Vereiste in leerplan VZ zie AD AD 4 en AD 5…

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
meten van competenties
Advertisements

Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Veranderen op gezamenlijke en eigen kracht
Leerplantoelichting organisatie-assistentie Brugge
Geïntegreerd werken in OH Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 14, 25, 30, 35, 39 … 1.
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Startvergadering van woensdag 26 november 2003
De psychologie van communicatie
meten en observeren van competenties op de werkvloer
POP Workshop voor leidinggevenden Mobiliteitsfonds HBO
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Samen met ouders aan het werk!
Observeren en rapporteren
Observeren en rapporteren
Het nieuwe leerplan voor de tweede graad
Portfolio in VZ Wenk servicedocument.
Portfolio in VV Wenk servicedocument.
Vereiste in leerplan VV zie AD , AD4.10, AD 5.7 en AD5.8
Geïntegreerd werken in VZ Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 15, 27, 32, 37, 38, 56, 69, 78 … 1.
Gedrag in organisaties, 10e editie
Functieprofiel en beoordeling
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Neighbourhood skills audit Justien Jonckheere – Mentor vzw SUCCES MC 8 – April 4th 2012.
Onderzoek doen Hoofdstuk 1 - Onderzoek.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 5 Blok 2.
KIJK! Observeren Registreren en Handelen
Personeel en organisatie
Observeren en rapporteren
Netwerk Thuis- en bejaardenzorg / zorgkundige
 5 gemeenten  25 schoolbesturen  83 scholen  ca llngen.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Kijken naar Kinderen Week 4
Pascal van Schajik Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Module Waarnemen, observeren en rapporteren les 6. week 7
Methoden & Technieken van Onderzoek
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 2
onderzoeksvraag Soorten onderzoeksvragen Exploratieve onderzoeksvraag
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 3 + 4
Kijken naar kinderen les 2 Hafida El-Gharbaoui
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Les 7 Verantwoorden, legitimeren en professionaliseren.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Kerntaak 2.1 competentie-indicatoren E, F & G NATASCHA SHEFIRA KUBRA KIMBERLEY ARMINE.
‘’ KERNTAAK 2.1 ‘’ Namen:Güler Kim Bernadette Kitty.
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
Titel samenkomst 14 januari 2016
AOS docentonderzoek bijeenkomst 8 Dataverzameling: Eigen instrumenten, ontwerp.
1 Module Waarnemen, observeren en rapporteren les 5. week 6 Dorien `t Hart.
UITGANGSPUNT.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
meten van competenties
Observeren Les 3.
7de specialisatiejaar Thuis en bejaardenzorg / zorgkundige
3de graad verzorging Toelichting bij AD5.
Observeren en rapporteren
Op het werk, in de klas en prive.
Op het werk, in de klas en prive.
UITGANGSPUNT.
Methodiek Observeren.
Experimenteren.
Observeren en rapporteren
Kwaliteitzorg Les 5.
Observeren Les 2.
Rapporteren Methodiek Semester 1.
Op het werk, in de klas en prive.
Observeren rapporteren
Observeren Les 2.
Observeren, rapporteren
Training Observeren Kijken naar kinderen en leerkrachten
Transcript van de presentatie:

Vereiste in leerplan VZ zie AD 1.10 + AD 4 en AD 5… Observeren en … Vereiste in leerplan VZ zie AD 1.10 + AD 4 en AD 5…

Observeren = doelgericht waarnemen = nauwkeurig en objectief = info verwerven = betekenis zoeken = noodzakelijk om handelen af te stemmen op concrete gebruiker

Observatievraag Concreet, in gedragstermen Zinvolle vraag in functie van gebruiker en (zorg)relatie Haalbaar binnen bevoegdheid en mogelijkheden Ethisch verantwoord Afgebakend in tijd, plaats …

Observatiemethodieken Gebruiken van beschikbare schalen uit de woonzorg en kinderopvang Hangen samen met visie van de organisatie bv voorbeelden uit stage, Ziko …

Observeren versus interpreteren Beschrijving van situatie: observatie interpretatie Wat zie ik? Wat hoor ik? Wat ruik ik? … Wat denk ik? Wat voel ik? …

Rapporteren Onderscheid observaties en mogelijke interpretaties! Ordenen van observatiegegevens Conclusies vanuit die ordening Volgens afspraken en protocol (netiquette) Via de officiële kanalen bv heen- en weerschriftje, overdrachtsboek, intranet … Aan bevoegde personen (bv. ouders, verantwoordelijke van de organisatie …) Mondeling en schriftelijk