Focus op de fietsende forens Fiets in de Versnelling10 november 2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Fietsersbond en gemeenten Bijeenkomst Fietsberaad
Advertisements

Fietsers in het buitengebied
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
Veilig naar school een zorg voor ons allemaal
De zin en onzin van Mobiliteitsmanagement Verkeer.advies Klimaatbeurs 8 april 2004.
Kansen voor een duurzaam Hillegersberg-Schiebroek
De e-fiets in Nederland ontwikkelingen en mogelijkheden voor overheden Fietsberaadbijeenkomst ‘Kansen voor de elektrische fiets’, 29 januari 2009.
De fiets in Roermond Inleiding door Ing Geert Rutten Coördinator verkeer en vervoer Afdeling Stedelijke Ontwikkeling Gemeente Roermond.
Duurzaam mobiliteitsbeleid Jan Cornillie, Adjunct-Kabinetschef van de Vlaamse minister van Mobiliteit 9 november 2007.
Welkom Informatiebijeenkomst IDOP Galder-Strijbeek 28 februari 2011.
Presentatie Fietsberaad
Welkom bij de informatiebijeenkomst HOV Noordoost Brabant 29 januari 2014 ‘t Spectrum, Schijndel.
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Jan van der Horst, Fietsersbond Utrecht Stad
Overdwars door Utrecht - Noordwest
Toekomst-agenda Snelfietsroutes werken aan de schaalsprong en een breed draagvlak voor regionale netwerken van snelle fietsroutes Mobiliteit & duurzaamheid,
Lekker Fietsen ‘s-Hertogenbosch Bert Pauli, wethouder Verkeer en Vervoer ‘s-Hertogenbosch.
Fietswensen-analyse Diezerpoort Kinderen in beweging / Fietsersbond - workshop 1.
Fietsen in Tilburg Fietsberaad 16 maart 2006 Fietsen en Luchtkwaliteit Liesbeth Trip.
‘Marktgericht fietsbeleid, een tussenstand’ Donderdag 2 april 2009 Welkom bij de themabijeenkomst.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
BMF Tilburg 15 april Brabant in een dynamische context Veranderend landelijk gebied Afnemende bevolkingsgroei Afname biodiversiteit Klimaatverandering.
Beleidsadvies Stimuleren van fietsen naar het werk
Bedrijfsvervoerplannen (BVP)
(Elektrische) Buurtmobiliteit in Vondelparc?. Samen vervoer organiseren Slimmer -Van bezit naar gebruik -Minder parkeren, meer groen/spelen Makkelijker.
Fietsbalans®-2 Wassenaar
Devriendt Robin & Putman Tom.  Verschillende Vlaamse politieke partijen  Campagne rond mobiliteit.
Wonen in Nederland Hst 3: Stedelijke vraagstukken van grote en middelgrote steden in Nederland.
FIETSFORUM TILBURG Ingesteld en gesubsidieerd door de gemeente Tilburg.
KENNISCENTRUM VOOR FIETSBELEID ONTWIKKELING, VERSPREIDING EN UITWISSELING PRAKTIJKGERICHTE KENNIS.
Fietsvriendelijke maatregelen bij Verkeerslichten
Benutten kansen fietsbeleid = Impuls fietsgebruik.
Fietsbeleid in Culemborg
Fietsparkeren bij Bus, Tram en Metro in de Stadsregio Amsterdam Maarten Bakker Fietsberaad
Ontwerpwijzer Fietsverkeer
Presentatie Netwerkdag voor de fiets Maandag 15 juni 2009 Maike Mertens.
Fietsparkeerplan Veghel-centrum
Fietsbeleid in Limburg
Fietsbeleid en Luchtkwaliteit Dienst Stedelijke Ontwikkeling
Ervaringen bij gemeenten Rolf Schooleman 10 november Weesfietsenaanpak bij stations.
Weesfietsenaanpak bij stations Handboek & Ervaringen Weesfietsenteam
Vervoermanagement en de Wet milieubeheer
“Verkeersveiligheid; een dijk van een probleem?”
Klimaatneutraal ’s-Hertogenbosch
Sociale Agenda 2020 Gesprek met de raad 3 en 4 april 2012.
Stadsregio Arnhem Nijmegen
Kennis ontwikkelen en delen in TechNetkringen Ruud Bolsius mei 2011 TechNet, TechniekTalent.nu 2011.
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
Recreatief fietsen: nog een hele uitdaging
Succesvol fietsparkeerbeleid
Vitale opgaven voor de Stad november 2014
Werksessie Een openbare ontmoetingsplek in de openlucht 20 juni 2014 Peter van Heek (VKK-FDG)
Fietsbalans®-2 Utrecht
Fietsbeleid Putten Veiligheid. Waarom Fietsveiligheid vergroten Fietsen bevorderen Recreatie en toerisme aantrekkelijk maken Wat aanpakken Geen vrijliggende.
Van krachtwijk naar fietswijk
Themabijeenkomst elektrische fiets 29 januari 2009 Welkom originele foto: Qwic.
Het Vlaamse fietsbeleid door een Nederlandse bril
Kanaleneiland Centrum Winkelen, Wonen, Werken, komen, zijn, gaan.
11 2 december 2015 Consultatiebijeenkomst Fietsplan Ede.
Hansenstraat wil uit de vergetelheid….  Doel/aanleiding Leefbaarheid en veiligheid in de wijk vergroten, door een mooier, veiliger en meer sociaal straatbeeld.
Mobiliteitsvisie Oss Podiumbijeenkomst 4 februari 2010 Ellen Neelen.
Doelgroepenvervoer en Openbaar Vervoer: naar een nieuwe balans
Klankbordsessie 2 december 2015
Ontwerp Wmo beleidsplan
Fiets/snelfietsroutes in provinciale akkoorden
Fietsparkeren in Zwolle
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Thuiszorg: ruil de auto in voor de e-bike Inspiratiesessie mobiliteit en logistiek in de zorg 12 april 2018.
Een succesvolle e-bikeproef
Op naar modern mobiliteitsbeleid
Transcript van de presentatie:

Focus op de fietsende forens Fiets in de Versnelling10 november 2010

De positie van de Fiets in het woon – werk verkeer Workshop door: SREBerry de Jong BRAMMArend Klaassen 10 november 2010

Fietsende forens: aparte doelgroep? 16% van alle fietsverplaatsingen 6% van alle woon-werk kilometers Lift voldoende mee met ‘breed’ fietsbeleid? Wat kunnen gemeenten nog meer met de fietsende forens?

Introductie SRE: van en voor 21 regiogemeenten Samenwerking initiëren, stimuleren en coördineren Ondersteunen – > gemeentegrenzen, bovenlokale afstemming en aanpak – efficiënt en effectief Wettelijke taken én vrijwillige samenwerking GGA met extra taken en mogelijkheden

Introductie BraMM BRAbant MobiliteitsManagement Weet wat u beweegt: – Helpt bij organiseren van slim reizen – Inventief in het verbeteren van mobiliteit bij bedrijven – Van inzicht en advies tot implementatie en beheer

Hoe reist de werknemer in Brabant

Woon-werk afstand tussen huis en werk AfstandWoonachting in %Cumulatief in % 0 – 5 kilometer 30, kilometer 20,250, kilometer 12,663, kilometer 8,471, kilometer 11,382,9 Meer dan 30 kilometer 17,1100,0

Meest gebruikte vervoermiddel in woon-werk vervoer Vervoermiddel Gebruik in %Cumulatief in % Eigen auto/lease/carpool 62,7 Motor 0,963,6 Trein 2,966,5 Bus 1,968,4 Fiets 29,097,4 Scooter / bromfiets 0,898,2 Lopend 0,698,8 Anders 1,2100,0

Welke ander vervoermiddel spreekt u aan? (in procenten) VervoermiddelZeer aantrekkelijkAantrekkelijkNiet aantrekkelijkZeer Onaantrekkelijk Fiets Bromfiets/ Scooter Carpool Trein Bus Lopend

Meer forensen op fiets: rol gemeente Realisatie / verbeteren schakels fietsnetwerk – Aanleg nieuwe paden Langere afstanden door elektrische fiets?

