De weg is het doel: de EDO-excursie als reflexieve zoektocht naar een duurzamere wereld Arjen E.J. Wals.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Jeugdzorg en Lang zult u wonen
Advertisements

Lessen uit het Noorden 2 februari 2011 “Op weg naar huis bijeenkomst”
EDO in de lerarenopleiding
DE WMO: kansen of bedreigingen voor de ouderenzorg
De vereniging staat voor keuzes groei is mooi maar groei is lastig.
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
1 Rol private equity in de NL economie •Groei en innovatie •Werkgelegenheid •Herstructurering van bedrijven en sectoren.
Expertmeeting 3 Kansen en initiatieven tussen regionale en locale economie.
Krimp en onderwijs: De sluiting van scholen is geen nieuw fenomeen Korrie Melis Onderzoeker Kenniscentrum Publieke Zaak 24 april 2013.
Presentatie Ruimteconferentie 29 oktober 2008 Monique Geerdink Bram Brouwer 1 Privaat Beheerde Woondomeinen: een wereld op zich.
Nieuwe kennis Lerend netwerk lerarenopleiding 6 september 2013 Leuven.
PARTICIPATIEF LEREN IN BUURTDIENSTEN
Ecologische voetafdruk & droogte
Opzet van de workshop Kennismaken
Geld & Geluk Laura Spierdijk.
EDO in pedagogisch perspectief Arjen E.J. Wals.
Wat moet je kunnen als NME Centrum om in een duurzaamheidsnetwerk te kunnen samenwerken? Arjen E.J. Wals.
Door Johan Wets. Hoofdstuk 1  Het burgerschap omvat civiele rechten, politieke rechten en sociale rechten  Volwaardig burgerschap: op gelijke wijze.
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Hoofdstuk 1: Op WereldreisBron: Blanchard, Macroeconomics Slide #1 EXTRA bij HK 1 China als zeer belangrijke factor in de “globaliserende economie” De.
NEDERLANDS Uitburo  Waarom ? Waarom ? Waarom ?  Wat ? Hoe? En vooral: met wie?  Drempels maar ook oplossingen NEDERLANDS Uitburo Koudwatervrees voor.
Communities in de Indische Buurt Rob van Veelen 6 september 2012.
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Burgerparticipatie op het platteland Ervaringen vanuit het sociaal-cultureel volwassenenwerk 1 31 maart 2011 Hannes Hollebecq.
Bijeenkomst ‘Leefbaarheid’ Rabobank Zuidwest-Drenthe (2) Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies.
WORKSHOP LEEFBAARHEID Deel 2. Opzet Wat maakt uw dorp of streek leefbaar? Naar een model van leefbaarheid Waardering en Belang De leefbaarheid en sociale.
Krimp: hoe belangrijk zijn verandering en verplaatsing voor ons? Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies.
 Creativiteit Voorwaarden – hoe begeleiden?  Voorwaarden om creatief te zijn:  Veiligheid  Vrijheid  Uitdaging  Eigenschappen van de begeleider.
Ouder worden: een lange en schitterende toekomst
Logo, drie kleuren, drie partijen bij betrokken
Duurzame ontwikkeling en hoger onderwijs De aanpak van Hogeschool Zeeland 10 oktober 2003 Anja de Groene Lector duurzaamheid.
VERANDERINGEN IN DE LANDBOUW  Nieuw contract met samenleving voedselvoorziening  voedselkwaliteit, voedselveiligheid, milieu, natuur, landschap, dierenwelzijn,
Welkom Informatieavond 26 maart Doel: Doel: Aan het einde van deze bijeenkomst zijn jullie in hoofdlijnen geïnformeerd over: de wijze waarop wij.
Pabo studenten op zoek naar het ideaal van Big City Helmond.
BLIK OP DE SAMENLEVING.
Kooperaasje Fryslân “ Het sneller verduurzamen van Fryslân door het verbinden van alle duurzaamheidskennis en - initiatieven om zo samen van elkaar.
De waarde van cultuur, een onderzoek naar het meetbare en onmeetbare
Coöperaties en coöperatief samenwerken, een kennismaking.
SRH als herstelgerichte vorm van ondersteuning
45 jaar Vereniging van Grafisch Technologen (GTSC) ; 9 april 2008 Opleiden voor de Creatieve Industrie Arie van Tilborg, directeur MediaCollege.
Meer dan de som der delen De verankering van duurzaamheid in de gehele schoolorganisatie 14 november 2014.
ADVENT 2014.
Leeromgeving als katalysator voor leren voor duurzame ontwikkeling Het Groene Onderwijs & LvDO NRO 14 november 2014 Stan Frijters
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Veranderingstheorie over Voedselzekerheid
Echtscheiding en sociaal kapitaal in Vlaanderen Belinda Wijckmans, Maaike Jappens & Jan Van Bavel Interface Demography Vlaanderen Gepeild 2009 Brussel,
“What the food?” Voorop in de Vergroening Even voorstellen.
Platform Informele Zorg Bladel Cliëntondersteuning Woensdag 29 april 19:30 – 21:30 uur.
3.2: Sociale Partners en overheid Sociale partners: werkgevers- en werknemersorganisaties Poldermodel: ‘oplossen van problemen door overleg met de betrokkenen.
Ruimte voor Gelderland Gebouwd erfgoed geeft energie!
Boer Burger Coöperaties en Ketenverkorting Boer Burger Coöperaties in voedsel, energie en land zijn geweldige innovatie plaatsen voor de groei van biologische.
Zwijgen of waarschuwen? HIV disclosure: een ethische analyse.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Cultuurnota Alblasserdam BIO 8 oktober Waarom een cultuurnota? Ontsluiten aanbod Kansen benutten Visie en focus: kader Samenhang en samenwerking.
 Actief lid zijn van de KBO Nu en in de toekomst In gesprek met de leden Ellen van Troost van Moveo Training & Advies.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
KNHM en coöperaties Korte inleiding Freek Hasselaar 8/11/2013.
Eerste bestuurlijke conferentie over de toekomst van het Landelijk Gebied 7 oktober 2011 Freek Ossel, wethouder Openbare ruimte en Groen Gemeente Amsterdam.
De winst zit in de opbrengst NINTES experience september MVO; op weg naar nieuwe opbrengsten? Henk Folkerts, Rijnconsult.
Over NME en EDO PWC NME Minaraad 17 oktober
SAMENHANG NIEUWE WETGEVING EN DE GEVOLGEN. HOE WAS HET? AWBZ WMO1 ZVW Wajong WVGWVG welzijnswet WSWWSW Etc …. Fragmentatie en versnippering Ondoorzichtig.
20 oktober 2016 Overheidsopdrachten, een middel tot gelijkheid?
De Betekeniseconomie in de klas
H13.5/13.6 Postmoderne wereld Televisie en computer.
De week van de vrijwilliger
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Eerlijke Energietransitie voor iedereen!
Politieke veranderingen in het verhoudingsvraagstuk
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Transcript van de presentatie:

