Problemen oplossen of probleem oplossend vermogen vergroten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bril van het bedrijfsleven Innoveren is investeren.
Advertisements

Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Doelmatigheid in het mbo Optimaliseren op het kruispunt van belangen.
Alert4you Wethouders voor Kindcentra 3 februari 2012.
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Collegagroep : Roze korrels voor zorg! Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
de noodzaak: werken naar vermogen Yvonne Bieshaar
RIS3: Theorie, praktijk en dilemma’s
Zorg Beter mét Vrijwilligers
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
Outcome monitoring van gedragsproblemen via een leerlingvolgsysteem Jan Willem Veerman Intervisiedag Leerlijnen, Utrecht, 4 maart 2009.
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
CREATIVITEIT.
Workshop creatief brainstormen
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Goed rendement is studiesucces voor de student Rendement en studiesucces.
…in de grote stad 15 november 2010 Bureau Frontlijn.
Passend Onderwijs Noord-Limburg November 2013
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
SAMENWERKEN AAN DE KWALITEIT VAN HET WONEN IN DE STADSREGIO ROTTERDAM SRR Commissie Wonen 28 januari 2009.
Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren
Loopbaandebat/loopbaanpact leerplichtonderwijs. Loopbaandebat/loopbaanpact leerplichtonderwijs Zomer 2010 : aankondiging loopbaandebat Problematiek :
De succesfactoren bij het creëren van een onderzoekscultuur op school Wouter Schenke Renée van Velzen coördinator onderzoek docentonderzoeker.
Wanneer is praktijkonderzoek in de school succesvol?
Het Europass Certificaatsupplement in Nederland
Vraagt onderwijsvernieuwing om gedragsverandering? 11 januari 2014 Marcel Kamp en Herman Schalk.
Waarom? Bevoegdheid, bekwaamheid en doorgaande professionele ontwikkeling zijn het fundament onder de kwaliteit van de beroepsuitoefening. Een professionele.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Managen en proces Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf managen en proces.
Problems are our friends, (problems are inevitable, you can’t learn without them) (Michael Fullan)
Meten = weten? Aandachtspunten bij (kinder)rechtenindicatoren 4 april 2014 – Wouter Vandenhole.
Kaderstelling 2014: stap 3 Commissie ABZ 17 april 2013.
1.Oplossingen voor vergrijzing vinden 2.Vernieuwing van binnen uit stimuleren; scholen zelf aan zet 3.Leren van en met elkaar InnovatieImpuls Onderwijs.
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
MEE OP WEG Meedoen in het (maatschappelijk) verkeer
Leermeesteravond Autoschadetechniek
de excellente leraar Master leren en Innoveren
Zin in kinderrechtenindicatoren Presentatie Trees De Bruycker – Afdeling Jeugd.
De zin van een SOP 14 oktober 2014 Dick Rasenberg.
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
Daar staat een informatieprofessional voor
Amsterdam Sil Vrielink
Psychische klachten en werk
Kennismarkt OCW Connecting worlds: Samenwerking tussen onderzoek en onderwijs Linda Sontag (NRO) Annemarijke Jolmers (NRO) Rosanne Zwart (UU) Jordi Vermeulen.
TechniekTalent.nu. Wie zijn we? Klik hier voor film:
We hebben de tools en de kennis! En nu naar een hogere effectiviteit en didactisch verantwoorde inzet! AudioVisueel Centrum | ICT Services.
“What the food?” Voorop in de Vergroening Even voorstellen.
Faculteit economie en bedrijfskunde COELO Gemeentelijk armoedebeleid, koopkracht en armoedeval Maarten Allers COELO Centrum voor onderzoek van de economie.
Vragende/ontkennende zinnen. 1.Met behulp van to do Betalen wij de rekening? Do we pay the bill? Wij betalen de rekening niet. We do not pay the bill.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 EASBIB01K Ben ik mijn brein? Week 4 Dr. ing. M.M. de Ruiter.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 14 januari 2016 Brugge Boeverbos With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
Evidence Based Werken Zo gaat dat 1 Maxime Loose Agentschap voor Overheidspersoneel
Workshop RAOS conferentie Het evidence beest: welkom in het onderwijs?! Mathilde Plender MSc / Marloes Hoencamp MSc.
“Gentleman we have run out of money,now we have to think” Voorbereidende vergadering d.d. 23 januari 2013: Visie Werk en Inkomen en Wsw.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Alumnidag Masters Verpleegkunde 25 januari 2008 En, wat heb ik hier nou geleerd? Afscheidscollege Hein Beijer.
Werkdruk en de mr Annemieke Schoemaker Trainer/adviseur.
23 maart 2017 profilering.
What is the meaning of? Student centered learning
Lerarentekort 6 september 2017.
Afgelopen najaar bereikte de vluchtelingenstroom uit Syrië Europa
Bureaucratisch management
OPEN-KLAS Vernieuwd zorgproject waar leerlingen de verantwoordelijkheid nemen over hun eigen leerproces. Een boeiende werkplek waar leerlingen leren out-of-the-box.
Faculteit Gezondheidszorg goed bezig (& blijven)
Jolanda Rijnders en Janske Castelijns
Transcript van de presentatie:

