Waarom ”vernieuwingsonderwijs” noodzakelijk is!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Op weg naar het “IKC” en een nieuw onderwijsmodel ‘t Schrijverke, loc
Advertisements

Evidence-based leerpotenties in praktijk
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Informatieavond 22 april 2013
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010.
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Maaike Vervoort & Ellen van den Berg
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Leerlingenzorg De Telgenkamp
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Hoogbegaafd: Thuis en in school Prof. dr
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Waarnemen Realiseren Begrijpen Plannen leerlingen docenten ouders
Basisondersteuning ‘het geheel van preventieve en licht curatieve interventies die binnen de school planmatig worden uitgevoerd en is het fundament van.
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Integratie van ICT in de vakken Zin en Onzin van Leren met ICT Themaconferentie VOR 2004 Joke Voogt, Paul Groot en Willem Bustraan.
Smart Specialisation: Social Innovation 28 maart 2013 Prof.dr. Roel in ‘t Veld.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
NME: kiezen, leren, meedoen
ORGANISATIES Beheer van werkgroepen, commissies, adviesgroepen... en hun leden.
Ton van den Boom, opleidingscoördinator. Opleiden in School Doel ministerie O&W –visie ontwikkelen op Opleiden in School –visie ontwikkelen op werkplekleren.
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Welkom. Introductie Introductie Laat het talent in elk kind groeien Laat het talent in elk kind groeien Kernbegrippen Zelfstandigheid/ Zelfverantwoordelijkheid.
Welkom Informatieavond BS De Meerhoef 5 april 2011.
Flexibiliteit van Medewerkers Stimuleren Prof. Dr Mandy van der Velde
Eigen fout bij toetsing Verloren leerdoel door Windows Presentatie van Ton Wolf (Ecois) 14 mei 2010.
De Wingerd: een brede school in ontwikkeling….  Ontwikkelingsarrangementen  Buurt  Kunst en cultuur.
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Onderwijsbehoeften. Niels (10) is druk Voldoet niet aan de norm Benadrukken van het probleem Diagnostisch label (niet pedagogisch) Programma tot herstel.
Maatschappelijke Ontwikkeling Gezinnen met een nierziek kind 12 oktober 2006 Door: Harry Weezeman Nierpatiënten Vereniging Nederland.
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
VAN OPVANG NAAR ONTWIKKELING
Maatschappelijke kosten-baten analyse
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Basisschool Wagenborgen.  Ouderavonden  Gezamenlijke teamvergaderingen.
WAT IK VAN JULLIE VRAAG… 10 minuten aandacht Als een stakeholder: Ja of Nee? Als een ‘critical friend’ Evaluatie achteraf invullen WAT je krijgt Inspiratie.
Agenda: Situering Planning en locatie bepalen Kennismaking en leervragen.
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
Alle peuters naar voorschoolse voorziening….. een gemeentelijke verantwoordelijkheid?
Beleid voorschoolse periode. Geschiedenis peuterwerk moeders komen samen terwijl kinderen spelen vrijwilligers die kinderen samen laten spelen professionalisering.
‘Hoe we blijvend leren’ Peuterspeelzalen Rijnstad 12 Juni 2013.
Kindcentrum [naam] Voor ieder kind van 0 tot 13 jaar!
CMWW Peuterspeelzaalwerk Voor wie de taal niet beheerst blijft de wereld een gesloten boek Marjo Hoek
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Een doorlopende leerlijn van VVE naar PO Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs vormgegeven? Door:
Experten in de derde graad Proefproject
CMWW Peuteropvang Marjo Hoek September versus kinderopvang Peuteropvang: het kind en zijn ontwikkeling staat centraal nauwe samenwerking met ouders.
Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs
Coaching in regioleren
Gemeentelijk onderwijsbeleid en segregatie
Werkconferentie Leren in de zorg
Freekids Kinderopvang
Krimp als kans… omdat we samenwerken!
Passend onderwijs.
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
Cliëntenraad Sociaal Domein
Pedagogische relatie in VO en MBO
Presentatie Rode Bosbes
Algemene ouderavond schooljaar
Opleiding Zorg technicus Ton Pagen Zorgtechniek Limburg.
Doubleren.
Doubleren.
Van wet naar Brabantse praktijk
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Ouderavond voor ouders en verzorgers van de leerlingen van CBS de Tarissing
Transcript van de presentatie:

Waarom ”vernieuwingsonderwijs” noodzakelijk is! Een pedagogische didactische kernstructuur in de praktijk PDKS/ITS/Prof.dr.Ton Mooij Basisschool Het Talent Ingeborg Veldman / Carla van den Bosch

Op de drempel van de 21e eeuw Voorzieningenhart Maatschappelijke trends

Wat wij als school belangrijk vinden Eigenheid (erkende ongelijkheid) Relatie/Binding (individualisering) PDKS/ ITS/ Prof.dr. Ton Mooij

Noodzakelijke veranderingen in de praktijk Verbetering van onderwijssteun voor de kinderen met specifieke behoefte Betere voorwaarden om de zelfregulatie bij kinderen te verbeteren Betere voorwaarden om de samenwerking te vergemakkelijken tussen kinderen, mentoren en ouders

Waar moeten we ons op richten? Differentiatie in materiaal en procedures Integratie en steun door ICT Strategieën om ontwikkeling en het leren te verbeteren

Wat zijn relevante leeraspecten? Signalering Instructie Evaluatie/Startsituatie Verantwoording

Waar gaat het om? PDKS in de praktijk Beginkenmerken Speelleerstoflijnen Sociale-pedagogische structuur Organisatie

Beginkenmerken in de voorschoolse periode door ouders, mentoren en pedagogisch medewerkers

Speelleerstoflijnen voor verschillende ontwikkelingsgebieden

Weektaak

tutor werken

Samenwerking VO doorgaande leerlijnen

Portfolio

Schoolbrede onderwerpen

Slot opmerking We kunnen erg veel doen, maar door bestaande systematieken en structuren in de huidige onderwijspraktijk, kunnen we niet volledig realiseren wat nodig is voor goed onderwijs.