De weg is het doel: de EDO-excursie als reflexieve zoektocht naar een duurzamere wereld Arjen E.J. Wals

Falen van huidige routines en systemen

De mantra van ESD: Orwell’s waarschuwing Erosie van betekenis (‘newspeak’) duurzaamheid is alles polarisatie (duurzaam en niet-duurzaam) De-politisering (‘doublethink’) verenigen van tegenpolen (duurzame economische groei) ontkenning van ideologische verschillen Beperken van keuzeruimte/opties (‘thought police’) voorschrijven van de betekenis van duurzaamheid en de weg er naartoe

besloten voorafbepaald voorgeschreven hierarchisch autocratisch conditionering democratisch participatief sociaal leren open zelfverantwoordelijk zelfbepaald Burgers als onderdanen Actieve, mondige burgers spanningsbogen

besloten voorafbepaald voorgeschreven hierarchisch autocratisch conditionering democratisch participatief sociaal leren open zelfverantwoordelijk zelfbepaald Burgers als onderdanen Actieve, mondige burgers voorbeelden

Exploring a Happy Meal Two questions: What’s in it? Where does it come from? Nutritional value? GMO? Locally grown? Organic? Locally raised beef? Hormones? Nutritional value? Organic? Nutritional value? GMO? Paper cup? What kind of potato? GMO? Third question: Can we create a Happy Meal?

Lessen & competenties Lokaal en mondiaal zijn verbonden Informatie is overal maar hoe kiezen we? Wie heeft er gelijk? Duurzaamheid is multi-dimensionaal: ecologisch, ethisch, economisch, sociaal-cultureel, … Bewust en kritisch worden tav eigen rol (bijv tav consumeren) Alternatieve handelingsperspectieven zijn mogelijk en realiseerbaar! Interviewen, presenteren, koken, verslaglegging, googelen, luisteren, …

Instrumenteel vs emancipatoir leren? Duurzaamheid als zoektocht versus duurzaamheid als (eind)product Transformatie versus transmissie Duurzaamheidscompetenties versus duurzaamheidsgedrag

Kenmerken van sociaal leren Het gaat om samen leren van elkaar en… We leren meer in heterogene groepen dan in homogene groepen, want… Onverwachte botsingen en ontmoetingen kunnen leiden tot creativiteit en energie vooral… wanneer voldoende sociale cohesie aanwezig is om de verschillen in perspectieven, achtergronden, waarden, etc. te kunnen benutten en … en gezamenlijke betekenisverlening en zingeving mogelijk wordt. Het is hierbij van belang ‘ownership’ te creëren bij zowel het leerproces als de gevonden oplossingen waardoor de kans dat er ook daadwerkelijk iets gebeurt vergroot wordt.

Kenmerken van emancipatoire NME / EDO Vertrek vanuit betrokkenheid Ruimte voor participatie en sociaal leren Leefwereldnabij Zoek de verschillen: pendel tussen werelden (dichtbij-verweg, arm-rijk, groen-grijs, etc.) - perspectiefwisseling Hoofd-hart-handen Gericht op handelingsperspectieven

Vrij naar Fishbein & Azjen

Agency-competence basedbased