Van, voor én door het onderwijs.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorlichting Examinering Cohort oktober 2013.
Advertisements

Van kwalificatiedossier naar examenplan Docentendag Juridische Dienstverlening 20 januari 2009 May Wildenbeest (opleidingscoördinator, Horizon College)
Voorlichting Examinering Cohort oktober 2012 • Wat? • Hoe? • Waar? • Wanneer? • Diploma? • Vragen?
Van, voor én door het onderwijs.
Zelf je koers bepalen… Btg ESB&I 12 november 2008.
Voorlichting Examinering Cohort oktober 2011 Wat? Hoe? Waar? Wanneer?
Van, voor én door het onderwijs. Een curriculum opgebouwd uit bouwstenen 12 november 2008 Ans Teunissen BOUWSTENEN.
Werkveldtraining 26 september 2013
Beoordelen om te beslissen
pilot Horeca en pilot Toerisme/ Recreatie
Van, voor én door het onderwijs.
Fronter als e-portfolio
RU-onderwijsdag 23 mei 2006 Workshop Toetsen en beoordelen 1 ‘Traditioneel’ versus ‘Modern’ Mariëlle Theunissen (ILS) Arie Geerding (IOWO) Ad van Hout.
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Examinering Conferentie BTG HTVF
Taalontwikkeling in mbo
Van, voor én door het onderwijs.
Aantoonbaar competent in Leren, Loopbaan en Burgerschap
Van, voor én door het onderwijs.
Van, voor én door het onderwijs.
Ex Examenprofiel als maatvoering
Respons ervaringscertificaten beoordelen Aantal uitgezette certificaten: 81 Aantal teruggekregen certificaten: 45 Van 9 certificaten is bekend dat er geen.
Bedrijfsverzamel-gebouw WIZZ
Moderne Vreemde Talen in het mbo Actuele ontwikkelingen Netwerk EVC 17 maart 2011 Rianne Reichardt.
Project Goal Opleiding Ict-beheer.
Competentiegericht ICT- onderwijs in het MBO NIOC 2002.
Bewust toetsen met Groen Proeven
Hands On: leren binnen handbereik
Werken aan kwaliteit gl met de juiste instrumenten.
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
Waar staan we nu?.
Aan de slag met competenties beoordelen
Bijeenkomst bedrijfsleven en onderwijs SLEBB Examenmix 20 januari 2010.
Visie, Instrumenten, Onderwijsinspectie en Deskundige Beoordelaar
Werkgroep Examinering
Instructie-bijeenkomst NBB Opleiders januari/maart 2010
Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen
Proeve van Bekwaamheid
Afstudeerproject = Proeve van Bekwaamheid
Op naar…
Workshop Stem Welkom.
Leren en kwalificeren in de opleidingen Mediavormgever
Competentiegericht leren vmbo
Een blik op de Kwalificatiedossiers
Van, voor én door het onderwijs.
het onderwijs van, voor én door Leermiddelen Marketing medewerker
Voorlichting Examinering Cohort oktober 2014
Carla Her Mondriaan Bert Kortman Mondriaan
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
Van, voor én door het onderwijs.
Van, voor én door het onderwijs.
Stichting Praktijkleren Wijnand Kieft en Harke van der Wal Studiedag leraren economische vakken in het vmbo 13 maart 2015.
Hoe is de vaststellingscommissie georganiseerd? Er is één centrale vaststellingscommissie. De vaststellingscommissie heeft een aantal benoemde leden. Iedere.
Presentatie Bijeenkomst LTTR LWG BPV TR en LTTR
Kerntaak 3 Personeel & Arbeid
Examinering in het mbo: inspectietoezicht vanaf 2012 Gerard Bukkems 17 november 2011.
Toetsing en examinering Engels Gebruikersdag Taalblokken Malmberg, 1 november 2012.
Ontwikkelen en publiceren van uniforme examenvereisten.
Marleen van de Wiel 24 maart 2016 Servicepunt examinering mbo Examinering: sta jij in voor de kwaliteit?
EVC en 30 plus arrangement MBO Raad Btg ZWS Theo Blom; kerngroeplid en lid taskforce 30 +
De opleiding helpende zorg en welzijn in een notendop.
Kerntaak 1 Openbaar Bestuur Harrie Rietman Giel Pollemans Docentendag Juridisch 16 januari 2015.
Voorlichting Examinering Cohort 2014 oktober 2016.
Beroepsgericht onderwijs (BGO)
Workshop Proeve van Bekwaamheid
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Competenties beoordelen Netwerkbijeenkomst VM2 4 februari 2009
Hoofdstuk 3 Wat gaat de beginnend beroepsbeoefenaar
De beoordelaar gewogen
Transcript van de presentatie:

van, voor én door het onderwijs

Examenmix van kwalificatiedossier naar examens Peter van Dijk

Inhoudsopgave Kwalificatiedossier – Examinering Examenmix - toetsplan Examineringproducten SPL

