Overzicht De context: het decreet op de kwalificatiestructuur

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop 3: De verhouding tussen VKS en de eindtermen in het onderwijs VKS-event 10/2/2012.
Advertisements

HOGER BEDRIJFSDIPLOMA (HBd) 27 november 2013 Leido.
Hoe stimuleren we de doorstroming van een stedelijk jongerenpubliek naar het hoger onderwijs? Marjan Van de maele - JES vzw.
Visitatie model, waarom? W.W. van den Broek.
Infodag Erasmus 19/02/2008 Xavier Kruth
De vormgeving van de bachelor/master trajecten voor verloskundigen
Een niveau hoger? Presentatie 11/03/ Overgangsselecties Historiek: tot einde jaren ‘90 Voor de hogere niveaus vooral kennisgerichte proeven, met.
Europass Vlaanderen Mobiel in Europa
domeinbeschrijving Bachelor of ICT 2 oktober 2009 HBO-I, Job Event
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
28 mei - Ad-Manifestatie Ad en Flexibilisering Hans Daale Leido.
Masterproef huisartsgeneeskunde
Flexibilisering Decreet universiteiten ‘91 Flexibiliseringsdecreet Rechtspositieregeling van de student, de participatie.
AKOV - Brussel, De Vlaamse Kwalificatiestructuur 1 Decreet 30 april 2009.
Studienamiddag “Learning Outcomes”
Studiedag Hoger Bedrijfsdiploma 8 april 2013
De flexibele deeltijd: MODULAIR MET EXTRA’S
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
Hoger Onderwijs: binair, complementair, circulair?
17 & 18 november '08 Eindtermen van de opleiding en leerdoelen van OPO’s.
Welke terminologie wordt gehanteerd in welke kaders ?
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
1e jaar 2e jaar3e jaar 1e semester 2e semester 1e semester 2e semester 1e semester 2e semester = verplichte major cursus = keuze/profilerings cursus Huidige.
Het koppelingsproces met het Europees kwalificatiekader (EKK): de betekenis, het proces, de resultaten Brussel, 10 februari /2/2012 Jan Meers.
Een lange weg naar erkende kwalificaties
Eric Halsberghe Algemeen directeur KATHO
De Vlaamse Kwalificatiestructuur Ontwikkeld, Goedgekeurd, Geïmplementeerd.
RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS Beleidsdomein Onderwijs en Vorming De (specifieke) lerarenopleiding De (specifieke) lerarenopleiding.
Workshop 1 Geïntegreerde kwaliteitszorg : een voorwaardenscheppend kader voor de Vlaamse Kwalificatiestructuur 10 februari 2012.
Moderne Vreemde Talen in het mbo Actuele ontwikkelingen Netwerk EVC 17 maart 2011 Rianne Reichardt.
Peter Cras, april 2007 Begrijp jij het nog? Presentatie over competenties en kwalificaties voor bestuurders en andere “simpele zielen” Peter Cras, april.
Maak je diploma begrijpelijk in het buitenland!
Treden naar succes, werk en leren Het hoger beroepsonderwijs in het Vlaamse onderwijs.
Havo/vwo - 9 oktober 2008 Associate degree Hans Daale Leido.
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA Hans Daale 8 april Na te lopen… Waarom nu een discussie over een HBd Waarom nu een discussie over een HBd Wat is dan eigenlijk.
Associate degree… en wat nu? Hans Daale Leido Expert-Meeting 13 april 2011.
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
Kwaliteitszorg ● Huidige accreditatie (status)
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Bachelor of ICT domeinbeschrijving 2 oktober 2009 HBO-I, Job Event
Bachelor Politieke en Sociale Wetenschappen Afstudeerrichting Politieke Wetenschappen.
zelfsturend portfolio-onderwijs:
EVC bij de buren – 27 november 2007 – Karine Janssens – Universiteit Gent EVC bij de buren EVC bij de buren in Vlaanderen Karine Janssens EVC-coördinator.
PROJECT HBO-SAM Vooronderzoek Disseminatie
Studienamiddag “Learning Outcomes” De gezamenlijke domeinspecifieke leerresultaten: planning 2011 VLIR - VLHORA STUURGROEP Ludo Melis.
Studienamiddag “Learning Outcomes” VLIR - VLHORA STUURGROEP Johan Cloet.
Curriculumhervorming Bachelor TT Paul Pauwels – vicedecaan onderwijs.
Competentiegericht leren vmbo
Het Europass certificaatsupplement
Landelijke ontwikkeling professionalisering MBO Myriam Lieskamp beleidsmedewerker CNV Onderwijs Master HRM Myriam Lieskamp is beleidsmedewerker bij.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Erkenning buitenlandse artsdiploma’s
Bachelor Medische Hulpverlening
Dublindescriptoren: Bologna Bologna-niveaus 1. bachelor, 2. master, 3. doctor Niveaubepaling door de resultaten (outcomes) van opleidingen, niet door inputs.
Van receptuur naar referentie Nieuwe kwalificatiedossiers bieden houvast en ruimte Peter Cras, procesmanager kwalificatiestructuur, mei 2006.
Toetsing en examinering Engels Gebruikersdag Taalblokken Malmberg, 1 november 2012.
BaVPK-BRUG-VIA-banaba of vier opleidingstrajecten voor verpleegkunde H. Schouppe Groepsdirecteur Gezondheid & Welzijn.
Nieuwe pistes in onderwijs Ontmoeting land- en tuinbouwscholen Ingrid Vanhoren, coördinator Kwalificaties & curriculum.
Studiedag VVKHO - De versterking van de professionele bacheloropleidingen De professionele bachelor van de toekomst: creatief, ondernemend en onderzoeksvaardig.
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
EVC en 30 plus arrangement MBO Raad Btg ZWS Theo Blom; kerngroeplid en lid taskforce 30 +
Introductie: Wat is HBO5?. Inhoud Wat is HBO5? Waarom HBO5? Welke opleidingen HBO5 in CVO Crescendo? Waar kan ik terecht voor meer informatie?
EUROPASS. WAT IS EUROPASS? Wat? Europees initiatief “transparantietools” –5 documenten om mobiliteit te faciliteren Diploma supplement Certificaat supplement.
Voorlichtingsbijeenkomst 20 juni 2017
Dé Vlaamse beroepsvereniging voor lerarenopleiders
2de graad verzorging - voeding
Opleiding verpleegkunde Vlaamse gemeenschap
Stuurt Europa het beroepsgericht onderwijs? VLOR studiedag 4 juni 2014
Van receptuur naar referentie
Transcript van de presentatie:

