Het nieuwe leerplan voor de tweede graad

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De nieuwe ICT-diamant Sociaal-ethische competenties
Advertisements

De ondernemende School Agentschap NL 21 november 2013 Best practices Reflecties visitatiecommissie Dr. L. Lenssen.
Leerplantoelichting organisatie-assistentie Brugge
De medewerker van de toekomst Paul Raaijmakers April 2012.
Kiezen voor een economische studierichting: ECA of ECB  Belangstelling kunnen opbrengen voor (actuele) economisch - maatschappelijke problemen  Aanleg.
Datum Locatie Publiek spreker Infosessies 2011 Lieve Smeulders
Van Methode Naar Methodiek
Gratis computerinitiatie in uw buurt BLMvzw Digidak | Evence Coppéelaan 91| 3600 Genk blmgenk.be | |
Startvergadering van woensdag 26 november 2003
Anders Denken = Anders Doen! VERNIEUWEND ONDERNEMEN EN NETWERKEN “New roads towards the Labour Market: web based employment services of the JobCreator”
Economie, juni 2013.
Moderne wetenschappen voor het tweede jaar van de eerste graad
Mediaopvoeding.
Onderzoek Een onderzoekslijn in de opleiding. Structuur van de opleiding P-faseK1-faseK2-faseK3-fase P1 P2 Eerste faseTweede fase.
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
“ Beleidsmatig werken aan ICT ”
Een grote kromme lijn, twee kleine schuine streepjes, een verticaal lijnstuk, een licht gebogen lijn, een blauwe driehoek, twee cirkels, twee blauwe bolletjes,
25 MEI MEI 2009 Workshop : onderwijskundige context en ict.
Gezondheids- en welzijnswetenschappen
VUB-IDLO studiedag 4 mei 2011 Luc Vernaillen pedagogisch adviseur GO!
LESINHOUDEN Motorische doelstellingen: Brion
Project Vrijwilligerswerk
leerplan wiskunde tweede graad ASO
Ethiek en internationaal ondernemen Geen supra-nationale wetgeving Geen supra-nationale vakbonden In derdewereldlanden veel minder background institutions.
Het nieuwe leerplan voor de derde
2de graad 1ste jaar
Kinderzorg 16 Januari 2014.
16 Januari 2014 Verslag in Groen
Johan Fouquaert voorzitter sectorcommissie handel
Portfolio in VZ Wenk servicedocument.
Vernieuwing verzorging
Portfolio in VV Wenk servicedocument.
Vereiste in leerplan VZ zie AD AD 4 en AD 5…
Vereiste in leerplan VV zie AD , AD4.10, AD 5.7 en AD5.8
INHOUDSTAFEL TAALVERWERVING VERSUS LECTUUR DIFFERENTIATIE EVALUATIE Enkele punten uit het algemene deel Dietske Lehembre mei – juni 2013.
NIEUW LEERPLAN KLASSIEKE TALEN 2 DE GRAAD 3 DE JAAR: VANAF 1 SEPTEMBER DE JAAR: VANAF 1 SEPTEMBER 2014 Leerplan klassieke talen 2 de graad Dietske.
Geïntegreerd werken in VZ Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 15, 27, 32, 37, 38, 56, 69, 78 … 1.
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
PEDAGOGISCHE STAGE Plantijn Hogeschool.
Human Dynamics.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
MVO: ethiek en internationaal ondernemen
ICT-competentieprofiel lerarenopleiders
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Is participatie te meten?
Wat is Mibo en wat kan ik ermee?. Wat is Mibo? Mibo is gratis educatieve software via het internet Mibo wordt U aangeboden door: APS (
Welkom in de Bouwafdeling.. Werken met projecten.
Projectmatige aanpak volgens een concentrisch vormingsconcept
Netwerk VV-AD 678 DPB Brugge – 5 november 2014.
Evaluatie Leerlijnen.
Netwerk coördinatoren VZ
Leerlijnen in de geschiedenisles
2 de graad  Ten vroegste einde 2 de jaar na 1 ste graad  Eén certificaat BGV  Behalen leerplandoelstellingen 2 de graad Diploma  Ten vroegste einde.
Inhoud Context? Wat is VoetZoeker? Demo! Praktische info Q&A.
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Leerlijnen in de geschiedenisles
PROJECT ALGEMENE VAKKEN
Theresialyceum. OriëntatieTheorievormingOntwerpplanExperimentVerwerkingRapportagePresentatie Onderzoekscyclus Theorievorming.
Thema 1: Beelden van onderwijs Thema 1 Beelden van onderwijs Elk thema bestaat uit een onderzoeksdeel (taakgroep) en een theoriedeel (colleges)
Raad voor Cultuur Mediawijsheid- de ontwikkeling van nieuw burgerschap Project Media- Educatie Zeeland
Ondernemend gedrag VECON 14 juni 2016.
Netwerk VV-AD 678 DPB Brugge – 5 november 2014.
Een nieuw concept voor de ICT-leerplannen
VOCVO-uitwisseldag 12 mei 2017 Riet
Toelichting biologie in GWW
Begeleider biologie/NW Dominique Hoorelbeke
Bedrijvigheid in de lessen economie!
Voorlichting Keuzemiddag 3 havo
Leerplan Toegepaste informatica 3e graad Boekhouden-informatica tso
nieuwe leerplannen DKO
Transcript van de presentatie:

