In de les Waarom video? Hoe te gebruiken? Bronnen Tips en trucs.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
6.1: De macht van de media Planning SE Nakijken Intro HC
Advertisements

Naam van de Auteur 7 januari 2008 Duizenden uren educatieve televisie op internet
WAT IS FLIPPING THE CLASSROOM?
Differentiatie in de klas
Vandaag hebben we een ander soort les dan normaal.
Educatief videomateriaal in het voortgezet onderwijs
De digitale spreekbeurt
Bonhoeffer - Enschede Hogeschool Windesheim - Zwolle.
Lesgeven en begeleiden
Leswijzer Nieuwsbegrip
Parlementaire democratie
Audiovisueel materiaal in de klas BOA 4 februari.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
ELO onderbouw Agenda (digenda) invullen ipv blauwe klassenboek Delen van documenten Rooster Deze powerpoint is te vinden op [klik op personeel]
Wie heeft het meeste te zeggen? Nakijken Intro HC Opdracht Opdracht bespreken Huiswerk.
Wat moet je wel en wat moet je niet doen?!?
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Online Video in de onderwijspraktijk Gebruik van video via internet Pieter Varekamp 23 januari 2008.
Hoofdstuk 7 Wat een landschap!
H4 Rondom de stad Groep 5.
Paragraaf 5.1 Wie heeft het meeste te zeggen in Nederland?
Politieke besluitvorming De toekomst van de Nederlandse politiek
3 terugkomende trends en hoe worden deze toegepast?
Workshop “Begrijpend kijken”
Een leerlijn mediawijsheid groep 5-8.
Kijk een week lang het NOS Journaal. Strengths NOS journaal vertelt je al het actuele nieuws. NOS herhaalt uitzendingen meerdere malen per dag. Het NOS.
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
- De nieuwe Schooltv - Schooltv in de aardrijkskundeles
3.1 Roep om harde rechtsstaat via de media
Politieke Wetenschappen, KU Leuven
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
OFC28 mediawijsheid les 3.
Les 3 – Zullen we delen?.
Wikiwijs.
Wie heeft het meeste te zeggen?
Gewoontes / verslaving
Muziek in de tweede helft van de 20 ste eeuw. Wat gaan we doen? Huiswerk innemen Filmfragmenten bekijken Uitleg opdracht Aan opdracht werken.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 3.
Tijd van pruiken en revoluties,
OFC28 mediawijsheid les 5 samenwerken
Presenteren en communiceren
Werkvormen in de klas Onderwijsassistent Leerjaar 2 Periode 3, week 1
Identiteit 2.0 Bron afbeelding:
Stellingen Het gebruik van stilstaand beeldmateriaal is noodzakelijk voor goed geschiedenisonderwijs. Groen = eens Rood = oneens.
STUDIELOOPBAAN COACHING Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Martine Bink 1.
Opdracht 4 Video invoegen Gebruik deze presentatie om de opdracht te maken en zet hier je naam:.
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Marie-Joze van Raak 1.
Klik op het vierde plaatje.
Maatschappijwetenschappen Voorlichting ouders. voorlichting maw a3/g3 Maatschappijwetenschappen  Onderwerpen – Schoolexamen  Onderwerpen – Centraal.
Henk Heurter Docent/trainer bij Station tot Station.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Cliënt en mediawijsheid Les 7 digitalisering in de zorg.
MEDIAWIJSHEID LES 2 Laura van Vught. INTRODUCTIE o Vorige les: Zoeken op het Internet. Herkennen van betrouwbare sites. o Lessen Mediawijsheid Les 1:
Communicatie Les1.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de “Burgers, de media en pressiegroepen”. De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal.
Wat is internet? Vandaag gaan we ontdekken wat internet is? Hoe vaak zijn de leerlingen online? Welk apparaat gebruiken ze? Stel ze eens wat vragen en.
Wat is internet? Vandaag gaan we ontdekken wat internet is? Hoe vaak zijn de leerlingen online? Welk apparaat gebruiken ze? Stel ze eens wat vragen en.
Vul in wat persoonlijke en niet persoonlijke gegevens zijn
Bekijk en bespreek dit filmpje. Kunt u het filmpje niet afspelen Bekijk en bespreek dit filmpje. Kunt u het filmpje niet afspelen? Gebruik dan de.
Mijleer Les 1.
Bram De Bie Initiatie Webquests.
Nederlands In de bovenbouw mavo.
Betrouwbaarheid van informatiebronnen
Studie vaardigheden Thema 5 : Samenvatten.
Lessen in social media Voorbeeld 1
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
week 2 Pragmatiek + conversatieanalyse
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Hoofdstuk 3 Paragraaf 1: De Alpen.
Filter bubble Mediabegrip week 6-7
Transcript van de presentatie:

