Integratie van ICT in de vakken Zin en Onzin van Leren met ICT Themaconferentie VOR 2004 Joke Voogt, Paul Groot en Willem Bustraan.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Advertisements

Curriculumvernieuwing en de kennissamenleving: nieuwe rollen voor docenten? Joke Voogt.
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
“We leiden kinderen op in de 21e eeuw met kennis uit de 20e eeuw en in een systeem dat geworteld is in de 19e eeuw” (K.Robinson)
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Succesvol in onderwijs met ICT
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Drieslag functioneel rekenen
“ Beleidsmatig werken aan ICT ”
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Microsoft Dynamics NAV Meerwaarde voor leerlingen/cursisten.
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
De Kennis Creatie Spiraal binnen Stoas Hogeschool
Twente’s got Talent.. Integratie van ICT in natuur- en techniekonderwijs Petra Fisser & Chantal Velthuis 31 januari 2013.
Hogeschool en Bedrijf Amsterdam – 19 januari 2010
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Samenwerkend schrijven in een virtuele werkplaats
Begeleiden van het B-leerproces
Prikkel: leren is leuk Mediamatic • Cidi Davidse •
ICT gebruik bij docenten Darco Jansen
ICT in het schrijfonderwijs
Vraagsturing 2010 Leren van en met elkaar. INHOUD 1.Uitgangspunten en focus RdMC bij professionalisering 2.Inhoudelijke aspecten vraagsturing 3.Criteria.
“Onderwijsonderzoek veronachtzaamt de rol van onderwijsopvattingen als een belangrijke factor voor het welslagen van ICT-integratie op school” J ohan van.
ICT en Didactiek Willem Bustraan EFA
ELO’s. ELO voor leerlingen en leerkrachten website gratis of betalende ELO’s specifiek Activerende werkvormen ELOnauten studiewijzerInteractief lesmateriaal…projecten.
© IVA Evaluatie Actieplan Verbonden met ICT. © IVA Evaluatie actieplan verbonden met ICT 13 verschillende projecten (po, vo, mbo) Survey onder docenten.
Samen Deskundiger Elleke Verwaijen; HS Domstad Manon Beuker, Sandra de Jong; HS Domstad Ine Verheyen; Basisschool de Klimop Paul Veringa; Kennisnet.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
(G)een kwestie van knippen en plakken?
De invloed van ICT op de docent Ed Smeets Katholieke Universiteit Nijmegen.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
bouwstenen voor ict in het onderwijs
Joke Voogt Nnoal themabijeenkomst 13 december 2011
Help! De schoolleiding wil het ERK invoeren!
Vernieuwend vakmanschap
Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk.
Interactieve Bèta Leeromgeving, een onderwijsvernieuwingsproject van de FNWI Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Programmaraad ICT&O I nteractieve.
Kritische dialoog: Digitalisering in het aanbod bewegingsonderwijs
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
Prioritaire nascholing CompetentieontwikkelingHulpbronnen ontwikkelen Werken aan Positive states of mind Relatie sociaal model en HGW. Het.
BMC 4/18/2017 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 4/18/2017.
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
BÈTAVAKSTEUNPUNTEN. Docent-activiteiten Meestal vakgericht, soms vakoverstijgend (Beta) Netwerkbijeenkomsten – ca. 4 maal per jaar Cursussen en workshops.
Programma voorlichting 8 december :15Inloop 19:30Welkom ouders & leerlingen 19:30 – 20:45 Programma leerlingen Twee workshops o.l.v. de heer Giethoorn.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
Welkom! iPad in de brugklassen 26 mei De meerwaarde van de iPad in de les
WELKOM Wil je kinderen gelijke kansen geven, dan moet je ongelijk onderwijs aanbieden.
Kopzin Dit is klinklare onzin. Lees het niet want u Komt bedrogen uit. Introductie Colour your Future Schilder^sCOOL Hengelo.
Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD) Informatiebijeenkomst Leernetwerk HGD Utrecht, 29 maart 2011 Elske van Laar ´s Heeren Loo Informatiebijeenkomst Leernetwerk.
ICT-integratie in de lerarenopleiding: TPACK als oplossing?
BMC 5/9/2018 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 5/9/2018.
WELKOM Verdiepingsdag Europees Parlement Ambassador Scholen
Burgerschap meten Bevordering van sociale en maatschappelijke competenties van leerlingen Identificatie van werkzame aanpakken en de randvoorwaarden waaronder.
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Toekomstgericht personeelsbeleid
Gepersonaliseerd leren
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Mind-Spring Cultuursensitief werken via Mind-Spring
Reflecteren volgens de kritische incident methode
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Ondersteuning implementatie Triagewijzer acute ggz
UNICEF België en HIVA / KULeuven
Transcript van de presentatie:

Integratie van ICT in de vakken Zin en Onzin van Leren met ICT Themaconferentie VOR 2004 Joke Voogt, Paul Groot en Willem Bustraan

Uitgangspunten  ICT wordt ingezet in leerling- georienteerd onderwijs  ICT is geintegreerd in curriculum en didactiek  ICT biedt meerwaarde voor het leerproces ICT daagt de leerling uit ICT maakt leren aantrekkelijk

Het curriculaire spinnenweb

ICT in het onderwijs – Waarom lukt het niet?  Competenties en ‘beliefs’ van docenten Mogelijkheden van ICT voor vakgebied Leerling-georiënteerde didactiek Kennis van vak en didactiek (pedagogical content knowledge)  Omgeving Basisinfrastructuur; technische ondersteuning + beheer; Organisatie; curriculum; assessmentpraktijk Schoolcultuur – school leadership

Onderzoek Doel  Kenmerken van ondersteuning voor docenten bij de integratie van ICT in hun onderwijs  Science onderwijs  Schrijfonderwijs

Theoretisch kader  Professionele ontwikkeling van docenten (Joyce & Showers) Ondersteuning bij implementatie – (peer-)coaching  Exemplarisch curriculummateriaal (Keursten; Van den Akker; Voogt) Succeservaring; concrete handelingaanwijzingen  Docent betrekken bij beproeven, aanpassen en ontwikkelen van lesmateriaal (Ball & Cohen; McKenney) Ownership; practicality

Relatie onderzoek - praktijk  Aansluiten bij de behoefte en inbreng van docenten/ scholen  Inbreng (vak-)didacticus: kwaliteit van ICT integratie  Curriculumperspectief; kennis van de literatuur; (formatieve) evaluatie

ICT in schrijfonderwijs  Ontwikkeling van een schrijfomgeving voor de basisschool: Internetjournaal PictoPal  (Samen) ontwikkelen van nieuwe curriculum materialen die aansluiten bij de taalmethode/ tussendoelen  Rolmodel voor docenten  Oefenen in veilige omgeving

ICT in science onderwijs  Samenwerking in ICT projecten: Professionele ontwikkeling van docenten (Rusland) Leerpraktijken (EFA)  Ondersteuning gericht op inzet van ICT in leerlinggericht onderwijs  Ontwikkelen/ aanpassen van lesmateriaal door docenten  Reflecteren over lesplannen en lesuitvoering met peers en coaches