Hans Hummel Actief Leren / 28 mei 2010 Virtuele praktijkconfrontaties voor werkplekleren Hans Hummel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Generation €uro Students' Award Een wedstrijd voor leerlingen uit de laatste graad van het secundair onderwijs Concept, organisatie, ondersteuning,...
Advertisements

Herontwerp PDG-opleiding
De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
Commercial off the shelf games in de klas
LU MC Integratie ICT in simulaties 19 juni 2001 P.M. Bloemendaal E.M. Schoonderwaldt S. Eggermont J.P.A. Broeren.
GAMES in het onderwijs.
ICT in de lerarenopleiding ICT competenties – Van visie naar praktijk
‘t Schrijverke Zoetermeer
Digital Natives vereisen een herontwerp van het onderwijs
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Gent, 4 mei 2010 Wat denken de Belgische vakantiegangers vandaag van sociale media? Anne Verhaeghe.
Onderzoekende houding van pabo-studenten bij het uitstroomprofiel Talentontwikkeling en excellentie bij Wetenschap en techniek Algemeen: Toevoegen enkele.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
PDA voor BVE bijeenkomst 1 Riemke van der Meer
Motivatie van de professional Willy Limpens
Virtueel Bedrijf Darco Jansen.
Presentatie Technaplaza
1 Wat heeft u vandaag al gedaan? bellen met gsm sms’en en bestanden downloaden Ringtone downloaden Mp3 speler bijwerken chatten msn’en Games spelen.
Wat kun je er (niet) mee binnen het onderwijs?
Het collaboratief spelen van een educatieve game
Leraren onderzoeken hun eigen beroepspraktijk
E-learning inzetten als vormingsinstrument
Informeel leren en….. social media
Taalbeleid op school: in de leer bij Brussel?
Van leerdoel naar leeropbrengst
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
Workshop ‘Competenties’
|Date faculty of behavioural and social sciences 1 Matching bij Pedagogische Wetenschappen >Pedagogische Wetenschappen: instroom jaarlijks van.
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
Professionele ontwikkeling
Leren tijdens echt werken utopie of werkelijkheid? Darco Jansen Martijn van Dongen.
Conferentie DHRM Fred Slaghekke beleidsmedewerker P&O
De kracht van een driehoeksverbinding. Naar echt samen opleiden
EMERGO Efficiënte Methodiek voor ERvarings Gericht Onderwijs Innovatium 27 maart 2007.
Wanneer is praktijkonderzoek in de school succesvol?
‘De opbrengst gemeten’ Toetsing in het Mechelen Curriculum
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
De 3 Dimensies van Collaborative Learning: het PEERS project op University College Maastricht Oscar van den Wijngaard, Community of Practice HU 8 april.
Cop Ontwerpprojecten / Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Vergelijking met RBL, 8 april 2010.
Study visit Helsinki 17/10 – 21/10/2011 Better working Skills Through Lifelong Adult Education Chris du Pont.
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
De Menselijke Maat Sociale interactie als de kern van succesvol risicomanagement Dr. Karel de Bakker PMP.
CinekidStudio: zelf doen geeft inzicht!. Introductie Games (serious games / cots games) Virtuele werelden Playful digital tools Onderzoek naar het gebruik.
Henk Burg Angela Graat Onderwijsinnovatie. Virtueel?
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Hoofdstuk 2: Opgroeien in een gemedialiseerde wereld
Competentiegericht leren vmbo
moderniseren van het curriculum.
© Alert Management Consultants Slim Werk Vinden Programma.
Jaap van Lakerveld Directeur
SKOBOS Digitale Leer Werk Omgeving Albert
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
Thema 4 Pesten en Klasmanagement
Evaluatie Leerlijnen.
Workshop Reflecteren.
Master in de Meertalige Professionele Communicatie Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
Games en Burgerschap Joyce Neys, MSc Erasmus Universiteit Rotterdam
Ranking Tasks in de natuurkundeles Ron Vonk WND-conferentie natuurkunde december 2009.
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Etalagebijeenkomst 9 maart Werkende studenten, didactiek en de kracht van een online learning community.
Het Virtuele Rollenspel Een kosteneffectieve manier om de Kwaliteit van het Onderwijs te verhogen? Presentatie voor:Conferentie “Durf te Leren”, WGV Zorg.
Competentieleren met ICT Pedagogisch-didactische uitdaging voor een krachtige leeromgeving Stephen Hargreaves, MA Lector-onderzoeker onderwijsvernieuwing.
Visie op ICT Kijken met andere en nieuwe ogen. literatuur Watts & Becker, 2008: Onderzoek: 1995, 2000 en 2005 gebruik naar manier van lesgeven (o.a. ICT)
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Kansen implementatie vakwedstrijden
Inhoud 1 Module bouwwerk FT 2 Leeromgeving student 3 Leerteam 4
Begeleiding bij Werkplekleren
Kennisontwikkeling van studenten in het beroepsonderwijs op het grensvlak van school en de beroepspraktijk Presentatie Zorgpact- Leren in de praktijk-
Transcript van de presentatie:

Hans Hummel Actief Leren / 28 mei 2010 Virtuele praktijkconfrontaties voor werkplekleren Hans Hummel

Hans Hummel Actief Leren / 28 mei 2010 Inhoud workshop Werkend / Spelend leren Kader: context en collaboratie met ICT Leisure games Serious games / virtuele praktijkconfrontaties Collaboratie in context: VB praktijkonderzoek CSI Heerlen: VB praktijkconfrontatie

Hans Hummel Actief Leren / 28 mei 2010 Homo ludens Tekst Onderwerp Pagina Confucius (500 v C.) Vertel me en ik zal vergeten, Toon me en ik zal onthouden, Betrek me en ik zal begrijpen...

