Productencatalogus Samen beter informeren
Wat is de Productencatalogus? Uitwisselingssysteem voor overheidsinformatie
Doelstelling: samen beter informeren
Welke informatie? Geen definitie Wel simpele vragen Verdere uitsluitingscriteria: Plan-doel-richtlijn, dienstverlener, aanbesteding, aanwerving, evenement, campagne, publicatie, collectieve rechten en plichten
Welke informatie? Enkele voorbeelden van producten –Terrasvergunning, milieuvergunning –Premie voor een groendak, huurtoelage, analyse van het grondwater –Rijbewijs, FSC-boscertificaat
Informatie over het aanbod van de overheid Kerninformatie Wegwijsinformatie Eerstelijnsinformatie
Inhoudsvelden Titel Inhoud Voorwaarden Procedure Wat meebrengen Bedrag Uitzonderingen Regelgeving Website Bevoegde overheid (+ adres) Afleverende dienst (+ adres) ID WebID Naam Type Doelgroep Thema Geografisch toepassingsgebied Trefwoord Verwant product
Gelinkte informatie Meer specialistische informatie –Concept wegwijsinformatie –Aparte linken (veld website) én linken in tekst Meer gedetailleerde informatie bij lokale en provinciale besturen –Burger, ondernemer, organisatie moet steeds naar meest gedetailleerd informatie kunnen doorklikken –Beheerd door de afnemer!!! (plicht)
Verschillende bestuursniveaus Centraal bepaald, centraal afgeleverd: alle informatie –Voorbeeld: Vlaamse subsidies, federale belastingskortingen, begeleiding door de Vlaamse overheid, … Centraal bepaald, lokaal afgeleverd: veel informatie –Voorbeeld: milieuvergunning, identiteitskaart, leefloon, rijbewijs Lokaal bepaald: kerninformatie –Voorbeeld: terrasvergunning, strijkatelier, huren van sportinfrastructuur, …
Hoe is de Productencatalogus opgebouwd? Bestaat uit 3 webomgevingen: Redactieomgeving Afnemersomgeving Publieke website
Globale architectuur
Rollen redactieomgeving Redacteur –een of meerdere thema’s –aanmaken producten –verwerken feedback Eindredacteur –een of meerdere thema’s –feedback doorsturen –ondersteunen redacteurs –nieuwsberichten versturen
Rollen afnemersomgeving 3 rollen –Consulterend gebruiker Consulteren, downloaden, printen –Informatiebeheerder Consulteren, downloaden printen Info beheren Feedback –Websitebeheerder Consulteren, downloaden printen Info beheren Feedback Mijn selectie bepalen Uitwisselingsdiensten bepalen
Informatie zelf beheren Bepalen selectie Linken naar uw bestuur: standaard URL of ad hoc URL’s Indien gewenst –Zelf trefwoorden toekennen –Zelf centraal informatie aanvullen.
Uitwisselingsdiensten RSS –Selectie bepalen –RSS gebruiken Webservice –Selectie bepalen –Zoek gewijzigde producten sinds datum –Geef producten –Eventueel: geef taxonomie / geef clusters Notificaties –Voorbeeld: nieuwsberichten, nieuwe producten, …
Informatie
Gebruik van de productencatalogus
Grote mate van vrijheid U bepaalt welke producten U bepaalt de manier van uitwisselen U bepaalt welke velden
Beheerloket van de productencatalogus -Consulteren -Downloaden -Printfunctie -Info beheren -Mijn selectie bepalen -Uitwisselingsdiensten bepalen -FEEDBACK Uitwisselings- diensten - Voor manueel beheer: -Rss - Voor integratie -Webservices Uw bestuur (Gemeente, OCMW, provincie, Vlaamse dienst)
Samen informeren Lokale en provinciale besturen: –Bijhouden welke producten in het eigen aanbod zitten Beheerloket van de productencatalogus –Linken naar eigen informatie Standaard URL’s: geen werk Andere URL’s: registreren in het beheerloket van de productencatalogus –Feedback geven –Aanvullen met eigen informatie in eigen website en andere informatiekanalen Waar? Extra voorwaarden Extra informatie …
Ruimer gebruiken
Lokale info Atypisch gebruik! Uw creativiteit Product omschrijving Processen BBC Financieel beheer mankrachtbeheer beleidsrapportering Loketten (transacties) infoloketten
Timing Afwerken ontwikkeling platform: Q Piloten –Januari – maart –April – mei Go live –Na pilootfase –Timing afhankelijk van piloten, feedback en verdere afspraken
Contacteer ons Katrien De Smet –