REACH-Implementatie in ons land: geen eenvoudig verhaal LNE-Workshop inzake REACH – Brussel – 18 september 2008 Chris LAMBERT – LNE – Afdeling Internationaal.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
2) Toelichting ABM Waarom gebruiken ? Wat is het ? Wanneer komt het ?
Advertisements

Persconferentie minister Johan Vande Lanotte: De Federale Ombudsdienst voor de Consument 18 februari 2014
Nathalie Ragheno Adviseur bij het Juridisch departement van het VBO
SHS Securities Holdings Statistics - Algemene Presentatie Roger DE BOECK Senior Expert Brussel, 18 december 2012 Presentatie voor kredietinstellingen en.
Regionale Technologische Centra en werkplekleren
Handhaving van de EU-GHS verordening
e-Procurement in Antwerpen; het belang van een stimulerende gangmaker
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
Internationale betrekkingen
De sociale diensten in een Europees perspectief: Correctie van de markt of concurrentie? Réseau Européen des Villes et Régions de l’Economie Sociale 8.
Impact van de dienstenrichtlijn op de sector van de sociale economie Hans De Vriese vzw Kleis.
PA7b overstromingen overzicht activiteiten Richtlijn 2007/06/EG Context: Plenaire vergadering, Brussel, 12 december 2007 D.8.1.c De plenaire vergadering.
EDRL infodag Lokale besturen Voorstelling Middle Office AO in het kader van EDRL.
Cellule Environnement – Santé / Cel Leefmilieu – Gezondheid / Zelle Umwelt- Gesundheit 1 De werkzaamheden van het NEHAP Catherine Bouland Themaochtend.
II. SPELERS (1) Staten als regelgevers Staat als regelgever (overheid) Staat als regelgever (overheid) - rechtstreeks (nationale bronnen van nationaal.
Zelf- en coregulering Getest en goedgekeurd voor de mediasector,een weloverwogen gok voor de kansspelsector? Marieke Lenaerts ICRI – KULEUVEN – IBBT Vier.
Leuven Institute for Human Rights and Critical Studies
Hoofddocent gezondheidsrecht KULeuven,
1 Nationaal Forum Certificeren Partnership: Operatoren-D&A 19 juni 2006Raymond Marchal Gewestelijk directeur DACO 1.
Impact van het 'Almunia-pakket' voor de actoren van de sociale economie Denis Stokkink Brussel, 8 december 2011.
omzetting van de richtlijn 2006/123/CE FOD Sociale Zekerheid – Van De Sande J.M. FOD Economie – AD Economisch Potentieel.
Implementatie Uniek Loket 26 november thema’s Ondernemingen Ondernemerschap Omgevingsfactoren 5 perspectieven Sensibiliseren Informeren Adviseren.
OMZETTING VAN DE KADERRICHTLIJN DIENSTEN Internal Market Information System (IMI) Sven Baeyens FOD Economie, KMO, Middenstand en.
Hoofdstuk 3 Instellingen van de EG en hun bevoegdheden.
Hoofdstuk 2 Beginselen van de EG. Taken EG: Het instellen van een gemeenschappelijke markt (= interne markt), dat wil zeggen één enkele binnenmarkt. Het.
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Varia Mer-forum deskundigen 19 mei Varia 1. Actualisatie richtlijnenboeken 2. Erkenning Mer-coördinator 3. Infosessie Archeologie 4. Vaak gestelde.
Voorstel Richtlijn Hernieuwbare Energie 2020 Vlaams Energieagentschap Lieven Van Lieshout CCIM-stakeholderoverleg 25 februari 2008.
VOORSTEL EU RICHTLIJN HERNIEUWBARE ENERGIE 2020 Ontwerp Boerenbond standpunt François HUYGHE Boerenbond.
Werkgroep Activering 10 januari Agenda Goede praktijk: Intégra plus "Parcours Territoriaux d’Inclusion Sociale " Stand van zaken: –Ontwerp van omzendbrief.
Bilan Belgische voorzitterschap armoedebestrijding Werkgroep activering 8 febr
