The art of slaying dragons There once lived a man who learned how to slay dragons and who gave all he possessed to mastering the art After three years.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
FAQ over wiskunde Heb ik wel voldoende uren wiskunde gehad in het middelbaar? Welke wiskundevaardigheden moet ik beheersen? Wat is de inhoud van de cursussen.
Advertisements

Wiskunde in de Tweede fase
Wiskunde op het VWO Kies je voor je profielwiskunde of wil je meer?
SYMPOSIUM OOSTENDE Numeriek, grafisch en symbolisch wiskunde leren
SUBROGATIE Aon Risk Services.
22 en 24 mei 2013 Monica Wijers, Vincent Jonker Freudenthal Instituut
Datastructuren Analyse van Algoritmen en O
De overgang van het secundair naar het hoger onderwijs
Structuur secundair onderwijs
Wiskunde A of wiskunde B?.
vwo C Samenvatting Hoofdstuk 13
De normale verdeling.
Wiskundige functies en toenamediagrammen.
Op de koffie bij de kabouters
LUCON – KU Leuven 17 oktober 2012 Inspiratie voor je lessen optica.
Wiskunde D bij Moderne wiskunde
Algebra en tellen Subdomein B1: Rekenen en algebra
Onderzoeksvragen als uitgangspunt bij lineaire algebra
Het CE wiskunde C Ruud Stolwijk Toetsdeskundige wiskunde bij Cito
Wiskunde D bij Moderne Wiskunde
Inleiding tot een nieuw soort wiskunde…
Onderzoekseenheid Cliffordanalyse Vakgroep Wiskundige Analyse
Wiskunde in het hbo (Fontys)
De 2015 programma’s wiskunde B van havo en vwo
De 2015 programma's wiskunde B van havo en vwo
Cécile De Fré - Departement Onderwijs en Opvoeding Stad Gent
The art of slaying dragons There once lived a man
Ww 11 Riemannsommen Bernard Folens
leerplan wiskunde tweede graad ASO
DAG VAN DE WISKUNDE 15 november 2003 DE ACTUALITEIT VAN ONS WISKUNDEONDERWIJS.
Eekhoutcentrum – oktober 2005 Johan Deprez – Hilde Eggermont
Rijen en differentievergelijkingen met de TI-83/84-familie
Eekhoutcentrum – oktober 2005 Johan Deprez – Hilde Eggermont
NIEUW LEERPLAN KLASSIEKE TALEN 2 DE GRAAD 3 DE JAAR: VANAF 1 SEPTEMBER DE JAAR: VANAF 1 SEPTEMBER 2014 Leerplan klassieke talen 2 de graad Dietske.
Wiskunde D bij Moderne Wiskunde
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
Analytische meetkunde
23/11/2005 De Mets Armand.
10e editie voor de Tweede Fase
De 10e editie havo-vwo OB.
Wiskunde in de Tweede fase G. Prevaas. Wiskunde in de Tweede Fase Kiezen uit……… C B A D Kiezen uit……… C B A D.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Vernieuwde wiskunde programma’s
11e editie Geertrui Schaberg
Moderne Wiskunde 11e editie inzicht, structuur, vernieuwing.
Wiskunde C, A, B of B&D?.
Welkom Profielvoorlichting 2015
havo wiskunde A Tom Eitjes
Gereedschapskist vlakke meetkunde
havo en vwo wiskunde B Wim Doekes
HAVO Wiskunde D Toegepaste Analyse 2 12 juni 2006 Jan Blankespoor, Gert Treurniet Nelly Michon, Peter van der Velden.
slides op
Samenvatting.
Wim Doekes - hoofdauteur
WISKUNDE IN DE TWEEDE FASE (Bovenbouw) HAVO Profiel: Vak: C&M Wi A (niet verplicht E&M Wi A N&G Wi A of Wi B N&T Wi B.
Peiling wiskunde in de derde graad secundair onderwijs
Peilingstoetsen wiskunde Johan Deprez Leuven, 5/12/15 slides: mijn KU Leuven website (via wie-is-wie)
Wiskunde in de bovenbouw havo
Wiskunde op het VWO Kies je voorzichtig of wil je meer? En waarom zou je dat willen?
Toolbox voor Maatwerk en Resultaatgericht Toetsen op basis van OBIT, RTTI, TIMSS …….. Luc Orbons, november 2014
Болормаагийн Энхжин 1992 онд Улаанбаатар хотод т ө рс ө н. Бельги улсын Лювэн хотын Catholic University of Leuven-д Эдийн засаг, Бизнэс удирдлагын чиглэлээр.
Toegepast rekenen Differentieren. Veranderende vergelijkingen: Lineaire functies: rechte lijn ∆O= k x ∆ A O = omzet A = afzet ∆ = delta k = ∆O/∆ A = richtingscoefficient:
de verschillende soorten wiskunde
De grafische rekenmachine
BOTSENDE WISKUNDE Dominiek Ramboer, Rudy Briers.
Wiskunde A of wiskunde B?.
Welke “wiskundes” zijn er?
Welke “wiskundes” zijn er?
Keuzevoorlichting havo wiskunde AB.
Examentraining.
Transcript van de presentatie:

