Onderzoek naar veranderingsprocessen Huibert de Man BABES colloquium 13-5-04 Leren van adviseren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Studenttevredenheid en accreditatie
“Die verzuimdossiers kosten mij teveel tijd”
TALENT SCOUTEN EN UITDAGEN Oftewel: Nut en noodzaak van Honourstrajecten Onderwijsmiddag 20 januari 2009 Jeroen Touwen.
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
functiegebouw Naar een provinciaal functiegebouw?
De nieuwe, razendsnelle manier om vakkennis te delen een kapitaal aan kennis Publiceren in het HBO: open access.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Professionals als sleutel tot succes. Programma Inloop en kennismaking De professional in een veranderende context Succesvol veranderen Het fundament.
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Hoofdstuk 4 Omgaan met verschillen
Onderzoeksdag Associatie Universiteit & Hogescholen
Passend Onderwijs en Leerlingenvervoer
Reflectievaardigheden en instrumenten
Health literacy =wicked problem Wat is een wicked problem? Een probleem met economische, sociaal maatschappelijke, juridische en technologische aspecten.
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
WERELDCAFÉS. WAT ROEPT DIT THEMA BIJ JOU OP? WAT MAAKT HET SPANNEND, LEUK/NIET LEUK, BOEIEND OF UITDAGEND? Wereldcafé 1e ronde.
Refrein De Hogeschool van Amsterdam, Is ambitieus ten aanzien van het koesteren van jong talent. Wij gaan voor de student Betrokken bij de maatschappij.
Is ict alleen maar enabler? Darco Jansen. Gezamenlijke verkenningstocht Welke ict wordt ingezet in het onderwijs? Hoe wordt ict (didactisch) gebruikt.
Oplossingsgericht coachen voor Studieloopbaanbegeleiding
Langs Pieken en Dalen. Ervaringen met onderzoek in school Ditte Lockhorst (IVLOS en Oberon)
Leerlingen als partners in een leergemeenschap
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
Regionale samenwerking rondom jongeren Ton EimersMichiel van der Grinten.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Tekst: 1 Sam. 1:1-20. Niet terugslaan, maar bidden.
Op weg naar de goede vraag SIA RAAK-Publiek project
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Meervoudige intelligentie
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Student Advantage SLBdiensten & APS IT-diensten Charles Stork
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
INSPIRATIE. De X-Factor van de docent De workshop speelt zich af rondom de volgende rubrieken: Onderwijs Gezag Contact bedrijfsleven Betrokkenheid Maatschappelijke.
Dag Van Het Afstudeeronderzoek Presentatie Elaine van der Poorten.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
Honoursonderwijs in HBO
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Extra coaching niveau 2 studenten ‘Hoe lastige klanten hun weg vinden op school.’ 29 januari 2015.
Excellent adviseren Mr. Paul F. Heuperman
Joep Lobée 31 oktober 2013 De 7 principes en mijn ervaring.
Samenwerken aan kenniscratie in duurzame netwerken. Ria Kauffman en Mies de Koning De Kenniswerkplaats.
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
SAMENWERKING CORPORATIE EN BEWONERS INVLOED EN ZEGGENSCHAP Resultaten van onderzoek onder 6 klantenpanels (3302 deelnemers)
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Bekeken vanuit het perspectief van Bestuur en Management Paul Scharff en Roelof Eleveld.

Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
Opdrachten en eindopdracht
Studiekeuze: ontwikkelen van betrokkenheid en identiteit Inleiding decanensymposium 17 september 2015 Monique Volman.
Muziek maken doe je Zelf! Samenwerking Tegelse Basisscholen en Harmonie Sempre Avanti.
Onderwijs in herstelondersteunende zorg ‘Herstel in beweging’ 8 september 2011 GGZ Breburg Jos Dröes.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
"Zorgen dat leren werkt: het E-model“ 19 APRIL 2016 'S-HERTOGENBOSCH.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Kennisdelen en samenwerken via GGD Kennisnet.. Hoe het begon… Eerste GGD Kennisnet in 2001 Doel: platform voor professionals die bij GGD’en werken zodat.
NVE bedrijfsbezoek De Groene Campus 13 november 2012.
Nadja Jungmann Adviseur en lector Schulden & Incasso De kracht van de samenleving en hoe daar op kan worden aangesloten.
Bert Wissink EBC*L Nederland De EBC*L certificaten en diploma’s voor Business Competence, persoonlijke ontwikkeling en Entrepreneurship European Business.
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Onderzoek en hogeschool waarom, wat en hoe bert mulder | informatie, technologie en samenleving.
DUURZAAM ONDERNEMEN in het bedrijfsleven Een gezond, winstgevend en succesvol bedrijf door duurzaam ondernemen (SPRINT) MARKETING EN COMMUNICATIE.
Mondzorg - persoonsgericht
Interview met Dr. Chris Paffen
Kwantitatief onderzoek
Transcript van de presentatie:

onderzoek naar veranderingsprocessen Huibert de Man BABES colloquium Leren van adviseren

Agenda Mijn en ons onderzoeksprobleem Onderzoek doen als onderzoek je taak niet is Leren van studenten en van eigen werk Leren van ervaring: een traditie Eigen voorbeeld: leren van veranderingsprojecten Bijdrage aan oplossing mijn en ons probleem

Mijn en ons onderzoeksprobleem Individueel: wie niet leert, deterioreert als professional onderzoek is manier om te leren onderzoek houdt de docent scherp onderzoek voorkomt verzuring Institutioneel accreditatie is in gevaar de positie van de OU als academische instelling is in gevaar Ik los de institutionele problemen niet op!

Onderzoek doen als onderzoek je taak niet is … bijproduct van hoofdtaak … functioneel voor het onderwijs … maakt gebruik van de situatie waarin je werkt … kost niet teveel tijd Wie geen onderzoeker is moet extra slim zijn….

Leren van studenten en van eigen werk Onderwijs aan praktijkmensen is permanente peep-show, waarbij de begluurden betalen! Studenten zien meer dan zij weten Wij weten veel meer dan we zien Hun ervaring en onze kennis zijn samen veel waard. In eigen advisering kunnen we eens zien wat we (niet) weten!

Leren van ervaring: een traditie Veel managementkennis is reflectie op casuïstiek, bijv. Peter Drucker: managementprincipes Chris Argyris: leren Andrew Pettigrew: verandering Peters & Waterman: excellente onderneming Academische onderzoekers verfijnen empirische toetsing inbedding in theorie

Eigen voorbeeld: leren van veranderingsprojecten (1) COB-experimenten: meekijken met onderzoekers Afstudeerscripties: peep-show (ca 100x) Meewerken in adviesprojecten adviseren van adviseurs cognitive mapping en probleemstructurering

Eigen voorbeeld: leren van veranderingsprojecten (2) Cognitive mapping: defensiviteit probleem Onderzoek naar oplossingen Analyse van het werk van Argyris Artikeltje over Argyris Uitnodiging door onderwijsorganisatie Adviesproject en coaching in onderwijsorganisatie Beperkingen Argyris-verhaal Casus ontwikkelen voor een tijdschrift

Bijdrage aan oplossing mijn en ons probleem Eigen probleem ik leer als persoon ik blijf een docent die weet waarover hij praat ik verzuur niet Institutioneel probleem bescheiden bijdrage aan publicaties niet voldoende om academische status te rechtvaardigen, daarvoor andere dingen nodig.