in de les Waarom video? Hoe te gebruiken? Bronnen Tips en trucs

Waarom video in de les? Video… is aantrekkelijk voor leerlingen. is aantrekkelijk voor leerlingen. creëert interesse. creëert interesse. zorgt ervoor dat informatie blijft beter hangen. zorgt ervoor dat informatie blijft beter hangen. kan veel meer uitleggen in dezelfde tijd. kan veel meer uitleggen in dezelfde tijd. brengt de buitenwereld in het klaslokaal. brengt de buitenwereld in het klaslokaal. roept reacties, emoties en vragen op. roept reacties, emoties en vragen op. past in de informatieomgeving van de jeugd. past in de informatieomgeving van de jeugd. kan door één leerling of door een groep leerlingen bekeken worden. kan door één leerling of door een groep leerlingen bekeken worden. is onbeperkt te herhalen. is onbeperkt te herhalen. via internet overal bekeken worden. via internet overal bekeken worden.

Hoe te gebruiken? Als ‘springplank’ Als ‘springplank’ Aandacht vangen Aandacht vangen Activeren voorkennis Activeren voorkennis ‘Moeilijke’ onderwerpen bespreekbaar maken ‘Moeilijke’ onderwerpen bespreekbaar maken ‘Moeilijke’ onderwerpen ‘Moeilijke’ onderwerpen Als ‘leertekst’ Als ‘leertekst’ Gestructureerd verhaal Gestructureerd verhaal Efficiëntere verwerking Efficiëntere verwerking Als opdracht Als opdracht In ELO: Anytime, anywhere In ELO: Anytime, anywhere Zelf video maken Zelf video maken Als afsluiting / beloning / opvulling Als afsluiting / beloning / opvulling

Gebruik in PowerPoint Via link Via link Tekst: comazuipen Tekst: comazuipencomazuipen Plaatje: Plaatje: Embedden online bron Embedden online bron Embedden bestand op harde schijf Embedden bestand op harde schijf

Herhalingsles: klimaatbeleid 1. Intro 2. Aflevering schoolTV + kijkvragen 3. Bespreken kijkvragen en discussie 4. Belangrijke begrippen

SchoolTV: Dossier maatschappijleer

Klimaattop voorbij

Belangrijkste begrippen Politieke agenda Politieke agenda Vierde macht (ambtenaren/bureaucratie) Vierde macht (ambtenaren/bureaucratie) Vijfde macht (media en pressiegroepen) Vijfde macht (media en pressiegroepen) Pressiegroepen (actie- & belangengroepen) Pressiegroepen (actie- & belangengroepen) Lobbyen Lobbyen Politieke participatie Politieke participatie Kloof tussen burgers en politiek Kloof tussen burgers en politiek

Webquest Al Gore

Als opdracht in een ELO

Bronnen Online Online Uitzendinggemist.nl Uitzendinggemist.nl Uitzendinggemist.nl NOS headlines NOS headlines NOS headlines NOS headlines Teleblik Teleblik Teleblik SchoolTV beeldbank SchoolTV beeldbank SchoolTV beeldbank SchoolTV beeldbank YouTube YouTube YouTube TED TED TED Klasse TV Klasse TV Klasse TV Klasse TV Andere bronnen Andere bronnen Andere bronnen Andere bronnen DVD’s DVD’s Eigen opnames Eigen opnames Aangekocht Aangekocht

Tips Zorg dat de technologie werkt en heb een laagtechnologische back-up. Zorg dat de technologie werkt en heb een laagtechnologische back-up. Kijk het beeldmateriaal eerst zelf! Kijk het beeldmateriaal eerst zelf! Verwacht niet de wereld! Verwacht niet de wereld! Video ondersteunt de les, maar vervangt deze niet! Video ondersteunt de les, maar vervangt deze niet!