The art of slaying dragons There once lived a man who learned how to slay dragons and who gave all he possessed to mastering the art After three years he was fully prepared but alas, he found no opportunity to practise his skills. Dschuang Dsi

As a result he began to teach how to slay dragons René Thom

KSO en TSO - derde graad Leerplannen wiskunde §Kader §Opties leerplannen

Kader van verandering §Overheid §Andere voorbereiding tweede graad §ICT verplicht

Overheid Opleggen van eindtermen (goedgekeurd in Vlaamse raad) Nog geen specifieke eindtermen bekend Invoering derde graad: vanaf 1 september 2004

KSO en TSO - derde graad Leerplannen wiskunde §Kader §Opties leerplannen

Leerplannen KSO-TSO §Leerplan avoor 6 en 8 lestijden §Leerplan bvoor de vork §Leerplan cvoor de vork 2 - 3

Leerplan c - concreet 1 Vaardigheden en attitudes 2 Verplichte onderwerpen Reële functies en algebra Statistiek Financiële algebra Mathematiseren 3 Eventueel keuzeonderwerpen

Leerplan c - concreet

Leerplan b - concreet 1 Vaardigheden en attitudes 2 Keuzeonderwerpen Grafisch onderzoek van functies Afgeleiden van veeltermfuncties Statistiek Mathematiseren ….

Leerplan b - concreet

Leerplan a - concreet Even over het muurtje kijken bij leerplan a ASO §Conceptvorming/begripsvorming Betekenisgeving, context Techniciteit (berekeningen) Beperken ICT l Fundamenten l Toepassen

Leerplan a - concreet 6 lestijden Analyse13043 % Algebra 20 7 % Meetkunde 6020 % Statistiek 25 8 % Mathematiseren 20 7 % Keuze %

Leerplan a - concreet 8 lestijden Analyse16541 % Algebra 20 5 % Meetkunde 8020 % Statistiek en kansrek % Mathematiseren 20 5 % Keuze %

leerplan a - concreet §Analyse l Reële functies Veeltermfuncties, rationale, irrationale functies U: + k,. k; verschuiven assenstelsel Rekenen met rationale vormen Irrationale vergelijkingen Exponentiële en logaritmische functies U: Logaritmische schaal Goniometrische en cyclometrische functies U: Met niet-elementair rekenwerk

leerplan a - concreet §Analyse l Afgeleiden & Integralen Concept afgeleide, verloop, extremumproblemen, asymptotisch gedrag Concept integraal, integratiemethodes Splitsen, substitutie, partiële integratie U: middelwaardestellingen, de l’Hospital, booglengte, manteloppervlakte numerieke methode oneigenlijke integraal

leerplan a - concreet §Analyse l Keuzeonderwerpen Rijen(V 8) Iteratie(V 8) Convergentie reeks Numerieke methoden Differentiaalvergelijkingen (V 8)

leerplan a - concreet §Algebra l Matrices en stelsels Begrip, berekeningen Rijherleiden, stelsels, stelsels één parameter Inverse matrix U: Determinant Cramer Eigenwaarden l Keuzeonderwerpen Financiële algebra

leerplan a - concreet §Meetkunde l Vlakke analytische meetkunde Vectorbegrip Vectoriële vergelijking Orthogonaliteit Toepassen in meetkundige problemen l Ruimtemeetkunde Rechte, vlak Loodrechte stand, afstanden Vectorbegrip Toepassen in meetkundige problemen

leerplan a - concreet §Meetkunde l Keuzeonderwerpen Elementaire kegelsneden(V 8) –Canonieke vergelijking –Raaklijnen –Normaal –Toegevoegde middellijnen Krommen –Parametervergelijkingen –Poolvergelijking –Poolcoördinaten

leerplan a - concreet §Statistiek en kansrekenen l Statistiek Statistische gegevens interpreteren –Steekproeftrekken Normale verdeling, standaardnormale verdeling l Keuzeonderwerpen Regressie(V 8) Telproblemen en kansrekenen(V 8)

leerplan a - concreet §Mathematiseren en oplossen van problemen Heuristische methoden Inhoud niet eerste doel, wel probleemoplossende vaardigheden §Eigen keuzeonderwerp