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Hoofdstuk 14 Europese aanbestedingsregels. Bij aanbesteding moeten de lidstaten de fundamentele vrijheden te respecteren, met name: Het algemeen discriminatieverbod.
Gardiens de la paix/ Gemeenschapswachten Week van de integrale veiligheid/ Semaine de la sécurité intégrale.
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen Overzicht verwacht wetgevend werk 2008: regelgeving ter voorlegging Raadgevend Comité (DG Controlebeleid)
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
Netwerkdag 15 april Implementatie Handhaving in de VR 2 Workshop Implementatie Handhaving in de VR Robert Luinge 15 april 2009.
‘Rechten van de patiënt’ Gent, 28 januari 2003 Werkgroep Klinische Biologen West-Vlaanderen & Gentse Apothekers Biologen UITEENZETTING DOOR Prof. K. Schutyser.
Het bepalen van een significant risico en een significante toename van het risico Katrien Van Eerdenbrugh Antwerpen – ISC workshop.
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen Medisch toezicht van personen in de levensmiddelensector. Koninklijk besluit tot wijziging van.
Financiële Markten en Diensten
Core business : Grote, georganiseerde fiscale fraude bestrijden.
WERKNEMERSVERTEGENWOORDIGING verschillen en gelijkenissen.
1.4 De Belgische grondwet & de staatsstructuur
BEDENKINGEN BIJ DE VISIE VAN OUSMANE SY ROND DECENTRALISATIE Jean Bossuyt.
Het hoe en waarom van internationale sancties. DCSG Informatiesessie exportcontrole en internationale sancties Antwerpen - 21 april 2015.
Core business : Grote, georganiseerde fiscale fraude bestrijden.
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet). In deze presentatie wordt geen aandacht.
Klantentevredenheidsenquête 2015 Resultaten en actievoorstellen
21 oktober 2015 BeSt Address en structuur IT020 in het Rijksregister Gebruikerscomité Marc Ruymen.
Staatshervorming Binnenvaart Jaarvergadering VBR Peter Claeyssens 22 januari 2016.
Vlaamse Vertegenwoordiging bij de EU Permanente Vertegenwoordiging van België Departement Leefmilieu, Natuur en Energie De milieuprioriteiten van het Hongaarse.
Stakeholdersmeeting CCIM - XII Belgische EU-Voorzitterschap 1 juli 2010 – 31 december Michael Voordeckers.
Workshop 2 Europese aansluiting; een vergelijking met de Vlaamse aanpak Inleiders:Wybe Douma Luc Lavrysen Voorzitter: Marleen van Rijswick.
Vooruitblik op het Sloveense voorzitterschap van de Europese Unie inzake Leefmilieu Marjan Decroos Vlaams milieu- en energieattaché – Afdeling Internationaal.
Bodembescherming Martien Swerts dienst Land en Bodembescherming Departement LNE Vlaamse Overheid.
Voorbereiding BE Voorzitterschap Stand van zaken en organisatorische aspecten.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Milieu-financiering LIFE+ H. Vanhoutte FOD VVVL – DG Leefmilieu.
Grenswerkers in Europa Een onderzoek naar fiscale,
Piet Van Schuylenbergh
Marjan Decroos CCIM Stakeholders dialoog XX
Bestemmingsplan Buitengebied
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Oprichting Regionaal Landschap Schelde–Durme vzw
Studiedag Veilig organiseren van sportieve evenementen Overijse - 1 februari
Implementatie van de Europese netwerkcodes in België
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Initiatieven van de Belgische federale overheid
Het verbod op (fiscale) staatssteun
Maatregelen in het kader van de Britse terugtrekking uit de EU
Transcript van de presentatie:

REACH-Implementatie in ons land: geen eenvoudig verhaal LNE-Workshop inzake REACH – Brussel – 18 september 2008 Chris LAMBERT – LNE – Afdeling Internationaal Milieubeleid

