Effectiviteit van de VAST-game Een Serious Game voor uitspraak Engels Wim Trooster, Sui Lin Goei Hogeschool Windesheim , Zwolle Anouk Ticheloven Universiteit Utrecht Esther Oprins, Gillian Visschedijk, TNO Gemma Corbalan,Martin van Schaik
Probleem Weinig aandacht voor uitspraak Engels van individuele leerlingen Hoewel: Docenten het belangrijk vinden Goede uitspraak essentieel is voor effectieve communicatie
De VAST-game Voice Activated Spy Game http://vimeo.com/aroontan/lingo-trailer Verbetert uitspraak Engels van non-native speakers (fonetiek, vlotheid lezen, klemtoon, and intonatie) 40 uur training Doelgroep = leerlingen PO/VO (10 – 16 jaar) NB: Weinig empirisch bewijs dat serious games effectief in onderwijs
Centrale onderzoeksvraag Wat is effectiviteit en werkingsmechanisme van de VAST-game in PO/VO (in NL) En onder welke omstandigheden wordt deze effectiviteit bereikt.
Opzet Onderzoek 2 x PO-school (elk 2 groepen) 2x VO school (elk 2 groepen)
Opzet Onderzoek Periode Sept ’13 – Jan ‘14 Statistiek: op Delta’s
Methods & Materials Performance (assesment& self assesment): Articulation, word stress, tone, fluency
Methods & Materials Characteristics learning: Motivation, self-efficacy, control, engagement, concentration, value…
Characteristics game: Methods & Materials Characteristics game: Challenge, human interaction, rules/ goals, feedback, control, game world, action language
Belangrijkste uitkomsten (Voorlopig: moet nog uitgesplitst naar subgroepen) Implementatie game op 1 VO-school niet gelukt (ondanks +++ support) Eerste resultaten: “Studenten zijn vrijer in het spreken van Engels” “Leerlingen zijn gemotiveerd, ondanks technische problemen”
Relevantie voor de praktijk Met game aandacht voor uitspraak Engels van individuele leerlingen Na game meer motivatie Na game niet minder leereffect Moet nog: Uitsplitsing naar subgroepen Correlatie context, leerfactoren, gamefactoren, leereffecten
Belangrijkste aanbevelingen VAST-game is goed te gebruiken in taalonderwijs Mits schoolcontext (qua ICT) op orde is (beleid, innovatiebereidheid, netwerkbeheer, ..)
Bewijs uit onderzoek? Ja: zie resultaten (meer/specifieker volgt).
Contact w.trooster@windesheim.nl Credits: LINGO Online was created and developed by Magma Studios and Carnegie Speech Company utilising game based learning and speech analysis technologies. This product was originally created for the Ministry of Education in Singapore, known as V.A.S.T.: Voice Activated Spy Tech, and is now commercially available under the name of LINGO Online.’ For further information please contact: info@magma-studios.com / info@carnegiespeech.com This study was made possible by a grant from Kennisnet (www.kennisnet.nl) and internal funding of Windesheim University of Applied Sciences.