De Stille Week In de Goede Week viert de Kerk het heilsmysterie: het werk van de menselijke verlossing en de verheerlijking van God door Christus volbracht.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SCHOOL VOOR GELOOFSVERDIEPING Weten wat je gelooft Welkom
Advertisements

Evangelische Kerk Sint-Niklaas - 16 maart Cécil Van Maelsaeke
Leven in de kracht van de Heilige Geest
Heilig Avondmaal Gemeente van onze Heer Jezus Christus, Instelling
Wij hebben een woord -Het Woord- voor de wereld
Het kerkelijk jaar Thema 8.
Kennis maken met: Levend Woord Gemeente Franeker
het licht van Pasen schijnt. Het is aan ons te zorgen dat, Wanneer vele paaskaarsjes branden Is dat een prachtig gezicht. Want dan zie je iedereen.
Formulier om het heilig avondmaal te vieren (5)
Formulier III Heilig Avondmaal (1)
EEN GOD, GROOT IN LIEFDE. De ervaring van de voorkomende liefde van God is de grootste schat van ons leven. Ze geeft vreugde, versterkt onze verbondenheid.
Zending vandaag Wat gaan we bespreken? Wat is zending?
De christelijke boodschap
Welkom WELKOM. 'Sterven is het uitdoven van een lamp, niet de vernietiging van het licht.'
Gemeente van onze Heer Jezus Christus, Instelling We zijn hier bij elkaar om volgens het bevel van onze Heer zijn dood te verkondigen. Eerst horen we hoe.
Gemeente van onze Heer Jezus Christus, Instelling We zijn hier bijeen om in opdracht van onze Heer zijn dood te verkondigen. In het heilig evangelie wordt.
Genade en veroordeling
Welkom in deze kerkdienst
. . veertigdagentijd   2  3  4   5  6  'Jezus ontmoeten' . .
Geloven en nu….
Godsdienst.
Christelijke Vrijheid
Formulier om het heilig avondmaal te vieren (4)
Avondmaal: het nieuwe leven vieren
Wat moeten wij doen om Gods licht en liefde
Eén Heer: Christus Jezus
Zondag 35 HC Franeker 8 maart 2009
Welkom in deze kerkdienst
Wat vieren we in de Heilige Eucharistie ofwel in de Heilige Mis ??
Het eerste lied: Psalm 25: 1, 2 Alle liederen worden tijdens de dienst geprojecteerd Voorganger: ds. J.F. Harmanny te Hoek We lezen: Spreuken 1: 1 - 7,
Welkom in deze kerkdienst
De doop in de Heilige Geest
Koen Minderhoud Doopdienst, 7 juni 2015
24 mei Almachtige God - Vader, Zoon en Heilige Geest, Uw discipelen verzamelen zich over de hele wereld, om U te verheerlijken als Schepper van.
Voorganger: Ds. H. Torenbeek Ouderling van dienst: J. Korthoef
Jezus volgen kan niet in deeltijd
20ste vd Tijd door het Jaar B Het zeer mooie adagio voor klarinet van Mozart (6’30) kan het leven over de dood heen oproepen Regina.
We lezen: Numeri 1: ; 44 – 46 De preek gaat over Numeri 1:18b Iedereen telt mee Alle liederen worden tijdens de dienst geprojecteerd Het eerste lied:
Heer, verhoor!. De paria van de menigte? Heer, verhoor! De paria van de menigte? Raak Jezus aan in geloof.