Hans Hummel Actief Leren / 28 mei 2010

Media consumptie

Hans Hummel Actief Leren / 28 mei 2010 Homo Sapiens (leraar) Homo Zappiens (student) Digital immigrantDigital native Normale snelheidHoge snelheid Een taak tegelijkMeerdere taken tegelijk Leest tekstKijkt naar beelden CompetitiefCollaboratief PassiefActief Spelen is voor kinderenSpelenderwijs leren RealiteitFantasie

Hans Hummel Actief Leren / 28 mei 2010 Een definitie van werkplekleren Werkplekleren is op werkervaring gebaseerd leren of praktijkleren dat individueel of collectief plaatsvindt ‘… in reële arbeidssituaties als leeromgeving, en met werkelijke problemen uit de arbeidspraktijk als leerobject’ (Onstenk, 1994, p.21; 2001, p.135).

Hans Hummel Actief Leren / 28 mei 2010 Elementen werkplekleeromgeving Kennisbasis Authentieke taken werken leren COLLABORATIE CONTEXT praktijk begeleider opleidings begeleider lerenden Kenniscreatie en reflectie

Hans Hummel Actief Leren / 28 mei 2010 Gilde model metafoor

Hans Hummel Actief Leren / 28 mei 2010 Verbindend leren door authentieke taken Transfer Context Competentie

Hans Hummel Actief Leren / 28 mei 2010 Kenniscreatie door collaboratie Socialisatie Ervaringsgericht leren Kenniscreatie en reflectie

Hans Hummel Actief Leren / 28 mei 2010

Onderwerp presentatie Tekst Onderwerp Pagina 14

Hans Hummel Actief Leren / 28 mei 2010

NL industrie 2009: Mrd€2 inkomsten Intl #spelers WoW: 20 miljoen >8 jaar: 72% gamend (TNS Nipo, 2009) <12-20 jaar: 95% gamend (gem. 5u/w) >50 jaar: 57% gamend # gamers M/V gelijk, maar verschillen naar land en type (bijv. casual vs trad. MMOs) Wat cijfers over (leisure) games

Hans Hummel Actief Leren / 28 mei 2010 Serious games: kenmerken Functie gaat voor vorm (Pong, Pacman) Individueel spel kan ook (Solitaire) Taken mét gevolgen (Action games) Leerscenarios (Age of empires) Regels vakdomein (Chess) Modellering complexiteit (Simulaties) Sociale interactie / collaboratie (SL, WoW)

Hans Hummel Actief Leren / 28 mei 2010 Serious games: authentieke taakscenarios Realistische en levensechte probleem situaties, waarin lerenden als actor op de werkplek participeren en worden geconfronteerd met de gevolgen van hun handelen

Hans Hummel Actief Leren / 28 mei 2010 Serious games: motieven Competentie in arbeidsCONTEXT Leefwereld ‘digital natives’ Experimenteren: ‘involve me …’ Motivatie en creativiteit: spelenderwijs leren Levenslang leren: informeel, praktijkgericht COLLABORATIE: multi-disciplinair Leertheorie: actief, ervaringsgericht, …

Hans Hummel Actief Leren / 28 mei 2010

DEMO 1

Hans Hummel Actief Leren / 28 mei 2010

Praktijkonderzoek Ontwerpgericht en op bewijs gebaseerd Werkplaatsgebaseerde modellering Didactiek en lerende staan voorop Verbindend leren en transferfactoren Mogelijkheden ICT benutten

Hans Hummel Actief Leren / 28 mei 2010

Effect en waardering virtuele samenwerking 1. A significant increase in learning effect could be observed between the quality of the advisory report before (M = 19.92; SD = 8.47) and after the scripted collaboration (M = 54.00, SD = 6.28). A paired t-test (two-tailed) confirms this (highly) significant observation (t = -14,53 ; p < 0.001). 2. Students did not prefer virtual collaboration over real collaboration.

Hans Hummel Actief Leren / 28 mei 2010 Voorbeeld: CSI Heerlen Duos (teams) vormen (Workshop 1: team1a, team2a, team3a, …. Workshop 2: team1b, team2b, team3b, ….) Inloggen op (met ID+PW van team, bijv. ‘team5b’) en ‘open casus’ Max. 15 min. tijd om spel te spelen, inclusief toets Voor Top3 is er prijs(je)

Hans Hummel Actief Leren / 28 mei 2010 DEMO 2

Hans Hummel Actief Leren / 28 mei 2010 Vragen / discussie?