Leren, loopbaan en burgerschap

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Doorstromende loopbaanbegeleiding; hoe maken we er samen werk van?
KWALITEITSZORG november 2012
Verbeteren van de Kwaliteit van reflectie van studenten
Mentoring in het beroepsonderwijs: een onvervulde belofte Dr. Frans Meijers Amersfoort 13 november 2007.
Welkom.
Informatie voor leerlingen uit leerjaar 3. Wat staat ons dit jaar te wachten? • Stage lopen • Maatschappijleer • CKV(theoretisch) • PTA • Beroepskeuze.
Kwaliteit en/in Mentoring: een zoektocht Frans Meijers Conferentie ‘Mentoring, koersen op kwaliteit’ Amersfoort 18 november 2008.
Voorlichtingsavond sectoren Het Kwadrant Maandag 10 februari 2014
1 Rol private equity in de NL economie •Groei en innovatie •Werkgelegenheid •Herstructurering van bedrijven en sectoren.
Hoe zien de Horeca en het beroepsonderwijs er uit in 2018
CiR/menukaart/J. Gerritsen/C. Winkel/april 2008 Competent in Reiswerk Menukaart J. Gerritsen / C. Winkel.
WELKOM BIJ DE VOORLICHTING VAN HET KELLEBEEK COLLEGE
Loopbaanorientatie- en Begeleidings
Loopbaan(coaching) en leerlingen
Welkom op de informatieavond klas 3. Programma Ronde uur Ronde uur Pauze20.25 uur Ronde uur Ronde uur Ronde uurmentor.
© team 3 Ouderavond 2013 Dinsdag 24 september 2013.
Good Practice Locatie Alphen aan den Rijn
Ouderavond 4VMBO-t 3 oktober 2013
Wie zijn wij Dit zijn de 5 ROC’s uit het Consortium (samenwerkingsverband) NCvB werkt landelijk. Samen met deze ROC’s bouwen we opleidinghuizen voor bedrijven.
VTB Technasium Vakcollege
Welkom op de Ouderavond klas 4
Levensecht leren is dialogisch leren
40 uur 2e semester eerste leerjaar
‘Het voeren van een loopbaandialoog: moeilijker dan gedacht
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
‘Het voeren van een loopbaandialoog: moeilijker dan gedacht
Van, voor én door het onderwijs.
Veldhoven, BTG ESB&I, Onderwijscatalogus als basis voor onderwijslogistiek.
Professionalisering LOB
Summatieve beoordeling BPV met behulp van STAR en een competentiemeter
Op weg naar 2010 Het MBO in transitie Observaties & Aantekeningen.
Begeleiding op SintLucas en de eindhovense school
Van Kroon naar ViP.
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
Competentiegericht onderwijs: wat is het (en wat niet)? Het Groene Leertraject oktober 2008 Dr. F Meijers.
Loopbaanoriëntatie en loopbaanbegeleiding (LOB) in leerjaar 4
Profiel Hogeschool Rotterdam Rotterdams als HO-omgeving Diversiteitsbeleid Hogeschool Rotterdam.
opleiding : Onderwijs Assistent
Onderwijs op maat.
VSV Maatregel 5: Digitaal Doorstroomportfolio
Wat gaan we doen? Basis voor succesvolle doorstroom
1 Duurzaam ondernemen werkt ! Milieu en werkgelegenheid Peter Van Humbeeck SERV.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Programma Even terughalen: waarom Entree en voor wie?
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
VAKSCHOOL Werkmiddag
Volgende stap in de loopbaan van …
Lerarenopleiding GezondheidsZorg en Welzijn
Ouderavond 4VMBO-t 8 oktober Vervolgkeuze na VMBO-t MBO > HBO HAVO> HBO.
International Business College Iets voor jou! Voorlichting VMBO 3/4 Januari 2015.
Talentgerichte en betekenisvolle gespreksvoering met leerlingen
Dialoog doen! Startbijeenkomst ‘Doorstart Stimuleringsproject LOB in het mbo’ Frans Meijers ‘s-Hertogenbosch 20 november 2012.
Loopbaanleren in het hbo Onderwijsdag HHS 4 november 2008 Dr. F. Meijers.
Het leernetwerk vmbo sector economie 8 december 2009.
Loopbaanleren in het hbo Studiedag De Haagse Hogeschool 31 mei 2010 Dr. F. Meijers.
Leren kiezen, kiezen leren? Frans Meijers Elzendaal College, Boxmeer Sociaal-cultureel centrum Myllesweerd, Mill November 2012.
Kiezen of gekozen worden? Frans Meijers Conferentie ‘ Zelf en loopbaan: dialoog in tijden van onzekerheid ’ 21 april 2010.
LOB in het PTA van het VMBO
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Met Minder Meer en Beter
Talent in beeld.
Netwerkbijeenkomst Decanen
Samen broeden: MBO Barneveld en de beroepspraktijk
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
Basiskennis LOB.
Transcript van de presentatie:

Leren, loopbaan en burgerschap Landelijke conferentie Btg en Cluster HTVF Zeist 28 november 2008 Dr. F Meijers

Kerntaken leren, loopbaan en burgerschap = ontwikkeling van reflectiviteit 1. Benoemt eigen ontwikkeling 2. Stuurt eigen loopbaan 3. Participeert in het politieke domein 4. Functioneert als werknemer 5. Functioneert als kritisch consument 6. Draagt bij aan leefbaarheid van de omgeving 7. Zorgt voor de eigen gezondheid

Homo sapiens en reflectiviteit Studenten/leerlingen hebben hekel aan reflectie Reden: zin en betekenis zijn veelal onduidelijk Achterliggende reden: angst voor onzekerheid (neurobiologie en – psychologie) Conclusie: leerling is volstrekt niet gemotiveerd voor reflectieve activiteiten

Wat is een motiverende leeromgeving? méér praktijksturing (vooral voor ontstaan van een beroepswens) méér dialoog over persoonlijke zin en maatschappelijke betekenis van het eigen leren (vooral voor motivatie) medezeggenschap over eigen leren (vooral voor motivatie)

Loopbaansturing vereist een krachtige loopbaanleeromgeving een combinatie van probleem- en vraagsturing probleemsturing: ontwerpend leren aan levensechte problemen met een ‘echte’ probleemeigenaar (dus veel buiten school) vraagsturing: met de student een dialoog voeren over persoonlijke zin en maatschappelijke betekenis van zijn/haar ervaringen

Communicatie met leerlingen in 24 bpv-gesprekken OVER TEGEN MET ONDUIDELIJK Economie 21% 67% 4% 8% G & W 14% 73% 13% 0% ICT 41% 38% 15% 6% Techniek 14% 75% 8% 3% Totaal 21% 65% 9% 5%

Resultaten onderzoek ‘Loopbaancompetenties in het (v)mbo’ 1,00 2,00 3,00 4,00 5,00 OO LD VMBO-groepen: 87 MBO-bol: 98 MBO-bbl: 41 theorie (score > 3.5)

Integrale loopbaanbegeleiding Intakegesprek Persoonlijk Ontwikkelings Plan (POP) Instroom- assessment POP-gesprekken Doorstroom- assessment Reflectie- verslagen Portfolio Uitstroom- assessment Praktijk-evaluaties Voortgangsgesprekken (inclusief inter- en supervisie)

Oplossing: trialoog Zoveel mogelijk ‘drie-gesprekken’ over vakbekwaamheid: ontwikkelingen in de markt en de technologie beroepsdilemma’s loopbaanmogelijkheden goede leeromgeving sterke kanten van de leerling

Voor nuancering en detaillering zie www.frans-meijers.nl