TAALBELEID: het begrip

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Samenwerkend leren lastig -ook voor leraren leerzaam -ook voor leraren
Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
Edushock leerfestival
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
SportMinistry. AIA, de kerk en sport  Kerken willen graag relevant zijn en in hun wijk getuigen van Jezus, maar hoe doe je dat?  AIA: sport als taal.
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Op Stap naar… de tweede graad. een kennismaking met de methodiek en de materialen.
Word Wijs! ? een initiatief van GSIW Actiegroep Leren-Werken • promotor: de Stap - Studieadviespunt Gent • duur project: 1/10/2012 tot 30/9/2013 • 1 fulltime.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Medezeggenschap en de Benchmark
Voorstelling van mijn werk. Als verantwoordelijke van Fondation Baska.
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Plan van Aanpak Onderzoek naar een duurzame school. Door Arjan de Groot Bas van der Vliet.
Mag ik u voorstellen ....
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Op Stap naar… de tweede graad. een kennismaking.
Klassieke AO Leseenheid1
Naar het Jaareinde toe
P 1 Pip - Onderwijs. P Regelgeving BVR van 27 juni 1990 Omzendbrief van 26 september Individualisatie.
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
WISKUNDIGE FORMULES.
Persoonlijk worden.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Workshop contentstrategie
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Frankie Schram 1 Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Werken met een webstek Fr. Schram 26/02/2000.
Bestrijd een vooroordeel
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Taalbeleid in een notendop: essentie + materiaal
Bevorderen van de taalvaardigheid
De eerste presentatie voor Nederlands
VWO-bèta op de Amersfoortse Berg
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
1. Levensbeschouwing en communicatie
Fijnhoutbewerken in beeld Landelijke dag Platform vmbo bouwtechniek 6 juni 2007 Hans van Berkel Ejanne Lijftogt.
Taalbeleid.
Al doende leren training docenten
Evaluatie van vaardigheden
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Het werken met portfolio
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Taalontwikkelend Lesgeven in de eerste graad en tweede graad ASO
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Professioneel persoonlijkheidsprofiel
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
ZijActief Koningslust
Op school en in de scholengemeenschap
27 maart 2015TALEN LEREN BUITEN DE KLAS P 1 TALEN LEREN BUITEN DE KLAS 1 lesuur (= 50’) – 5’ verplaatsingen – 5’ administratieve formaliteiten – 20’ à.
Optimale omgeving voor Projectmatig werken
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
Oriënterend Globaal Intensief Zoekend Kritisch Studerend.
Taalscreening fase 2: opvolging
1 van 10 Hoofdstuk 10 Taalbeleid. 2 van 10 Taalbeleid is schoolbeleid Interne en externe kwaliteitsimpulsen Verankering van het taalbeleid in het algemene.
1 van 10 Hoofdstuk 4 Woordenschatonderwijs. 2 van 10 Woordenschat Vormaspecten o enkelvoudige woorden o samenstellingen o afleidingen o uitgangen (vervoegingen.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Hoofdstuk 1 Taal en taalonderwijs
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Transcript van de presentatie:

TAALBELEID: het begrip vakliteratuur en nascholingen aandachtspunt van de inspectie aspect van kwaliteitszorg

TAALBELEID: doelstellingen Alle leerlingen in staat stellen om de doelstellingen van het schoolcurriculum te halen De resultaten van alle leerlingen voor Nederlands en MVT optimaliseren Bijdragen tot de algemene, culturele en vakoverschrijdende vorming van alle leerlingen Als school een voorbeeldfunctie vervullen in interne en externe communicatie

Positieve vaststellingen van de inspectie Culturele activiteiten, in en buiten de school Specifieke projecten zoals Groot Ndl. Dictee, voordracht, Gouden Uil… Complementaire uren voor talen Samenwerking met bib Schoolkrant door leerlingen Eenheid in grammaticale terminologie Samenwerking met specialisten: CLB, logopedisten…

DAGELIJKSE EN SCHOOLSE TAALVAARDIGHEID Abstracte begrippen Instructiewoorden Verbindingswoorden Samenstellingen