1Korinthiërs 11: 29 Want wie op onwaardige wijze eet en drinkt, die eet en drinkt zichzelf een oordeel, omdat hij het lichaam van de Heere niet onderscheidt.
De preek gaat over Efeziërs 4: : 5 Welk stempel draag jij? Alle liederen worden tijdens de dienst geprojecteerd Voorganger: Ds. P.J.C. Colijn te.
Romeinen 8: 12 Welnu, broeders, wij zijn aan het vlees niet verplicht om naar het vlees te leven. 13 Want als u naar het vlees leeft, zult u sterven.
Spring in het diepe!.
Volg Jezus en vind rust Kies heden Wie je wilt dienen!
In deze dienst zal Ds. R. Tigelaar voorgaan. Voor de dienst zingen we Ps. 33: 5 Na de zegen Ps. 33: 1, 8 Schriftlezing: 1 Johannes 5 Tekst: 1 Johannes.
Samen in de Naam van Jezus - Kerst 2015
Heilig Avondmaal (IV) Gemeente van onze Heer Jezus Christus, Instelling We zijn hier bijeen om in opdracht van onze Heer zijn dood te verkondigen. In het.
Alle liederen worden tijdens de dienst geprojecteerd Het eerste lied: Psalm 89: 7 We lezen: Lucas 2: De preek gaat over: Romeinen 12: 1a Voorlezer:
Voorganger:ds. A. Robbertsen Welkom in deze dienst Schriftlezing:Openbaring 1 : 1 – 8.
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen III Blz. 725 (GK) Gemeente van onze Heer Jezus Christus, NN en NN hebben.
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen III Blz. 14 (groene boekje) Gemeente van onze Heer Jezus Christus, NN.
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen I Versie GS Harderwijk 2011 Gemeente van onze Heer Jezus Christus, Over.
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen III Versie GS Harderwijk 2011 Gemeente van onze Heer Jezus Christus, NN.
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen I Blz. 714 (GK) Gemeente van onze Heer Jezus Christus, De leer over de.
We lezen: Matteüs 27: De preek gaat over: Matteüs 27: Voorlezer: Gretine Post Voorganger: Ds. P. Schelling emeritus predikant Alle liederen.
Ik ben de Koning van de Joden. Jezus uit Nazaret, koning van de Joden Ik ben de Koning van de Joden.
Les 12 voor 18 juni “Want toen zij deze zalf op Mijn lichaam goot, deed zij dat als voorbereiding op Mijn begrafenis.” (Mattheüs 26:12) Jezus werd.
Les 13 voor 25 juni JEZUS BARABBAS Politieke leider Hij wilden de mensen bevrijden van Rome Hij beloofde aardse heerlijkheid JEZUS DE CHRISTUS Geestelijke.
Hartelijk bedankt voor uw inzet let op: Op het parkeerterrein bij de toren zijn er extra paaltjes geplaatst, let hier vooral op tijdens het parkeren en.
Voorganger:Ds. A. Robbertsen Welkom in deze dienst Schriftlezing:Openbaring 7.
Lezen: 1 Koningen 17:1-16.
Heidelbergse catechismus
Welkom in deze kerkdienst
Welkom in deze kerkdienst
Welkom in deze kerkdienst
Doe je mee !! Datum: zaterdag 24 maart Locatie: Kerk   Tijd: uur
Welkom in deze kerkdienst
PAASZATERDAG PASEN de vieringen tijdens de goede week en op Pasen 2018
Welkom in deze kerkdienst
Hoofd in de wolken; voeten in de klei
Transcript van de presentatie:

