Integratie van ICT in de vakken Zin en Onzin van Leren met ICT Themaconferentie VOR 2004 Joke Voogt, Paul Groot en Willem Bustraan
Uitgangspunten ICT wordt ingezet in leerling- georienteerd onderwijs ICT is geintegreerd in curriculum en didactiek ICT biedt meerwaarde voor het leerproces ICT daagt de leerling uit ICT maakt leren aantrekkelijk
Het curriculaire spinnenweb
ICT in het onderwijs – Waarom lukt het niet? Competenties en ‘beliefs’ van docenten Mogelijkheden van ICT voor vakgebied Leerling-georiënteerde didactiek Kennis van vak en didactiek (pedagogical content knowledge) Omgeving Basisinfrastructuur; technische ondersteuning + beheer; Organisatie; curriculum; assessmentpraktijk Schoolcultuur – school leadership
Onderzoek Doel Kenmerken van ondersteuning voor docenten bij de integratie van ICT in hun onderwijs Science onderwijs Schrijfonderwijs
Theoretisch kader Professionele ontwikkeling van docenten (Joyce & Showers) Ondersteuning bij implementatie – (peer-)coaching Exemplarisch curriculummateriaal (Keursten; Van den Akker; Voogt) Succeservaring; concrete handelingaanwijzingen Docent betrekken bij beproeven, aanpassen en ontwikkelen van lesmateriaal (Ball & Cohen; McKenney) Ownership; practicality
Relatie onderzoek - praktijk Aansluiten bij de behoefte en inbreng van docenten/ scholen Inbreng (vak-)didacticus: kwaliteit van ICT integratie Curriculumperspectief; kennis van de literatuur; (formatieve) evaluatie
ICT in schrijfonderwijs Ontwikkeling van een schrijfomgeving voor de basisschool: Internetjournaal PictoPal (Samen) ontwikkelen van nieuwe curriculum materialen die aansluiten bij de taalmethode/ tussendoelen Rolmodel voor docenten Oefenen in veilige omgeving
ICT in science onderwijs Samenwerking in ICT projecten: Professionele ontwikkeling van docenten (Rusland) Leerpraktijken (EFA) Ondersteuning gericht op inzet van ICT in leerlinggericht onderwijs Ontwikkelen/ aanpassen van lesmateriaal door docenten Reflecteren over lesplannen en lesuitvoering met peers en coaches