REACH Implementatie in ons land2Chris LAMBERT LNE – AIM REACH-implementatie in ons land 1.REACH: een Verordening - toch nog een belangrijke rol voor de EU-lidstaten 2.De rechten en plichten voorzien door REACH in hoofde van de Lidstaten  Op het terrein in eigen land, bv. handhaving - controle  Zich mee inschakelend in processen op Europees vlak 3.De bevoegdheden in ons land inzake REACH 4.Hoe komen tot een gecoördineerde en samenhangende toepassing en handhaving van REACH 5.Vertegenwoordiging in comités in het kader van REACH: aanduiding / afspraken over de werkwijze 6.Informatieverstrekking naar bedrijven toe : de nationale Helpdesk inzake REACH, andere ondersteuning of sensibilisering (cf Vlarip)

REACH Implementatie in ons land3Chris LAMBERT LNE – AIM REACH – een Verordening, maar toch… 1.REACH : een Verordening – rechtstreeks van toepassing in alle EU-Lidstaten 2.Geen Richtlijn : komaf met het verleden + optie die ons land steeds verdedigde 3.Meer garantie op uniformiteit binnen de EU : want geen omzettingen op Lidstaat-vlak vereist 4.Maar toch nog nood aan concretisering door de EU-Lidstaten, en ook veel concretisering nog vereist op Europees niveau (grote rol EC + Lidstaten via comitologie, zie ook de rol van het ECHA)

REACH Implementatie in ons land4Chris LAMBERT LNE – AIM Verplichtingen voor de EU-Lidstaten 1. Opdrachten in het kader van de beoordeling van een stof 2. Rapporteren (elke 5 jaar) over de werking van de Verordening op hun grondgebied 3. Aanduiden van de bevoegde instantie(s) 4. Informeren van het grote publiek over de risico’s van stoffen 5. Nationale Helpdesk voorzien (zie verder) 6. Sancties en de toepassing ervan (zie hierna) 7. ECHA in kennis stellen van risicovermoedens

REACH Implementatie in ons land5Chris LAMBERT LNE – AIM REACH: handhaving in de EU-Lidstaten 1.REACH vereist dat de Lidstaten moeten voorzien in sancties en controles 2.Tegen 1 december 2008 moeten er sancties zijn bepaald 3.Federaal : nood tot wijziging van de Wet productnormen 4.Vlaams : wordt aangesloten bij het handhavingsdecreet 5.Bij het ECHA is er voorzien in een Forum inzake inspecties waarvan ons land deel uitmaakt 6.Op Belgisch vlak is er voorzien in een Nationaal Forum (binnen België taken gelijkaardig aan het ECHA-Forum)  Goede praktijken inzake handhaving vaststellen  Handhavingstrategieën bepalen  Komen tot geharmoniseerde handhavingprojecten

REACH Implementatie in ons land6Chris LAMBERT LNE – AIM REACH: opties voor Lidstaten 1.Recht om stoffen uit het communautaire actieplan te kiezen (en evt. trekker beoordeling) 2.Recht om informatie te eisen van bepaalde personen of van het ECHA 3.Recht om een dossier op te stellen over een stof (en zo een communautaire procedure op te starten) 4.Verder is ook voorzien in de mogelijkheid om de taal te kiezen van de veiligheidsinformatiebladen

REACH Implementatie in ons land7Chris LAMBERT LNE – AIM Bevoegdheden inzake REACH 1.De Federale bevoegdheden  Leefmilieuproductbeleid (chemische stoffen te regelen in de fase van het op de markt brengen)  Volksgezondheid (idem + ook in de gebruiksfase)  Consumentenveiligheid (beide fases)  Arbeidsveiligheid (gebruiksfase)  Douane (controle invoer-uitvoer)  Helpdesk REACH (FOD Economie – rol premier) 2.De Gewestelijke bevoegdheden  Bescherming van het leefmilieu (bodem, water, lucht)  Afvalstoffenbeleid – Reglem. hinderlijke inrichtingen  Leefmilieuproductbeleid (in de gebruiksfase, ook beperkingen ten aanzien van productie van stoffen)

