onderzoek naar veranderingsprocessen Huibert de Man BABES colloquium Leren van adviseren
Agenda Mijn en ons onderzoeksprobleem Onderzoek doen als onderzoek je taak niet is Leren van studenten en van eigen werk Leren van ervaring: een traditie Eigen voorbeeld: leren van veranderingsprojecten Bijdrage aan oplossing mijn en ons probleem
Mijn en ons onderzoeksprobleem Individueel: wie niet leert, deterioreert als professional onderzoek is manier om te leren onderzoek houdt de docent scherp onderzoek voorkomt verzuring Institutioneel accreditatie is in gevaar de positie van de OU als academische instelling is in gevaar Ik los de institutionele problemen niet op!
Onderzoek doen als onderzoek je taak niet is … bijproduct van hoofdtaak … functioneel voor het onderwijs … maakt gebruik van de situatie waarin je werkt … kost niet teveel tijd Wie geen onderzoeker is moet extra slim zijn….
Leren van studenten en van eigen werk Onderwijs aan praktijkmensen is permanente peep-show, waarbij de begluurden betalen! Studenten zien meer dan zij weten Wij weten veel meer dan we zien Hun ervaring en onze kennis zijn samen veel waard. In eigen advisering kunnen we eens zien wat we (niet) weten!
Leren van ervaring: een traditie Veel managementkennis is reflectie op casuïstiek, bijv. Peter Drucker: managementprincipes Chris Argyris: leren Andrew Pettigrew: verandering Peters & Waterman: excellente onderneming Academische onderzoekers verfijnen empirische toetsing inbedding in theorie
Eigen voorbeeld: leren van veranderingsprojecten (1) COB-experimenten: meekijken met onderzoekers Afstudeerscripties: peep-show (ca 100x) Meewerken in adviesprojecten adviseren van adviseurs cognitive mapping en probleemstructurering
Eigen voorbeeld: leren van veranderingsprojecten (2) Cognitive mapping: defensiviteit probleem Onderzoek naar oplossingen Analyse van het werk van Argyris Artikeltje over Argyris Uitnodiging door onderwijsorganisatie Adviesproject en coaching in onderwijsorganisatie Beperkingen Argyris-verhaal Casus ontwikkelen voor een tijdschrift
Bijdrage aan oplossing mijn en ons probleem Eigen probleem ik leer als persoon ik blijf een docent die weet waarover hij praat ik verzuur niet Institutioneel probleem bescheiden bijdrage aan publicaties niet voldoende om academische status te rechtvaardigen, daarvoor andere dingen nodig.