CONCEPT OPERATIE X
Opdracht 1 Internetversie van een strip > verhaal -> strip -> internetversie > input: ramp in een prov. domein 2 Reflectie op product en proces > selectie uit strip (1 A4) ‘best of’ > toelichting bij manier van werken
Doelen Kennismaking met vernieuwende technologieën (ELO, stripstudio …) Samenwerking tussen vakken Nederlands, aardrijkskunde, biologie, plastische opvoeding, informatica Kennismaking met nieuwe werkvormen o.a. BZL Kennismaking met onze provincie(diensten)
Criteria onderwijsvernieuwing Doelgericht werken Contextgebonden opdracht Interactief en coöperatief leren Zelfconstruerend leren Cumulatief leren Zelfsturend leren
Doelgericht werken Leerlingen kennen de doelen en zijn er ook door gemotiveerd -> wat kan ik leren? -> hoe kan ik leren?
Contextgebonden opdracht Authentieke opdracht -> maken van een strip Aansluitend bij de leefwereld -> beeldcultuur van de jongeren -> interesse voor multimedia
Interactief en coöperatief leren Interactief -> observatie te velde -> via nieuwe werkvormen (ELO) Coöperatief -> van duo naar groep naar klas
Zelfconstruerend leren Leerlingen verwerven leerstof -> studiewijzers Leraren zijn coaches
Cumulatief leren Je vertrekt van de kennis/vaardigheden van de leerlingen Je houdt rekening met tempo van de leerder Je bereikt een hoger niveau op het einde van de opdracht
Zelfsturend leren Leerlingen kunnen zelf sturing nemen -> niveau van het verhaal -> niveau van de strip Leerlingen plannen zelf Leerlingen leren zelf reflecteren -> op product (selectie) -> op proces