REACH Implementatie in ons land8Chris LAMBERT LNE – AIM Een gecoördineerde implementatie 1.De CCIM Werkgroep REACH Implementation met vertegenwoordigers van alle betrokken overheden (erg gevulde agenda: bv. ook REACH-IT, comitologie, …) 2.Federale studies : juridische analyse gevolgen van REACH voor B. + aansluitend analyse van de relevante bepalingen in federale en gewestelijke reglementering  Analyse van de bepalingen die REACH-relevant zijn  Voorstellen tot wijziging 3.Opmaak van een ontwerp van samenwerkingsakkoord 4.Verder voortbouwend op de federale studies : Vlaamse studie die concreet moet maken hoe de bestaande eigen reglementering best kan aangepast worden,en hoe de Vlaamse milieuoverheid zich dient te organiseren om een volwaardige rol te spelen in het kader van REACH

REACH Implementatie in ons land9Chris LAMBERT LNE – AIM REACH-samenwerkingsakkoord 1.Voordelen ervan  Gecoördineerde uitvoering van REACH-bepalingen mogelijk van gemengde bevoegdheden: gezamenlijk uitoefenen van eigen bevoegdheden  Waarborgen voor continuïteit, stabiliteit en rechtszekerheid  Het is mogelijk om op die wijze een gemeenschappelijke dienst op te richten (waaier van formules mogelijk): niet alle bevoegdheden dan uit te splitsen en toe te wijzen  Verschillende besluitvormingsprocedures zijn er in op te nemen 2.Nadelen ervan  Zware procedure zeker hier met de vele spelers rond de onderhandelingstafel + goedkeuring parlementen vereist

REACH Implementatie in ons land10Chris LAMBERT LNE – AIM REACH : vertegenwoordigers in comités 1.Comités op het niveau van het Agentschap  Comité van de Lidstaten  Comité Risicobeoordeling  Comité sociaal-economische analyse  Forum inzake handhaving  Raad van Bestuur van het Agentschap 2.De klassieke comitologie ter ondersteuning van de Europese Commissie  diverse bevoegdheden aan de EC gedelegeerd in REACH  Vaak beslissing met comitologieprocedure 3.Vertegenwoordigers aangeduid op CCIM niveau 4.Afspraken inzake wat van een vertegenwoordiger verwacht wordt (anders ingevuld voor ECHA organen, dan voor de klassieke comitologie)

REACH Implementatie in ons land11Chris LAMBERT LNE – AIM De REACH-Helpdesk 1.Toebedeeld aan de FOD Economie : website 2.Nog geen georganiseerde samenwerking met andere overheden in ons land – pas onlangs extranet voorzien 3.Vanuit het bedrijfsleven : voor een betere dienstverlening vraag naar meer kenbaarheid, capaciteit, kwaliteit 4.Nood aan samenwerking tussen de verschillende overheden, nood aan bundeling van alle expertise, ook die inzake gewestelijke REACH-materies 5.Mee opgenomen in het samenwerkingsakkoord REACH??  Voorstel voor specifiek akkoord tussen de diverse overheden werd niet gevolgd door de betrokken FOD  het ontwerp van akkoord laat op zich wachten  Het Vlaamse Gewest pleit ook hier voor duidelijke afspraken

REACH Implementatie in ons land12Chris LAMBERT LNE – AIM Andere evenementen inzake REACH vanuit of met de steun van overheden 1.Vlarip (zie de uiteenzetting van Mevr. T. Cattoor) 2.Het REACH-evenement van Essenscia Vlaanderen van 14 oktober De info sessies van het Vlaams Agentschap Ondernemen (25/09 Gent, 30/09 Leuven, 6/10 Antwerpen, 14/10 Hasselt) Overleg inzake o.a. REACH (onder de noemer gevaarlijke stoffen en producten) tijdens de onlangs georganiseerde Lente van het Leefmilieu : overleg tussen vertegenwoordigers van de stakeholders en van de overheden