Leren, loopbaan en burgerschap Landelijke conferentie Btg en Cluster HTVF Zeist 28 november 2008 Dr. F Meijers
Kerntaken leren, loopbaan en burgerschap = ontwikkeling van reflectiviteit 1. Benoemt eigen ontwikkeling 2. Stuurt eigen loopbaan 3. Participeert in het politieke domein 4. Functioneert als werknemer 5. Functioneert als kritisch consument 6. Draagt bij aan leefbaarheid van de omgeving 7. Zorgt voor de eigen gezondheid
Homo sapiens en reflectiviteit Studenten/leerlingen hebben hekel aan reflectie Reden: zin en betekenis zijn veelal onduidelijk Achterliggende reden: angst voor onzekerheid (neurobiologie en – psychologie) Conclusie: leerling is volstrekt niet gemotiveerd voor reflectieve activiteiten
Wat is een motiverende leeromgeving? méér praktijksturing (vooral voor ontstaan van een beroepswens) méér dialoog over persoonlijke zin en maatschappelijke betekenis van het eigen leren (vooral voor motivatie) medezeggenschap over eigen leren (vooral voor motivatie)
Loopbaansturing vereist een krachtige loopbaanleeromgeving een combinatie van probleem- en vraagsturing probleemsturing: ontwerpend leren aan levensechte problemen met een ‘echte’ probleemeigenaar (dus veel buiten school) vraagsturing: met de student een dialoog voeren over persoonlijke zin en maatschappelijke betekenis van zijn/haar ervaringen
Communicatie met leerlingen in 24 bpv-gesprekken OVER TEGEN MET ONDUIDELIJK Economie 21% 67% 4% 8% G & W 14% 73% 13% 0% ICT 41% 38% 15% 6% Techniek 14% 75% 8% 3% Totaal 21% 65% 9% 5%
Resultaten onderzoek ‘Loopbaancompetenties in het (v)mbo’ 1,00 2,00 3,00 4,00 5,00 OO LD VMBO-groepen: 87 MBO-bol: 98 MBO-bbl: 41 theorie (score > 3.5)
Integrale loopbaanbegeleiding Intakegesprek Persoonlijk Ontwikkelings Plan (POP) Instroom- assessment POP-gesprekken Doorstroom- assessment Reflectie- verslagen Portfolio Uitstroom- assessment Praktijk-evaluaties Voortgangsgesprekken (inclusief inter- en supervisie)
Oplossing: trialoog Zoveel mogelijk ‘drie-gesprekken’ over vakbekwaamheid: ontwikkelingen in de markt en de technologie beroepsdilemma’s loopbaanmogelijkheden goede leeromgeving sterke kanten van de leerling
Voor nuancering en detaillering zie www.frans-meijers.nl