Motiverende Gespreksvoering

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rebound Salland. In deze PowerPoint… 1. waarom ik naar rebound ging 2. wat ik geleerd heb! 3. hoe ik terug wil naar school 4. wat ik nodig heb van.
Advertisements

Leerlingbemiddeling / mediation
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
“Een reis naar Licht”.
Mentoraat Het menselijk handelen niet bespotten, niet betreuren, niet veroordelen, doch begrijpen’ (Ethica 4, voorrede). *) 
Eric Sulkers, kinderarts Ziekenhuis Walcheren
“ Let’ s Think Denk aan 5 woorden die je zou gebruiken om aan te geven wat een goed opgeleid jong persoon is.
Motivatie 3.0: motiverend coachen van ervaren medewerkers
De vijf geheimen van effectieve communicatie
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Hoe ik verander Shirine Moerkerken
Adaptieve Ondersteuning van Mens-Computer Teams Een Verkenning van het Gebruik van Cognitieve Modellen van Vertrouwen en Aandacht Peter-Paul van Maanen.
Waar ben jij heel goed in?
Workshop Motivational Interviewing
Hogescholen in Dialoog
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Medicatietrouw en motivatie bij mensen met schizofrenie
Motivational Interviewing
TOPOI Model: Taal Verbale communicatie: Wat zegt de ander precies?
Workshop Motivational Interviewing
Motiverende Gespreksvoering
Motivational Interviewing ‘Praten in beweging’
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Iedereen coach naar Jef Clement.
Gesprek in de laatste levensfase: taboes rondom ziekte en dood
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Optimaliseer de communicatie Begrip geeft opening tot samenwerking.
PRESENTATIES IN A NUTSHELL.
Betrokkenheid op de werkvloer
Aan de slag met de BETERapp
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
De doelstelling van deze workshop is niet om u iets nieuws te leren.
CanDo Coaching.
Onze Vader.
N T E R C I E F D E K N A CREATIEF DENKEN.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Gedragsverandering door middel van dansen i.p.v. worstelen
Training Risicovol middelengebruik signaleren bij jongeren
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Noelle Aarts, WUR / Universiteit van Amsterdam
Workshop verandering 12 juni 2014 Inzicht in proces ontdekken wat werkt theoretisch kader Workshop onbeperkt sportief, 12 juni
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Weerstand kan je opvatten als feedback
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Windesheim zet kennis in werking Update Beeldcommunicatie in de GGZ Nieuwe verpleegkundige zorg. Opduikende interventies in telezorgpraktijken.
Mvg les 4.
DOE HET ZELF PAKKET. Doe-het-zelfpakket Wat  Richtvragen  Voor (werkende) mantelzorgers  Werk- en mantelzorg zo optimaal mogelijk op elkaar afstemmen.
motiverende gespreksvoering
Motiverende gespreksvoering Irina Nojoredjo. Wat gaan we doen?  Theorie laatste hoofdstukken  Regisseurs en oefenen  Vrijwilligers voor klassikale.
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Reflecteren.
De kracht van positief opvoeden
Zelfmanagement Longpunt
Motiverende gespreksvoering
Pesten is geen kinderspel VAN OSS & PARTNERS | OPLEIDING VERTROUWENSPERSOON LVV Congres PESTEN IS GEEN KINDERSPEL adviseren.
Dagdeel 3 conflicthantering
Motiverende Gespreksvoering Bij ongezonde leefgewoonten Centrale opleidersdagen Doorn 2011.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
ER. ER Vitale Actieve Houding Verschil voelen en ervaren tussen een actieve en inactieve houding Zelfvertrouwen en uitstraling – Van jezelf – Van je.
Welkom op onze thema-avond
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Communicatie 7e les.
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Transcript van de presentatie:

Motiverende Gespreksvoering Simone van den Hil februari 2014

Wat is motivatie?

Motivatie Motivatie tot verandering is iets wat je binnen in de mens vindt (niet iets dat je naar binnen kunt gieten zoals benzine in een auto!)

Motivatie Motivatie is: De mate van bereidheid tot verandering Variabel per moment en situatie Een resultaat van de interactie tussen behandelaar en patiënt. Taak van de behandelaar

Een filmpje http://www.youtube.com/watch?v=dm-rJJPCuTE

De goeroes sinds 1989 Stephen Rollnick William R. Miller Vooral in de verslavingszorg ontwikkelt, ik ken het als dietist.. Stephen Rollnick William R. Miller

Confrontatie van attitudes Ik weet wat goed voor je is, dus verwacht ik dat je doet wat ik zeg Je begrijpt mij kennelijk niet. Ik doe wat ik zelf wil Dit schiet niet op hier, maar dat is niet mijn schuld!

Slagveld van consult over gedragsverandering adviseer verdedig verdedig bekritiseer verdedig debatteer verdedig confronteer

..maar waar gaat de strijd eigenlijk over? Verandering in het tempo dat ik verkies Verandering in het tempo dat ik verkies

Overtuigingen die het gebrek aan veranderbereidheid verklaren De patiënt ziet het probleem niet De patiënt begrijpt het probleem niet De patiënt weet niet hoe hij moet veranderen Het kan de patiënt niet schelen

De reparatiereflex: wij weten vaak wat het beste is voor de ander, vooral wanneer dat ons vak is..

Vraag: waarom gaat het zo vaak verkeerd? Antwoord: omdat het praten over verandering uit de verkeerde mond komt!

