Onderwijsmiddag Geesteswetenschappen
Een eerste aanzet tot een facultaire onderwijsvisie Wim van den Doel
Nadelige kleinschaligheid -Wijzigen onderwijslandschap : VWO- leerlingen met brede profielen: -“Economie en Maatschappij” > opleiding Geschiedenis -“Cultuur en Maatschappij” > overige opleidingen -Ontwikkeling richting “BA Cultuur & Maatschappij” = Liberal Arts?
Nadelige kleinschaligheid -Brede portalen, o.a. : -Taal- en Communicatiewetenschappen -Cultuurwetenschap -Midden-Oosten Studies -Aziëstudies -Maar ook maatwerk: breed ≠ oppervlakkig
Zwak afstudeerrendement, vooral in de BA-fase -Naast te klein marktaandeel, groot probleem voor de faculteit -Oplossingen: -Studeren in cohorten -Anders toetsen -Compensaties -Uitdagend onderwijs
Versnipperd opleidingenaanbod, vooral in de MA-fase -Terug naar een beperkt aantal opleidingen (Geschiedenis, Taalkunde, etc.) : hieronder “programma’s” -Programma’s : óók maatschappelijk georiënteerde programma’s: 90% van de studenten gaat niet verder in de wetenschap!
Onderbenutting maatschappelijke uitstraling -Lerarenopleiding -Nieuwe BA-praktijkstudie: minor leraren-opleiding met 2 e graads lesbevoegdheid -Studenten als assistenten in het Middelbaar Onderwijs -Educatieve MA van 90 EC
Onderwijsvisie? Moet nader op deze middag worden ontwikkeld!
Een eerste aanzet: -Betere aansluiting met VWO door bredere ‘portaal semesters’ en bredere, interdisci- plinaire opleidingen: b.v. BA Cultuurweten-schap (workshop 4!) -Breed ≠ Oppervlakkig : uitdagend onderwijs is een must, evenals maatwerk: honourstrajecten (workshop 3!) - Studiesucces is evenzeer een must: het cohort systeem (workshop 2!) - Onderwijsprogramma’s als brug naar de (wereldwijde) samenleving (workshop 1!)
Vragen: -Benutten we de wereldwijde expertise van de Universiteit Leiden voldoende? -Geven we voldoende aandacht aan wereldwijde vraagstukken? -Bieden we een voldoende voorbereiding op een functie in een globaliserende wereld? -Geven we de moderne student voldoende uitdagingen?