Effectiviteit van de VAST-game Een Serious Game voor uitspraak Engels

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Noodzaak van slimmer onderzoek Alfons ten Brummelhuis Den Haag, 4 juni 2014.
Advertisements

Commercial off the shelf games in de klas
Modelschool 2014  Waarom  Hoe  Resultaten  Vragen.
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
1 Lifelong Learning Programme GRUNDTVIG Multilateral project INTEGRA Integratie kit voor Migranten – Basis taalvaardigheden om te kunnen omgaan met financiële.
Intergenerationele en interculturele communicatie tot stand brengen en beroepsvaardigheden transparant maken Final confere 011 in Sofia 1.
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Blended Learning Minor International Sustainable Development Cooperation Ontwikkelen, uitvoering en evaluatie: successen en leerpunten AnneMieke Zaat Madelon.
Outcome monitoring van gedragsproblemen via een leerlingvolgsysteem Jan Willem Veerman Intervisiedag Leerlijnen, Utrecht, 4 maart 2009.
Blackboard Forum Observatieonderzoek 06 februari 2009 Projectgroep 7.
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
ITCOLE: samenwerkend leren binnen een ELO Wilfred Rubens.
1 Facilitating Online Learning Conversations Exploring tool affordances in higher education Jakko van der Pol IVLOS, UU/ Onderwijscentrum VU.
Experimenteren met ict in het mbo Loek Nieuwenhuis, Irma van der Neut, Kirsten de Ries IVA, Tilburg University 23 april 2012.
E-klas en PAL-student E-klas en PAL-student E-klas en PAL-student Conferentie 21 november 2013 Conferentie 21 november 2013.
De “ leraar” als rolmodel
Human Capital & Strategic Personnel Planning
Toekomst van de e-Infrastructuur
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Het collaboratief spelen van een educatieve game
Welkom Challenge the future Delft University of Technology 1.
Leren programmeren door spelletjes te maken
International Presentation - Windesheim University
Datum universitair onderwijscentrum groningen Presentatie onderzoeksproject TCCR, 23 juni 2009 Siebrich de Vries,
Studieadviseurs Technische Geneeskunde
Cop Ontwerpprojecten / Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Vergelijking met RBL, 8 april 2010.
Inzicht Resultaten KNAW rapport. Druk op scholen door maatschappelijke ontwikkelingen. Leraar komt onvoldoende toe aan pedagogische taak. Te weinig ‘time.
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Wat? Taal in de vakken en.
2011 International Year of Chemistry Het bestuur van het departement Scheikunde laat een scheikunde game ontwikkelen voor 2011 International Year of Chemistry.
Informatie en voorbereiding deelname tto Revius Lyceum
Van, voor én door het onderwijs.
Jaap van Lakerveld Directeur
Effectiviteit van serious gaming in het onderwijs Esther Oprins TNO Training & Performance Innovations (Soesterberg)
Even bijpraten… Jan Bartling 30 januari 2015 In vogelvlucht langs de belangrijkste thema’s.
Management Accounting Management Control
LES 3. Serious games Applied games ”a mental contest, played with a computer in accordance with specific rules that uses entertainment to further government.
4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer
We hebben de tools en de kennis! En nu naar een hogere effectiviteit en didactisch verantwoorde inzet! AudioVisueel Centrum | ICT Services.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Welkom bij het MA-programma New Media & Digital Culture Imar de Vries, Ann-Sophie Lehmann Donderdag 7 oktober 2010.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
LES 3. glusyndicates.nl Serious games Applied games ”a mental contest, played with a computer in accordance with specific rules that uses entertainment.
Introductie SW-Vircamp / VIRCLASS Remmelt Veenkamp, INH This presentation reflects the views only of the author, and the Commission cannot be held responsible.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
NOT 2011 Ineke Verheul Serious games of serious gaming?
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Basisvaardigheden Taal een inspectie-onderzoek in het vmbo bbl/kbl en het PrO Jan Rijkers coördinerend inspecteur voortgezet onderwijs Taal in de etalage.
‘Van Kinderuniversiteit naar het Hoger Onderwijs’ Pravini Baboeram 14 december 2012.
Valkuilen bij het ontwerpen van competentiegericht onderwijs Jeroen J.G. van Merriënboer Derde 4C/ID Gebruikersconferentie, Studiecentrum OUNL, Utrecht,
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Verlegt je grenzen. Programma n Welkom, indeling proeflessen n Waarom TVWO? n Oud-leerling (Frans Doesborg) n Ouder brugklasser (Frans Doesborg) n The.
In the loop Game: introduction on Circular Economy
Beginnen met lesplannning
Jaap van Lakerveld Directeur
Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven
Een (korte) Introductie op Educatieve Spellen
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
e-Exercise: blended interventie met gereduceerd face-to-face contact
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
Cambridge English op De Boerhaave.
Open Universiteit Nederland
Doorstroomminor OS/HRS/MCD/EBO
Career guidance for employees
The next step in educational online platforms (from the perspective of the Verwonderpaspoort) Nick Degens & Eelco Braad Research Group User-Centered Design.
TELT TEAM Functioneel beheerdag 2019.
Transcript van de presentatie:

