The art of slaying dragons There once lived a man who learned how to slay dragons and who gave all he possessed to mastering the art After three years he was fully prepared but alas, he found no opportunity to practise his skills. Dschuang Dsi
As a result he began to teach how to slay dragons René Thom
KSO en TSO - derde graad Leerplannen wiskunde §Kader §Opties leerplannen
Kader van verandering §Overheid §Andere voorbereiding tweede graad §ICT verplicht
Overheid Opleggen van eindtermen (goedgekeurd in Vlaamse raad) Nog geen specifieke eindtermen bekend Invoering derde graad: vanaf 1 september 2004
KSO en TSO - derde graad Leerplannen wiskunde §Kader §Opties leerplannen
Leerplannen KSO-TSO §Leerplan avoor 6 en 8 lestijden §Leerplan bvoor de vork §Leerplan cvoor de vork 2 - 3
Leerplan c - concreet 1 Vaardigheden en attitudes 2 Verplichte onderwerpen Reële functies en algebra Statistiek Financiële algebra Mathematiseren 3 Eventueel keuzeonderwerpen
Leerplan c - concreet
Leerplan b - concreet 1 Vaardigheden en attitudes 2 Keuzeonderwerpen Grafisch onderzoek van functies Afgeleiden van veeltermfuncties Statistiek Mathematiseren ….
Leerplan b - concreet
Leerplan a - concreet Even over het muurtje kijken bij leerplan a ASO §Conceptvorming/begripsvorming Betekenisgeving, context Techniciteit (berekeningen) Beperken ICT l Fundamenten l Toepassen
Leerplan a - concreet 6 lestijden Analyse13043 % Algebra 20 7 % Meetkunde 6020 % Statistiek 25 8 % Mathematiseren 20 7 % Keuze %
Leerplan a - concreet 8 lestijden Analyse16541 % Algebra 20 5 % Meetkunde 8020 % Statistiek en kansrek % Mathematiseren 20 5 % Keuze %
leerplan a - concreet §Analyse l Reële functies Veeltermfuncties, rationale, irrationale functies U: + k,. k; verschuiven assenstelsel Rekenen met rationale vormen Irrationale vergelijkingen Exponentiële en logaritmische functies U: Logaritmische schaal Goniometrische en cyclometrische functies U: Met niet-elementair rekenwerk
leerplan a - concreet §Analyse l Afgeleiden & Integralen Concept afgeleide, verloop, extremumproblemen, asymptotisch gedrag Concept integraal, integratiemethodes Splitsen, substitutie, partiële integratie U: middelwaardestellingen, de l’Hospital, booglengte, manteloppervlakte numerieke methode oneigenlijke integraal
leerplan a - concreet §Analyse l Keuzeonderwerpen Rijen(V 8) Iteratie(V 8) Convergentie reeks Numerieke methoden Differentiaalvergelijkingen (V 8)
leerplan a - concreet §Algebra l Matrices en stelsels Begrip, berekeningen Rijherleiden, stelsels, stelsels één parameter Inverse matrix U: Determinant Cramer Eigenwaarden l Keuzeonderwerpen Financiële algebra
leerplan a - concreet §Meetkunde l Vlakke analytische meetkunde Vectorbegrip Vectoriële vergelijking Orthogonaliteit Toepassen in meetkundige problemen l Ruimtemeetkunde Rechte, vlak Loodrechte stand, afstanden Vectorbegrip Toepassen in meetkundige problemen
leerplan a - concreet §Meetkunde l Keuzeonderwerpen Elementaire kegelsneden(V 8) –Canonieke vergelijking –Raaklijnen –Normaal –Toegevoegde middellijnen Krommen –Parametervergelijkingen –Poolvergelijking –Poolcoördinaten
leerplan a - concreet §Statistiek en kansrekenen l Statistiek Statistische gegevens interpreteren –Steekproeftrekken Normale verdeling, standaardnormale verdeling l Keuzeonderwerpen Regressie(V 8) Telproblemen en kansrekenen(V 8)
leerplan a - concreet §Mathematiseren en oplossen van problemen Heuristische methoden Inhoud niet eerste doel, wel probleemoplossende vaardigheden §Eigen keuzeonderwerp