Samen Deskundiger met de Pabo HAN Fac. Educatie Marijke Kral Jos van der Woude Nieske Coetsier Bas van Lanen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het gebruik van rijke casussen uit de praktijk van management
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Anticiperen op de uitval onder studenten Daphne Hijzen Juliette Hoogeveen
Intervisie: sterkte-zwakte analyse
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Schoolboeken de klas uit? Een korte inleiding…… Michiel Maas, programmamanager VO 23 januari 2008.
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
Reflectie-portfolio beoordelen
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Didactiek in Balans meten, terugkoppelen, balans op maken Hans van Gennip Ed Smeets Carolien van Rens ITS - Radboud Universiteit Nijmegen.
KENNIS IN PRAKTIJKHANDELEN
Educatieve videotoepassingen in het voortgezet onderwijs Behoefte en beoordeling van onderwijsprofessionals.
Maaike Vervoort & Ellen van den Berg
Digital Natives vereisen een herontwerp van het onderwijs
A2 - Alliantie Een alliantie aangaan, wat betekent dat in de praktijk? ‘Een grote cultuuromslag’, antwoordt Ton Swanenberg (DI), alliantiemanager van A2.
Ontwerpprojecten In de praktijk
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Goed rendement is studiesucces voor de student Rendement en studiesucces.
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Opleiding Onderwijsassistent
15 jaar onderwijs & ict in vogelvlucht
Deskundigheids- bevordering I2 Breda 12 april 2005.
De weg naar de competente docent
De lerarenopleiding als kritische succesfactor bij betekenisvolle inzet van ict in het onderwijs Mirjam Brand.
Vakmanschap is Meesterschap
Professionaliteitsontwikkeling
Onderwijskunde Presentatie 10 december 2007
Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool
De kracht van een driehoeksverbinding. Naar echt samen opleiden
Didactiek & Leiderschap in Balans 2011
Themabijeenkomst multimedia 22 juni Programma TijdOnderdeel 10.00Welkom en mededelingen 10.10Leren in Onlinecursus video 11.25pauze 11.40Workshop.
Wanneer is praktijkonderzoek in de school succesvol?
Onderzoek in het hbo/op de lerarenopleiding? Waarom, hoe en waartoe?
Velon conferentie “Kennis maken”
De ontwikkeling van professionele vakkennis op de pabo
Samen Deskundiger Elleke Verwaijen; HS Domstad Manon Beuker, Sandra de Jong; HS Domstad Ine Verheyen; Basisschool de Klimop Paul Veringa; Kennisnet.
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 1 Studiedag talentontwikkeling in het hbo Attent op talent Martine Derks Gerda Geerdink Zwolle,
De invloed van ICT op de docent Ed Smeets Katholieke Universiteit Nijmegen.
Optimaliseren van het leraar-zijn in het eerste leerjaar Project binnen Expertisenetwerk Pool West & Oost School of Education.
Onderzoek naar benodigde competentie voor logistici in de praktijk
ICT-competentieprofiel lerarenopleiders
BELANG VOOR SCHOLEN (1) Werkvloer –Meer handen in de klas –Studenten leveren bijdrage aan kleinschalige schoolontwikkeling –Professionalisering van zittende.
17 september 2014 Workshop Visie en doelen.
ICT in onderwijs: We moeten vaart maken!
Wat je zelf vindt, weet je beter
Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk.
Van ICT-coördinator naar ICOACH
Multimediale leeromgevingen in de lerarenopleiding VOR-studiedag ‘Zin en onzin van leren met ICT’ 25 november, 2004 Ellen van den Berg Universiteit Twente.
Ict in het voortgezet onderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
SKOBOS Digitale Leer Werk Omgeving Albert
Alfons ten Brummelhuis
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
ICT in het onderwijs Inspiratie dag ICT in het
De Ideale leraar topje van de ijsberg?
TOF Mariaschool Reutum nov Situatie mbt ICT Mariaschool Leerlingen groep 7/8 een Macbook (28) Overige en groepen 1 t/m 6 bezig met ICT-Microsoft.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Online leren in de mbo praktijk Leo Bakker - Kennisnet.
Competentieleren met ICT Pedagogisch-didactische uitdaging voor een krachtige leeromgeving Stephen Hargreaves, MA Lector-onderzoeker onderwijsvernieuwing.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
‘De waardering en behoefte van PABO-studenten t.a.v. de begeleiding in het afstudeeronderzoek’ HAN Pabo Harry Stokhof, Marc Zegers.
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Transcript van de presentatie:

Samen Deskundiger met de Pabo HAN Fac. Educatie Marijke Kral Jos van der Woude Nieske Coetsier Bas van Lanen

Samen Deskundiger met de Pabo : Vraagstelling en bevindingen

Onderwijs met ict – Studenten lerarenopleiding Vraagstelling Hoe kijken aankomende leraren aan tegen de rol van ict bij het leren? Welke visie op leren met ict hebben zij via opleiding en praktijk ontwikkeld en in welk didactisch ict-gebruik vertaalt zich dit? Hoe verhoudt de groep aankomend leraren zich wat dit betreft tot de zittende leraren? Methode Instrument Vier in balans monitor – Didactisch handelen met ict, ITS ook afgenomen bij derde en vierdejaars studenten 2 pabo’s en 1 lero vo, ITS / Lectoraat, 2007 Marijke Kral Tessa Marx Hans van Gennip

Bevindingen Studenten van lerarenopleidingen lichte voorsprong qua ict- competenties op reeds werkzame leraren, basisonderwijs méér dan voortgezet onderwijs Rond 45 procent van de studenten acht zich niet méér dan basaal vaardig in didactisch gebruik ict. Bij studenten voert net zoals bij leraren, kennisoverdracht zonder ict de boventoon. Studenten doen wel meer aan kennisconstructie dan zittende leraren. Toekomstwens: pabostudenten willen vooral méér kennisconstructie met ict, studenten lero vo vooral méér kennisoverdracht met ict. De meeste studenten vinden dat er op veel punten onvoldoende aandacht is voor ict in de opleiding, vooral voor de mogelijkheden van ict bij adaptief, op kennisconstructie gericht onderwijs en de inzet van communicatieve toepassingen en games. Zo ook voor ethiek.  Ict komt niet “vanzelf” in het onderwijs met de nieuwe generatie leraren.  Er valt nog veel te verbeteren om aankomend leraren goed voor te bereiden op zinvol, ethisch en actueel ict&mediagebruik in het onderwijs.