Effectiviteit van de VAST-game Een Serious Game voor uitspraak Engels Wim Trooster, Sui Lin Goei Hogeschool Windesheim , Zwolle Anouk Ticheloven Universiteit Utrecht Esther Oprins, Gillian Visschedijk, TNO Gemma Corbalan,Martin van Schaik

Probleem Weinig aandacht voor uitspraak Engels van individuele leerlingen Hoewel: Docenten het belangrijk vinden Goede uitspraak essentieel is voor effectieve communicatie

De VAST-game Voice Activated Spy Game http://vimeo.com/aroontan/lingo-trailer Verbetert uitspraak Engels van non-native speakers (fonetiek, vlotheid lezen, klemtoon, and intonatie) 40 uur training Doelgroep = leerlingen PO/VO (10 – 16 jaar) NB: Weinig empirisch bewijs dat serious games effectief in onderwijs

Centrale onderzoeksvraag Wat is effectiviteit en werkingsmechanisme van de VAST-game in PO/VO (in NL) En onder welke omstandigheden wordt deze effectiviteit bereikt.

Opzet Onderzoek 2 x PO-school (elk 2 groepen) 2x VO school (elk 2 groepen)

Opzet Onderzoek Periode Sept ’13 – Jan ‘14 Statistiek: op Delta’s

Methods & Materials Performance (assesment& self assesment): Articulation, word stress, tone, fluency

Methods & Materials Characteristics learning: Motivation, self-efficacy, control, engagement, concentration, value…

Characteristics game: Methods & Materials Characteristics game: Challenge, human interaction, rules/ goals, feedback, control, game world, action language

Belangrijkste uitkomsten (Voorlopig: moet nog uitgesplitst naar subgroepen) Implementatie game op 1 VO-school niet gelukt (ondanks +++ support) Eerste resultaten: “Studenten zijn vrijer in het spreken van Engels” “Leerlingen zijn gemotiveerd, ondanks technische problemen”

Relevantie voor de praktijk Met game aandacht voor uitspraak Engels van individuele leerlingen Na game meer motivatie Na game niet minder leereffect Moet nog: Uitsplitsing naar subgroepen Correlatie context, leerfactoren, gamefactoren, leereffecten

Belangrijkste aanbevelingen VAST-game is goed te gebruiken in taalonderwijs Mits schoolcontext (qua ICT) op orde is (beleid, innovatiebereidheid, netwerkbeheer, ..)

Bewijs uit onderzoek? Ja: zie resultaten (meer/specifieker volgt).

Contact w.trooster@windesheim.nl Credits: LINGO Online was created and developed by Magma Studios and Carnegie Speech Company utilising game based learning and speech analysis technologies. This product was originally created for the Ministry of Education in Singapore, known as V.A.S.T.: Voice Activated Spy Tech, and is now commercially available under the name of LINGO Online.’ For further information please contact: info@magma-studios.com / info@carnegiespeech.com This study was made possible by a grant from Kennisnet (www.kennisnet.nl) and internal funding of Windesheim University of Applied Sciences.