Het nieuwe leerplan voor de tweede graad ASO Economie

Leerplan ECONOMIE 2de graad Basis : een visie voor het ASO – 1999 – 63.01 Zie http://www.vsko.be Zie http://www.sip.be/dpb/econ/econ.htm bij Leerplannen In voege : september 2002

Structuur leerplan 1 Beginsituatie 2 Algemene doelstellingen 3 Leerplandoelstellingen en leerinhouden 4 Pedagogisch – didactische wenken 5 Minimale materiële vereisten 6 Literatuur

1 Beginsituatie SEI GEEN VOORKENNIS

2 Algemene doelstellingen Vertrekken vanuit concrete maatschappelijke contexten Verwerven van vaardigheden Verbanden leggen tussen concepten Aandacht voor ethische dimensie Komen tot intrinsieke leermotivatie

3 Leerplandoelstellingen en leerinhouden Rangschikking per thema ONDERZOEKSCOMPETENTIES

Onderzoekscompetenties Onderzoeksvragen formuleren Informatie verzamelen Informatie bewerken Onderzoeksresultaten * formuleren * interpreteren Resultaten communiceren

LEERINHOUDEN 3.1 Thema 1: De kern van het ondernemen Productiefactoren Toegevoegde waarde Vraag/aanbod/marktprijs Ondernemingsmotieven Stakeholders

3.2 Thema 2: Werken in de onderneming Motieven om te werken Arbeidsmarkt Afspraken werkgever/werknemer Arbeidsproductiviteit Human resources Onevenwichten arbeidsmarkt Verschuivingen arbeidsmarkt

3.3 Thema 3: Ondernemen is risico's nemen en beheersen Succes onderneming Ondernemingsplan Vermogensbronnen Beoordeling onderneming Ontstaan balans en resultatenrekening

3.4 Thema 4: Kleine versus grote ondernemingen Kleine en grote ondernemingen Groei ondernemingen Bijdrage tot de welvaart Rol overheid

3.5 Thema 5: Produceren voor de wereldmarkt Motieven voor internationale handel Vestigingen in andere landen Voordelen voor deze landen Rol overheid

3.6 Thema 6: Groei en welvaart Wenselijkheid economische groei Ontstaan economische groei Meten economische groei Duurzame groei Economische groei voor iedereen Rol overheid

3.7 Epiloog Verantwoord ondernemerschap

4 Pedagogisch - didactische wenken 4.1 Leerinhouden 4.2 Werkvormen 4.3 Media 4.4 Evaluatie

5 Minimale materiële vereisten Actueel bronnenmateriaal Gedigitaliseerde informatie Computerklas Multimedialokaal Vaklokaal

6 Literatuur Visietekst Publicaties (over didactische vernieuwingen) Publicaties (met toepassing didactische vernieuwingen) Websites

Structuur leerplan Begeleiding Economie ASO (VVKSO) 1 Beginsituatie 2 Algemene doelstellingen 3 Leerplandoelstellingen en leerinhouden Rangschikking per thema 3.1 Thema 1: De kern van het ondernemen 3.2 Thema 2: Werken in de onderneming 3.3 Thema 3: Ondernemen is risico’s nemen en beheersen 3.4 Thema 4: Kleine versus grote ondernemingen 3.5 Thema 5: Produceren voor de wereldmarkt 3.6 Thema 6: Groei en welvaart 3.7 Epiloog 3.8 Onderzoekscompetenties 4 Pedagogisch – didactische wenken 4.1 Leerinhouden 4.2 Werkvormen 4.3 Media 4.4 Evaluatie 5 Minimale materiële vereisten 6 Literatuur Terug naar dia 1

Rangschikking per thema 3.1 Thema 1 : De kern van het ondernemen 3.2 Thema 2 : Werken in de onderneming 3.3 Thema 3 : Ondernemen is risico’s nemen en beheersen 3.4 Thema 4 : Kleine versus grote ondernemingen 3.5 Thema 5 : Produceren voor de wereldmarkt 3.6 Thema 6 : Groei en welvaart 3.7 Epiloog

Informatie verzamelen Geselecteerde bronnen Onderzoeksvraag Systematisch

Informatie bewerken Selecteren Ordenen Bewerken ICT Verbaal Grafisch Tabelvorm Wiskundig/rekenkundig

Resultaten communiceren Mondeling Schriftelijk

4.1 Leerinhouden Vertrekken vanuit onderneming 1ste jaar: thema 1-2-3 2de jaar: thema 4-5-6 Integratie algemene economie en bedrijfseconomie

4.2 Werkvormen Groepswerk Zelfsturende werkvormen Simulaties Projecten Werkstukken Enquete/interview Opzoekingswerk De leerkracht als coach

4.3 Media Leerboeken Kranten Tijdschriften Encyclopedieën Cd-rom Internet

4.4 Evalautie Feed-back geven Evaluatie van vaardigheden Toepassen van kennis

Apparatuur Overheadprojector LCD-projector Computers Laptops