar wees je bewust dat metaforen vaak het denken vervangen) verhalen (6 uur ’s ochtends, glad water, en daar roeit een skiff, mooi watervrij en dat ben jij...) aanwijzingen (niet geschikt als basiscoachstijl: steeds hetzelfde bandje afdraaien werkt niet) voordoen (in bak, skiff, niet op de fiets, je doet het altijd fout voor) kijken (naar video e.d., tip: stilzetten video, vergelijken met goede roeiers) visualiseren (laten inbeelden)

5 Sales Feedbackregels: 1. verwerk objectief je waarnemingen in je verhaal 2. benadruk eerst het snelheid-opleverende (positieve) aspect 3. benadruk daarna het snelheid-kostende (negatieve) aspect 4. geef jouw verklaring van de oorzaken 5. vraag de roeiers of jouw theorie klopt 6. verzin een list, waarin zowel aan de wensen van de coach en de roeiers wordt voldaan en waarbij je de roeiers in hun waarde laat

6 After-sales kijk waarom het gewenste effect wel of niet wordt gehaald geloof niet in de mythe: ‘als je iets verandert, gaat het eerst slechter’. dat werkt bovendien niet motiverend. geef aan (bewijs) waarom het werkt

7. Waarom niet? wanneer een list niet werkt: 1. uitvoering oefening begeleiden 2. verkeerde list 3. hypothese was fout 4. als niets helpt, misschien heeft de roeier last van angst (opl. vlotinstructie evt. met complete 8+) of stress (stukjes hard, slalom, praten over koetjes en kalfjes; wedstrijdroeiers: korte training en koffie drinken met terloops vragen naar geld, tijd, studie en relaties)

8. Motiveren als het wel werkt moet de roeier dat weten en voelen. daardoor wordt het onthouden.

Samenvattend Een oefening is geen doel op zichzelf Betrek de roeiers bij het oplossen van de door jou waargenomen snelheid kostende fout.