Kwalificatiedossier Beschrijving beroep (uitstroom) in: context – beroepshouding – rol/verantwoordelijkheden – complexiteit kerntaken en werkprocessen kennis en vaardigheden

Examinering Doel vaststellen of leerling gekwalificeerd als beginnend beroepsbeoefenaar Inhoud kern: uitvoering werkprocessen in (gesimuleerde) beroepsomgeving eventueel afzonderlijk: handelen in kritieke situaties kennis en vaardigheden

Examenmix - toetsplan Toetsinhouden Toetsvormen Beoordelingsmethode per toetsvorm

Examenmix: opbouw Indeling in examenonderdelen beoordeling uitvoering min. 1 kerntaak evt: separate beoordeling kritieke situaties evt: separate beoordeling kennis/vaardigheden Per examenonderdeel beroepsmatig handelen kennis/vaardigheid

Examenmix: inhoud beroepsmatig handelen Welke werkprocessen wel/niet in samenhang? Welke kritieke situaties? voor beroep kenmerkende situatie foutief handelen leidt tot bedrijfsschade Bedrijfsomgeving en/of gesimuleerde omgeving? volledige uitvoering werkprocessen representatieve beroepsproducten/diensten relevante sociaal-culturele en bedrijfsorganisatorische omstandigheden

Examenmix: inhoud kennis/vaardigheid Welke kennis en/of vaardigheden? wettelijk vereist of cruciale en universele kennis/vaardigheid, en onvoldoende beoordeelbaar tijdens beroepsmatig handelen Volgtijdelijkheid? volgorde van examenonderdelen en/of volgorde toetsen binnen examenonderdeel

Examenmix: toets- en beoordelingsvormen Toetsvormen validiteit dekking – aanvullend bewijs haalbaarheid (geld, tijd, beschikbaarheid leerbedrijf, beschikbaarheid instrumenten) Beoordelingsmethode per toetsvorm

Examenmix: toetsvormen

Examenmix: Bedr. adm. medewerker Kerntaak 1: Secretariële werkzaamheden Kerntaak 2: Administratieve werkzaamheden Examenonderdeel 1: Secretariële werkzaamheden Examenonderdeel 2: Administratieve werkzaamheden Proeve van Bekwaamheid (leerbedrijf) werkprocessen: 1.2, 1.4 kritieke situaties: gelijktijdige werkzaamheden Examenproject (gesimuleerd) werkprocessen: 2.1, 2.2, 2.3 kritieke situaties: n.v.t. portfolio (aanvullend): houdingsaspecten Tentamen: Nederlands Tentamen: Moderne vreemde taal Tentamen: Basiskennis archiveren* Tentamen: Computervaardigheid* Tentamen: Boekhoudkundige kennis Tentamen: Rekenvaardigheid* * volgtijdelijk: voorafgaand aan examinering werkprocessen

SPL: Examineringsproducten Toetsplannen per uitstroom: advies voor inrichting examinering Exameninstrumenten Proeve van Bekwaamheid Examenprojecten Tentamens (kennis/vaardigheid) Portfolio

PvB - Examenprojecten Proeve van Bekwaamheid (leerbedrijf) bedrijfsomgeving - authentieke context bedrijfsopdrachten omstandigheden-opdrachten niet beïnvloedbaar Examenproject (onderwijsinstelling) gesimuleerde beroepsomgeving – realistische context ‘geconstrueerde’ opdrachten omstandigheden-opdrachten beïnvloedbaar

Tentamens - portfolio Tentamens toetsmatrijzen (NL, MVT, overige kennis/vaardigheden) tentamens Portfolio Werkwijze en instrumenten t.b.v.: samenstelling examendossier (formatieve en summatieve bewijzen) beoordeling examendossier (inhoud en kwaliteit)

Contact Stichting Praktijkleren Disketteweg 11 3821 AR AMERSFOORT E: info@stichtingpraktijkleren.nl W: www.stichtingpraktijkleren.nl Nieuwsflits Stichting Praktijkleren (meld u aan!)