Waarom ”vernieuwingsonderwijs” noodzakelijk is! Een pedagogische didactische kernstructuur in de praktijk PDKS/ITS/Prof.dr.Ton Mooij Basisschool Het Talent Ingeborg Veldman / Carla van den Bosch
Op de drempel van de 21e eeuw Voorzieningenhart Maatschappelijke trends
Wat wij als school belangrijk vinden Eigenheid (erkende ongelijkheid) Relatie/Binding (individualisering) PDKS/ ITS/ Prof.dr. Ton Mooij
Noodzakelijke veranderingen in de praktijk Verbetering van onderwijssteun voor de kinderen met specifieke behoefte Betere voorwaarden om de zelfregulatie bij kinderen te verbeteren Betere voorwaarden om de samenwerking te vergemakkelijken tussen kinderen, mentoren en ouders
Waar moeten we ons op richten? Differentiatie in materiaal en procedures Integratie en steun door ICT Strategieën om ontwikkeling en het leren te verbeteren
Wat zijn relevante leeraspecten? Signalering Instructie Evaluatie/Startsituatie Verantwoording
Waar gaat het om? PDKS in de praktijk Beginkenmerken Speelleerstoflijnen Sociale-pedagogische structuur Organisatie
Beginkenmerken in de voorschoolse periode door ouders, mentoren en pedagogisch medewerkers
Speelleerstoflijnen voor verschillende ontwikkelingsgebieden
Weektaak
tutor werken
Samenwerking VO doorgaande leerlijnen
Portfolio
Schoolbrede onderwerpen
Slot opmerking We kunnen erg veel doen, maar door bestaande systematieken en structuren in de huidige onderwijspraktijk, kunnen we niet volledig realiseren wat nodig is voor goed onderwijs.