De Stille Week

In de Goede Week viert de Kerk het heilsmysterie: het werk van de menselijke verlossing en de verheerlijking van God door Christus volbracht door middel van het Paasmysterie. Door te sterven heeft hij de dood overwonnen en is verrezen om ons leven te geven. Oorsprong DE LITURGIE Kerngedachte PAASTRIDUUM LijdenDoodVerrijzenis van JEZUS CHRISTUS

De Goede Week valt altijd op verschillende ogenblikken van het jaar, tussen maart en april, altijd in overeenstemming met het Joodse Paasfeest, dat vastgelegd is op de eerste zondag die volgt op de eerste volle maan van de lente in het noordelijk halfrond.

Na de winter en het kaal worden van de natuur, wordt alles vernieuwd.

zoals Christus die, in het mysterie van de Verrijzenis, zijn leven terugwint in een overwinning op de dood.

De mystiek en de ervaring van het Mysterie van God Het is niet alleen een intellectuele ervaring: alle zintuigen worden aangesproken. MYSTIEKE ERVARING.

De uitdaging bestaat in het overstijgen van de zintuigen om zich in God onder te dompelen. De Goede Week is het feest van de ontmoeting met God.

PALMZONDAG. Palmzondag «van het Lijden van de Heer» is innig verbonden met de koninklijke triomf van Christus en de aankondiging van het Lijden.

Geheel de inzet in de veertigdagentijd voor boete en bekering krijgt op deze zondag zijn hoogtepunt rond het cruciaal moment van het mysterie van Christus en van het christelijk leven: het kruis als gehoorzaamheid aan de Vader en solidariteit met de mensen, het lijden van de Dienaar van de Heer onafscheidelijk verbonden met de overwinning.

De weg die Jezus neemt om te redden is niet de kracht en de rijkdom, maar zwakheid en armoede.

Deze liturgische samenkomst is het voorspel op het Pasen van de Heer... Jezus gaat Jeruzalem binnen om het mysterie van zijn dood en verrijzenis te voltooien... Vragen wij de genade hem te volgen met het kruis om deel te nemen aan zijn Verrijzenis».

HET MYSTERIE VAN HET KRUIS. heeft meer aandacht nodig dan de palmprocessie als hoogtepunt van de liturgie van het Woord die de lezing van het Lijdensverhaal is.

De olijftakken zijn geen middel tegen mogelijk onheil; integendeel, zij zijn het teken van een volk dat zijn Koning verwelkomt en hem herkent als de Heer die redt en bevrijdt.

Maar het koningschap van Christus wordt op een eigenaardige manier op het kruis getoond. Waarom?

Op het kruis sterven alle valse beelden van God die de menselijke geest heeft voortgebracht en die wij, misschien, onbewust verder doorgeven.

«Hij draagt de last van onze zonden»

het is de onmacht van de Liefde! Jezus is niet dood omdat hij vermoord is, maar omdat hij «zichzelf overlevert» uit liefde in soevereine vrijheid.

Alleen het geloof is in staat de almacht van God in de onmacht van een kruis te lezen.

De ware grootheid van de mens bestaat niet in macht, rijkdom en sociaal aanzien, maar in de Liefde die deelt, die solidair is, die mensen nabij is, die dienstbaar is.

De rechtvaardige God onttrekt zich aan onze schema’s van rechtvaardigheid, die onmiddellijk wraak zou eisen op zijn belagers. De verliezer die vergeeft aan de winnaar laat zien dat Liefde haat overwint.

GOD REGEERT VAN OP HET HOUT. In het kruishout heeft de eerste generatie christenen het teken van het koningschap van Christus met wijsheid opgemerkt.

Uit de vernietiging van de Zoon van God ontstaat een nieuwe mensheid. Het mysterie van de dood wordt mysterie van leven en overwinning.

Viering Traditie Geschiedenis Zegening van olijftakken of palmen. Lezing van het Lijdensverhaal van de Heer Uitwisseling van palmtak als vredesteken, Gebruik van de olijftak die gedurende de nachtwake met gewijd water gezegend is om het Paasmaal te zegenen. Er zijn al berichten van palmzegening vanaf de VII° eeuw.

‘Goede’ Maandag De zalving in Bethanië ‘Goede’ Dinsdag’ “Een van u zal Mij verraden" ‘Goede’ Woensdag Judas verkoopt Jezus voor dertig zilverstukken.

HET PAASTRIDUUM. Witte Donderdag Eucharistie“Avondmaal van de Heer" Goede Vrijdag Herdenking van het Lijden van de Heer Stille Zaterdag Paaswake VERRIJZENISZONDAG

De instelling van de Eucharistie als «herdenking van het nieuwe en eeuwige verbond» is het meest duidelijke aspect van de viering vandaag, maar wij zijn uitgenodigd ons over twee aspecten te bezinnen: de instelling van het priesterschap en de dienst van broederlijke liefde. WITTE DONDERDAG.

