Problemen oplossen of probleem oplossend vermogen vergroten Chris Sigaloff en Iselien Nabben, 28 januari 2010
Sommige problemen vragen om andere manieren van oplossen De Commissie Leraren constateert in de zomer 2007: “Nederland stevent af op een dramatisch kwantitatief tekort aan kwalitatief goede leraren, veroorzaakt door: demografische ontwikkelingen; gering effect beleid van afgelopen 15 jaar; beeldvorming rond het beroep anno 2007. Een kwantitatief zorgwekkende uitstroom, een kwalitatief zorgwekkende instroom: het dubbele lerarenprobleem.”
No silver bullet… Veel projectn bevinden zich op meerdere terreinen Sommige projecten gaan over een project invoeren, een interventie, een nieuw product of formule. Andere concepten zijn veel meer een proces aanpak… Stappen/fasen die je moet doen om iets te bereiken…hoe je met mensen omgaat, hoe je het schoolsysteem in beweging krijgt. Meeste projecten focusen zich toch niet heel stict op het lerarentekort… veel indirecte argumenten
Oplossen van boven af?
Op zoek naar vernieuwing van binnenuit Scholen niet alleen uitvoerders maar zelf ook de vernieuwers Leren van en met elkaar Inspiratie bieden
InnovatieImpuls Onderwijs
IIO in vogelvlucht
Dilemma 1: Old paradigm New paradigm Input: - menskracht - middelen - geld Output: - diploma’s - cito’s - schooluitval - blijven zitten Dit zeggende is er nog wel iets te zeggen over de mate het concept echt ingrijpt in het bestaande. Goed om hier bewust van te zijn. Blijf je binnen het kader of sleutel je aan de kaders….. Ga je echt nieuwe dingen doen….. Input…. Throughput en output… Veel projecten gaan over de input en dan blijft de throughput hetzelfde. Kan helpen om helemaal overnieuw te beginnen, blank vel papier Throughput: - werkdruk - satisfactie - werkprocessen
Dilemma 2: Grens aan beschikbare geld Je moet keuzes maken objectiviteit Alleen investeren in dat wat werkt. Het is 2013 In een groot landelijk dagblad staat er een blad vullen artikel over jouw innovatie, over jouw project. Wat staat hier in… Geef in bullets weer….. Wat is de titel? Wat staat er in als grootste resultaat.. Wat heeft het gebracht In het artikel wordt ook terug gekeken… welke stappen zijn gezet om dit eindresultaat te bewerkstelligen? Wat deed jij als initiator… jouw rol..
Dilemma 3: Out the box In the box onvoorspelbaar voorspelbaar
If you do what you did you get what you got…. Lever dus ook een trap.....een bijsluter. Kan betekenen kleine stapjes.. Waar je ook weer in overleg gaat met anderen.. .waar je weer andere aantrekkelijke visies moet creeren. Co creaties maken!!!
Kan onderzoek hier bij helpen? Naast ‘Evidence based practice’ ook ‘ Practice based evidence’
HOE? Professionals worden mede onderzoekers Impact en effect juist vergroten Levert kennis op voor scholen zodat het probleemoplossend vermogen wordt vergroot.