Problemen oplossen of probleem oplossend vermogen vergroten Chris Sigaloff en Iselien Nabben, 28 januari 2010

Sommige problemen vragen om andere manieren van oplossen De Commissie Leraren constateert in de zomer 2007: “Nederland stevent af op een dramatisch kwantitatief tekort aan kwalitatief goede leraren, veroorzaakt door: demografische ontwikkelingen; gering effect beleid van afgelopen 15 jaar; beeldvorming rond het beroep anno 2007. Een kwantitatief zorgwekkende uitstroom, een kwalitatief zorgwekkende instroom: het dubbele lerarenprobleem.”

No silver bullet… Veel projectn bevinden zich op meerdere terreinen Sommige projecten gaan over een project invoeren, een interventie, een nieuw product of formule. Andere concepten zijn veel meer een proces aanpak… Stappen/fasen die je moet doen om iets te bereiken…hoe je met mensen omgaat, hoe je het schoolsysteem in beweging krijgt. Meeste projecten focusen zich toch niet heel stict op het lerarentekort… veel indirecte argumenten

Oplossen van boven af?

Op zoek naar vernieuwing van binnenuit Scholen niet alleen uitvoerders maar zelf ook de vernieuwers Leren van en met elkaar Inspiratie bieden

InnovatieImpuls Onderwijs

IIO in vogelvlucht

Dilemma 1: Old paradigm New paradigm Input: - menskracht - middelen - geld Output: - diploma’s - cito’s - schooluitval - blijven zitten Dit zeggende is er nog wel iets te zeggen over de mate het concept echt ingrijpt in het bestaande. Goed om hier bewust van te zijn. Blijf je binnen het kader of sleutel je aan de kaders….. Ga je echt nieuwe dingen doen….. Input…. Throughput en output… Veel projecten gaan over de input en dan blijft de throughput hetzelfde. Kan helpen om helemaal overnieuw te beginnen, blank vel papier Throughput: - werkdruk - satisfactie - werkprocessen

Dilemma 2: Grens aan beschikbare geld Je moet keuzes maken objectiviteit Alleen investeren in dat wat werkt. Het is 2013 In een groot landelijk dagblad staat er een blad vullen artikel over jouw innovatie, over jouw project. Wat staat hier in… Geef in bullets weer….. Wat is de titel? Wat staat er in als grootste resultaat.. Wat heeft het gebracht In het artikel wordt ook terug gekeken… welke stappen zijn gezet om dit eindresultaat te bewerkstelligen? Wat deed jij als initiator… jouw rol..

Dilemma 3: Out the box In the box onvoorspelbaar voorspelbaar

If you do what you did you get what you got…. Lever dus ook een trap.....een bijsluter. Kan betekenen kleine stapjes.. Waar je ook weer in overleg gaat met anderen.. .waar je weer andere aantrekkelijke visies moet creeren. Co creaties maken!!!

Kan onderzoek hier bij helpen? Naast ‘Evidence based practice’ ook ‘ Practice based evidence’

HOE? Professionals worden mede onderzoekers Impact en effect juist vergroten Levert kennis op voor scholen zodat het probleemoplossend vermogen wordt vergroot.