Leerresultaten en profilering van opleidingen Ludo Melis 11 februari 2010

Overzicht De context: het decreet op de kwalificatiestructuur Kenmerken van een domeinspecifiek leerresultatenkader Procedure Meerwaarde Profilering van professioneel en academisch gerichte opleidingen

De context Het Europese HogerOnderwijsRuimte (EHOR): structuurelementen voor transparantie Bachelor, master, doctoraat ECTS Diplomasupplement EQF: European qualification framework Vertaling in Vlaanderen: Vlaamse kwalificatiestructuur Domeinspecifieke leerresultatenkaders

Decreet kwalificatiestructuur (1) Instellingen in het hoger onderwijs beschrijven gezamenlijk de domeinspecifieke leerresultaten als vermeld in artikel 5bis van het decreet van 30 april 2004 (…). De gevalideerde beschrijvingen van de domeinspecifieke leerresultaten worden automatisch als kwalificatie erkend. De gevalideerde beschrijvingen van de opleidingen voor de graad van bachelor worden opgenomen als kwalificatie van niveau zes, die voor de graad van master worden opgenomen als kwalificaties van niveau zeven en die voor de graad van doctor worden opgenomen als kwalificaties van niveau acht. De NVAO bezorgt het agentschap de erkende kwalificaties voor registratie in de kwalificatiestructuur.

Decreet kwalificatiestructuur (2) Art. 5bis De instelling schrijft voor elke opleiding en voor elk opleidingsonderdeel leerresultaten uit. Op basis van de niveaudescriptoren zoals bepaald in artikel 58 §2 van het decreet van 4 april 2003 (…) schrijven de instellingen onder coördinatie van de Vlaamse HogescholenRaad en Vlaamse Interuniversitaire Raad daarenboven gezamenlijk de domeinspecifieke leerresultaten uit. Zij waarborgen de toepassing van Vlaamse, federale en internationale regelegeving over beroepsuitoefening. Die beschrijving van de domeinspecifieke leerresultaten wordt gevalideerd door de NVAO. (…)

Decreet kwalificatiestructuur (3) Memorie van toelichting Leerresultaten bepalen wat een lerende verwacht wordt te kennen, te begrijpen, te doen bij het afronden van een leertraject en de wijze waarop het geleerde kan worden getoond. Art. 2, 6° ‘competentie: de bekwaamheid om kennis, vaardigheden en attitudes in het handelen geïntegreerd aan te wenden voor maatschappelijke activiteiten. In het hoger onderwijs worden competenties domeinspecifieke leerresultaten genoemd.

Kenmerken van een DLR Globaal Generiek Gerelateerd aan de Vlaamse kwalificatiestructuur Prototypisch Aftoetsbaar Distinctief Evolutief & duurzaam Basis voor internationale vergelijkbaarheid

DLR en eigen opleidingsprofiel DLR = generiek Ruimte voor eigen profilering van elke aanbieder - specifieke (aanvullende) leerresultaten op niveau van de opleiding - onderwijskundige benadering - opbouw in opleidingsonderdelen. Geen keurslijf maar een raamwerk

Procedure 2010 – 2017 Eigenaarschap bij de opleidingen en hun aanbieders Ondersteund door Stuurgroep Experts Procesbegeleiding Planmatig & globaal Handleiding Correlatie met visitatieproces Clustering van opleidingen

Procedure Taakgroep afgevaardigen van de opleiding: redactie DLR Gezamenlijk opgesteld Gedragen resultaat Afgetoetst met studenten en werkveld Nagekeken op relevantie en pertinentie Gebaseerd op internationale bronnen Binnen een methodologisch kader Overleggroep van verwante opleidingen Afstemming Differentiatie Externe toetsgroep

Meerwaarde ? Eigenaarschap van de opleiding t.o.v. - visitatie - maatschappelijke actoren - regelgevende overheid. Auto-regulering van het veld: - verwantschap tussen opleidingen - verschillen tussen opleidingen - profilering. Dynamiek behouden in het aanbod. Basis voor EVC en overstappen.

Profilering Verticale profilering binnen een opleidingslijn: bachelor – master HBO5 - bachelor Horizontale profilering binnen een studiegebied of deel ervan Chemie / Biochemie Houttechnologie Horizontale profilering wat gerichtheid aangaat: professioneel of academisch Domeinspecifieke vertaling van de decretale niveau-descriptoren Beroepsgerichte / wetenschappelijke competenties