Het Evangelie van Johannes bericht niet over de instelling van de Eucharistie, maar over het gebaar van Jezus die de voeten van de apostelen wast en zegt: De voetwassing: een gebaar van Liefde. “Zoals ik aan u gedaan heb, doe gij evenzo". “Doet dit tot mijn gedachtenis".

Jezus beveelt te doen zoals hij: gebaren van dienst die zijn Liefde voor ons uitdrukken. Ieder gebaar van Liefde wordt zo "sacrament": teken van Liefde van de Vader in Christus, van de Liefde in Christus van de gelovigen.

EUCHARISTIE: TEKEN VAN LIEFDE. Jezus is het Paaslam die het project van bevrijding tot voltooiing brengt dat in de eerste uittocht begonnen is. Zijn zelfgave in de dood is het begin van een nieuwe en blijvende aanwezigheid.

EUCHARISTIE IS VERBONDENHEID. Bewust deelnemen aan de Eucharistie, herdenken van het Offer van Jezus, houdt in zoveel eerbied te hebben voor het kerkelijk lichaam van Christus als aan zijn eucharistisch lichaam gegeven wordt.

Wie discrimineert, wie anderen veracht, wie de verdeeldheid in de gemeenschap in stand houdt «herkent het lichaam van de Heer niet». Dan is het niet meer het Avondmaal van de Heer, maar een leeg gebaar dat zijn veroordeling tekent.

«Zijn voor ons geofferd lichaam is ons voedsel en geeft ons kracht, zijn bloed voor ons vergoten is de drank die ons van alle schuld bevrijdt»

HET PRIESTERSCHAP: GAVE VOOR DE EENHEID. Binnen de gemeenschap zijn de wederzijdse relaties gewaardeerd als de sleutel van dienstbaarheid en niet van macht, en zij vinden hun volmaakte uitdrukking in het eucharistisch handelen.

Wie «voorgaat» in de gemeenschap, gaat ook voor in de Eucharistie en brengt de gemeenschap bijeen in het gemeenschappelijk gebed, waarin de verschillende activiteiten van het woord en van de broederlijke liefde verenigd worden.

is de Eucharistie die op Witte Donderdagmorgen gevierd wordt (of woensdagavond) waarin alle heilige oliën gewijd worden. DE CHRISMAMIS.

is welriekende olie die in de sacramenten van het Doopsel, het Vormsel en de Priesterwijding gebruikt wordt gebruikt wordt. HET CHRISMA.

wordt gebruikt in het Doopsel: het hoofd van de catechumenen wordt met deze olie gezalfd om de kracht van Christus tegen het kwade te duiden. OLIE VAN DE CATECHUMENEN

wordt gebruikt om het sacrament van de ziekenzalving toe te dienen. OLIE VAN DE ZIEKEN

Op deze dag viert de christelijke gemeenschap geen Eucharistie omdat het feestelijk karakter ervan niet bij dit gebeuren past. GOEDE VRIJDAG.

HERDENKING VAN HET LIJDEN VAN DE HEER. De liturgische actie wordt overheerst door het kruis, manifestatie van de Liefde van God ten top gedreven. Het kruis laat alleen ruimte voor stilte en contemplatie.

De Dienaar van de Heer maakt de zending actueel om het volk van zijn zonden te bevrijden: als vlekkeloos lam, beladen met de misdaden van zijn volk, wordt hij in stilte naar de slachtbank geleid. «Door zijn wonden zijn wij genezen »

De keuzen van God zijn onbegrijpelijk: de almacht weigert zich op te dringen en wordt onmacht. Jezus sterft op het ogenblik waarop in de tempel de schapen worden geofferd die bestemd zijn voor de viering van Pasen.

De gekruisigde Jezus is «het ware Paaslam», het verbond met God.

«Wanneer ik zal zijn omhoog geheven, zal ik allen tot mij trekken» (Joh 12,32) EEN DOOD VOOR HET LEVEN.