DAGELIJKSE EN SCHOOLSE TAALVAARDIGHEID Homoniemen Figuurlijk taalgebruik Uitdrukkingen Weinig of geen visuele ondersteuning

TIPS Word bewust van de typische kenmerken van schooltaal Neem tijd om die schooltaal te ontsluiten Zorg voor een helder taalgebruik in je cursusmateriaal Gebruik voldoende visuele ondersteuning bij het lesgeven

ACTIEVE WERKVORMEN: winstpunten Complexe taken worden beter uitgevoerd dankzij uitwisseling van ideeën Jongeren leren door interactie met elkaar èn met volwassenen Jongeren ontdekken samen sneller de knelpunten van de schooltaal Jongeren begrijpen elkaars taal beter, voelen zich minder bedreigd of betutteld Het verwoorden zorgt voor strategie-ontwikkeling en leerrendement

ACTIEVE WERKVORMEN: knelpunten Tijd Materiaal Schoolstructuur Materiële ondersteuning

TIP Rapporteer in de vakgroep een positieve ervaring met een actieve werkvorm en maak een overzicht van de talige winstpunten

LEESSTRATEGIEEN Oriënterend lezen Zoekend lezen Globaal lezen Intensief lezen Studerend lezen

WOORDENSCHATSTRATE-GIEEN Afleiden uit context: voorbeeld, omschrijving, tegenstelling… Koppelen aan eigen voorkennis Zoeken naar betekenis- en vormrelaties Nagaan van morfologie Raadplegen van naslagwerken Vragen/ onderhandelen

SPELLINGSTRATEGIEEN Fonologisch principe Morfologisch principe Semantisch principe Syntactisch principe Etymologisch principe Conventioneel principe

TIPS Overleg met de collega’s binnen de vakgroep of je voldoende variatie in leesstrategieën aanbrengt Is er mogelijkheid om de deskundigheid van de vakgroep Nederlands over te dragen naar collega’s van de tekstvakken

Dyslexiebeleid Diagnose en begeleidingsplan STICORDI-maatregelen

TIP Welke sticordi-maatregelen kunnen wij als vakgroep realiseren?

Zorg voor gesproken en geschreven taal Afspraken tussen de leraren Nederlands Afspraken over de vakken heen: per graad, voor de hele school Hoe leerlingen sensibiliseren voor een verzorgde mondelinge en schriftelijke taal Hoe leerlingen oefenkansen geven

TIPS Welke afspraken kunnen wij voor het vak Nederlands opstellen? Welke suggesties kunnen wij aan de andere vakken geven?

Afspraken ivm spraakkunst: Nederlands, Frans, Latijn Termen en begrippen Timing: wie geeft wat en wanneer Vademecum, minigrammatica…

TIPS Kom samen met de collega’s andere talen eerste graad: wie brengt wat wanneer aan Overleg of een vademecum een goede zaak zou zijn

Suggesties voor talige activiteiten Projecten met een luik ‘enquête’ E-mailproject met een klas uit een andere school Presentaties voor een ‘echt’ publiek ‘Oudere’ leerlingen gidsen ‘jongere’ leerlingen Project rond een korte, geacteerde videofilm; vrij podium; toneel Sollicitatietraining …

TIPS Selecteer per graad minstens een suggestie die de taalvaardigheid van jouw leerlingen kan verhogen Zoek naar een activiteit die samenwerking met een ander vak noodzakelijk maakt

Communicatie met ouders Woordkeuze Passieve zinnen Zinslengte … Bin-normen voor de hele school

TIP Kunnen we vanuit de vakgroep werk maken van systematisch gebruik van Bin-normen in cursus- en toetsmateriaal

Wat bereikten we nog niet? Bewustzijn van de noodzaak van een taalbeleid is er niet Onvoldoende logistieke en structurele ondersteuning Verwijzingen naar taalbeleid ontbreken in schoolwerkplan

TAALBELEIDSPLAN Motivering: vanuit de vaststelling dat… (Uiterlijk klaar tegen) datum Activiteit Verantwoordelijke(n) Opvolging/Evaluatie

CONCLUSIES Voor de leraar Nederlands: servicevak Voor de vakgroep Nederlands: - gedeelde verantwoordelijkheid over de vakken heen - noodzaak aankaarten