Botsing van attitudes De arts: attitude van betrokken confrontatie De patiënt: defensief Voordelen van verandering Nadelen van verandering Nadelen van niet veranderen Voordelen van volharden

Oefening Bedenk iets dat je zou willen veranderen… Ga in gesprek met de ‘dokter’ Een is inbrenger Een is dokter Een is observator Feedback: wat helpt en wat helpt niet om te motiveren?

Ambivalentie is een normale staat van menselijk bewustzijn Ambivalentie is een normale staat van menselijk bewustzijn. De meeste van ons zijn over de meeste dingen meestal ambivalent.

Soorten ambivalentie Conflict aantrekken en vermijden …De snoeppot: ik wil wel, het is niet goed voor me… Conflict tussen vermijden en vermijden, kiezen tussen twee kwaden.. Parkeerplaats en duur, of goedkoop en ver weg….. Conflict tussen aantrekking en vermijding, ik kan niet met en niet zonder, jojo effect… Dubbelconflict verscheurd tussen twee alternatieven… die allebei verleidelijk zijn als negatieve aspecten hebben… minnaar hebben en leefstijl…

Voordelen van verandering Houding van ambivalentie Voordelen van verandering Nadelen van verandering Nadelen van volharden Voordelen van volharden

Belangrijkste concept bij gedragsverandering Ambivalentie!

Motiverende gesprekstechnieken definitie “Motiverende gespreksvoering is een methode om de patiënt te gidsen in de richting van een gedragsverandering, met een basishouding van empathie en nieuwsgierigheid voor wat de patiënt beweegt.”

Dus….. Motiverende gespreksvoering is een effectieve manier om met anderen te praten over verandering.

Stadia van gedragsverandering Prochaske & DiClemente Voorstadium; iemand vind dat de ander moet veranderen, gezeur van de omgeving is belangrijkste reden om aan de slag te gaan. Onbewust Overwegen Idee er zou wel eens iets aan de hand kunnen zijn, ik moet er eigenlijk iets aan doen, dat ebt ook wel eens weg. Afwisselend ik moet er wat mee, en het valt wel mee…. Beslissen het valt mee, iemand gaat eruit, tussentijdse uitgang Of iemand gaat echt door!! Maakt plan en neemt besluit. Wilskracht is groot, omgeving stimuleert. Uitvoeren Lastig eerste weken moeilijk vol te houden. Volhouden Geïntegreerd in je leven Bij roken gemiddeld 4x de cirkel rond…

Neutrale en nieuwsgierige houding De aard van de ambivalentie exploreren Voordelen en nadelen van verandering

Principes: wat werkt? Empathie uiten - compassie uitstralen, accuraat begrip tonen, erkenning geven Zelfvertrouwen ondersteunen - hoop op verandering induceren Discrepantie opwekken – onrust creëren bij de ander Omgaan met weerstand – nieuwe perspectieven laten ontstaan, geen discussie erover of opleggen ervan De sterkte van de werkrelatie

Wanneer toe te passen Ter voorbereiding op een behandeling Als stijl van gesprekken voeren Bij uitval uit een behandeling, als ambivalentie later in de therapie de kop op steekt.

Basistechnieken Motiverende gespreksvoering Open vragen stellen Uitlokken van verandertaal Ordenend samenvatten Bekrachtigen Reflecteren Meerollen met weerstand Weten wat je aan het doen bent (als hulpverlener) Beloning / complimenten Hoop op verandering (bij de patiënt)

Actief luisteren: vragen Vraag: “Denk je dat je partner begrijpt hoe gedeprimeerd je je voelt de laatste tijd?” Een vraag vereist een antwoord.

Reflectief luisteren: poneren Stelling: “Het lijkt erop dat je partner niet ziet hoe gedeprimeerd je je voelt de laatste tijd”. Een stelling vraagt om een reactie.

Reflectief luisteren: nuttige openingen “dus je voelt je …” “het klinkt alsof je …” “je vraagt je af of ..” “het lijkt erop dat je …” “je denkt misschien dat …”

Herkennen van weerstand O.a.: ‘Ja, maar..’-uitspraken Ter discussie stellen van de hulpverlener Onderbreken van de hulpverlener Ontkennen van het probleem Negeren van uitspraken van hulpverlener Ontwijken van antwoorden Etcetera..

Voorwaarden … Verandertaal... Willen/verlangen…. Ik wil ik zou graag, eigenlijk wil ik… Kunnen/vermogen… self efficacy, vertrouwen in eigen kunnen… Ik denk dat ik het kan… ik zou best kunnen… Noodzaak/urgentie … ik heb dringend behoefte aan, ik moet…. Redenen: bijv: ik zou me beter voelen als… Klaar voor de start… ik zal , ik garandeer, ik ga….. 1 + 2 + 3 + 4 = verandering Desire + Ability + Reason + Need = Change

Filmpje http://www.youtube.com/watch?v=URiKA7CKtfc&feature=watch_response

WANNEER ZIT JE GOED? Je voelt je prettig en verbonden met de patiënt Patiënt spreekt in de richting van verandering

WANNEER ZIT JE FOUT? Je voelt je minder prettig, ongeduldig, geïrriteerd, gehaast of zelfs aangevallen Patiënt ontkent, bagatelliseert, werpt hindernissen op

10 tips DARN=C Houding Dokter: Gesprekstechnieken Neutraal Empatisch Ontwikkel discrepantie, hoe ben ik ….hoe wil ik… Veer mee met weerstand Versterk effectiviteit ander Gesprekstechnieken Open vragen Reflectief luisteren Bevestigen Samenvattend ordenen Verandertaal uitlokken DARN=C Desire Ability Reason Need = change