Het lijden van Jezus is «glorierijk lijden»: de Vader heeft zijn antwoord gegeven en maakt dat de nederlaag een overwinning wordt. In het vlees van het geslachte Lam «is alles volbracht» en wordt het heil door de Vader gewild actueel.

Het kruis wordt het hart van de wereld. Van hieruit begint het gebed van Christus voor de redding van de wereld. De Kerk, verbonden met zijn Heer, verheft zich tot God in het GROTE SMEEKGEBED.

Door het bloed van het Paaslam wordt God verzoent met de mensheid en treedt zij zelf in levende verbondenheid met God.

het geloof belijdt dat de Rechtvaardige «voor onze zonden gestorven is»: - omwille van onze zonden, maar vooral - ten gunste van ons, voor de vergeving van de zonden. «Laten wij opkijken naar Hem die zij doorboord hebben»

De aanbidding van het kruis is het betekenisvolle antwoord op deze geweldige gave. Zo wordt de profetie waar: «Zij richten hun blik op hem die zij doorstoken hebben».

De eucharistische verbondenheid maakt ons tot deelnemers aan de glorierijke dood van Christus. De mensheid is opgenomen in het verbond bezegeld in het bloed van het Lam.

STILLE ZATERDAG. Is de dag van stilte. de stilte is offer, maar een stilte die de andere ziet. In de stilte treedt God in mij binnen, intiemer dan ik zelf.

Alleen wanneer men vrij is, is men in staat in stilte te blijven en de waarheid wordt dan vanzelfsprekend.

Paaswake. is «de moeder van elke wake» In deze nacht is de Heer «voorbijgekomen» om zijn volk uit onderdrukkende slavernij te bevrijden.

In deze nacht is Christus «overgegaan» naar het leven door de dood te overwinnen.

«Herleven wij het Pasen van de Heer» De liturgie is geen toneel, maar levende aanwezigheid, in de tekens, van het heilsgebeuren.

Voor de Kerk die viert is het altijd Pasen, maar de paaswake vertegenwoordigt ons zichtbaar in de herinnering van het gebeuren.

LITURGIE VAN HET LICHT. In de wereld van de duisternis is het licht van de Verrezen Christus ontstoken, waarin God op definitieve wijze het heilsproject verwezenlijkt heeft.

LITURGIE VAN HET WOORD. De 7 lezingen van het Oude Testament zijn een samenvatting van de heilsgeschiedenis. Deze reeks gebeurtenissen wordt gelezen als werkelijkheid die «vandaag» actueel is.

DOOPSELLITURGIE. Het volk door God tot vrijheid geroepen moet door een water gaan dat vernielt en nieuw leven geeft.

In het water van het Doopsel wordt de wereld van de zonde ondergedompeld en ontstaat de nieuwe schepping.

Zoals Israël in de Rode Zee, is ook Jezus overgegaan van de dood en er als overwinnaar uit getreden.

EUCHARISTIEVIERING. Het volk is opnieuw geboren en opgenomen in de paasgemeenschap. Door aan het lichaam en bloed van Christus deel te nemen, biedt de Kerk zichzelf als offer aan om steeds meer in het Pasen van Christus te groeien.

In de structuren en de symbolen van de viering is het mogelijk het paradigma van het christelijk bestaan dat uit het Paasgebeuren ontstaan is te lezen. EEN LICHT DAT NOOIT MEER UITDOOFT.

Licht De christen is geroepen om drager van het Licht te zijn.

De christen is geroepen om te volharden in het luisteren naar Christus. Woord

De christen is geroepen om onder leiding van de Geest de eigen roeping van het doopsel te beleven. Water

De christen is geroepen om in de gave van zichzelf het gevierde gebeuren te verkondigen en ervan te getuigen. Samen.

Sta op, mens! Ga weg uit uw graf! Ga weg uit uw egoïsme! Treed binnen in open veld, verkondig en getuig van het Evangelie! CHRISTUS is VERREZEN! HIJ IS WAARLIJK VERREZEN! PASEN VAN DE VERRIJZENIS.