Meer forensen op fiets: rol gemeente Realisatie / verbeteren schakels fietsnetwerk – Aanleg nieuwe paden – Ongelijkvloerse kruisingen

Meer forensen op fiets: rol gemeente Realisatie schakels fietsnetwerk – Aanleg nieuwe paden – Ongelijkvloerse kruisingen – Fietsstraten – Fietsbruggen

Meer forensen op fiets: rol gemeente Realisatie / verbeteren schakels fietsnetwerk – Aanleg nieuwe paden – Ongelijkvloerse kruisingen – Fietsstraten – Fietsbruggen – Asfalteren fietspaden – Verkorten wachttijden bij VRI’s

Meer forensen op fiets: rol gemeente Realisatie / verbeteren schakels fietsnetwerk Wachttijd afteller bij VRI’s Verbeteren van veiligheid – Objectief – Subjectief – Sociaal Verbeteren fietsparkeren

Meer forensen op fiets: rol gemeente Realisatie / verbeteren schakels fietsnetwerk Wachttijd afteller bij VRI’s Verbeteren van veiligheid Verbeteren fietsparkeren – Automatisch fietsparkeren – Gratis bewaakte stallingen, ruime openingstijden – Reparatie mogelijk, automatische pompen

Meer forensen op fiets: rol gemeente Realisatie / verbeteren schakels fietsnetwerk Wachttijd afteller bij VRI’s Verbeteren van veiligheid Verbeteren fietsparkeren Tellen – Screenline – Geparkeerde fietsen – Telzuilen

Meer forensen op fiets: rol gemeente Realisatie / verbeteren schakels fietsnetwerk Wachttijd afteller bij VRI’s Verbeteren van veiligheid Verbeteren fietsparkeren Tellen Campagnes – Fietsspaarsysteem – Prijsvraag Beste Fietsidee –

Slowlane  Snel hoogwaardig  Verbinden economische 'hotspots'in de Brainport  4 meter breed, conflictvrij  In een fraaie groene omgeving  Bijzondere vormgeving

Voorbeeld fietsprojecten Probeer een E-bike Vergroten netwerk van oplaadpunten Vitaliteit van de werknemer Website “fiets” Beloningssysteem Rij 2 op 5

Wat kunnen werkgevers doen? Reiskostenregeling afstemmen op afstand, functie en locatie Belonen fietsgebruik Zorgdragen voor goede fietsvoorzieningen Parkeerregiem invoeren, toewijzen van parkeerplaats op kenteken Aanschaffen / leasen van de fiets voor de werknemer Introductie van de bedrijfsfiets voor zakelijk verkeer Stallen van fietsen voor de deur ipv achter het gebouw Gerichte informatie over benutten van de fiets

10 tips voor stimulering fietsgebruik! 1.Dataverzameling tbv beleid, maatregelen, monitoring 2.Samenwerking tussen overheid en werkgevers 3.Voorinvesteren in bereikbaarheid voor fiets 4.Stel eisen aan ruimtelijke inrichting, ontwerp kantoren, onderhoud&beheer bij eigenaren/huurders 5.Benut de kennis van de gebruiker 6.Stem aanpak af op de gehele fietsketen 7.Versterk het imago van de fiets met marketing/communicatie 8.Beloon goed gedrag 9.Controleren op uitvoering, bijsturing en handhaven van beleid 10.Versterk kansen / sterkten en vermijd zwaktes / bedreigingen

3 Stellingen 1.Zonder revolutie en revitalisering van de inrichting van bedrijventerreinen is de fiets als vervoermiddel kansloos 2.Alleen de voorbeeldfunctie van de overheid kan ertoe bijdragen dat de fiets meer gaat worden gebruikt in het woon-werk verkeer 3.De fiets is de meest efficiënte en effectieve fileoplosser

3 Stellingen 1.Een gemeente kan niet meer doen dan de aanleg van infrastructuur, de rest is aan de bedrijven 2.Het woon-werkverkeer per fiets zit al op een maximum, vasthouden van dit aandeel is al een hele klus 3.De elektrische fiets is de toekomst van het woon-werkverkeer