ZW : trillingen 6 WW.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene Weetjes Over Tekst verklaren en het CSE.
Advertisements

HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Het schrijven van een practicum verslag
Bedrijfsverbetering met de Code
Schema en synthese van een zakelijke tekst
Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
Programmeren met Alice
Kan je de onderdelen van een verslag uitleggen
Verslag TL3.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
De beste manier om woorden aan te pakken…
Een biologisch onderzoek
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Verslaglegging Wat hebben we geleerd.
Wat bestuderen de natuurwetenschappen?
VWO 5 Blok 1: Schrijven
Glijbanen Een les onderzoekend leren voor
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
Al doende leren training docenten
A Datum: Namen Titel: (kort en bondig) Onderzoeksvraag: Hypothese:
Natuurwetenschappelijk verslag
Kan je de onderdelen van een verslag uitleggen
VERWONDERING. VERWONDERING start met waarnemen Wat klopt er niet aan dit plaatje?
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Stappenplan Samenvatten
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Kenmerken van organismen BIODOEN
LEREN ONDERZOEKEN Inleiding: Wat heb je nodig? - Handleiding “leren onderzoeken”, dit is ook je werkboek. Wat gaan we doen? Theorie. Hoe zet je een onderzoek.
PSO. Praktisch school onderzoek.
Theresialyceum. OriëntatieTheorievormingOntwerpplanExperimentVerwerkingRapportagePresentatie Onderzoekscyclus Experiment.
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Wat is een goede onderzoeksvraag?
Woordjes leren.
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Een onderzoek naar het kiemen en groeien van een bruine boon
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
PLANNING MAKEN Stap één bij projecten. HOE MAAK JE EEN ANALYSE? Wat is het verschil tussen een planning en een plan?
Het onderzoeksverslag
Programmeren met kinderen
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
FUNCTIES ACHTER VEERSYSTEMEN Dominiek Ramboer, Rudy Briers.
Rob Goossens Het Werkplan.
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
De bijbel geeft je vleugels
Plannen allesvoorengels.nl.
De Rekenquiz We gaan sommen van de tafel van 5 maken
Instructie geven en uitvoeren
Natuurkunde-project Typ hier de titel van je project Jouw naam
B. Stof 5 Natuurwetenschappelijk onderzoek
Project-les “de ontkieming”
DE TIJDLIJN OPBOUWEN : STAP VOOR STAP
Een instructie schrijven
Titel wetenschapsproject
Poster ontwerpen Opdracht fictie klas 1.
Hoe maak ik een goede samenvatting?
Kan je zelf een geschikte schaalverdeling maken
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Kan je zelf een geschikte schaalverdeling maken
Hoe maak ik een goede mindmap?
werkblad 1. van: …………………………..
Focus op de vraag –en nog even niet op het antwoord-
Practicum bacteriën en schimmels.
Vergelijkingen van de vorm x + a = b oplossen
Vergelijkingen van de vorm ax + b = c oplossen
Vergelijkingen van de vorm x + a = b oplossen
Vergelijkingen van de vorm ax = b oplossen
Vergelijkingen van de vorm ax = b oplossen
Transcript van de presentatie:

ZW : trillingen 6 WW

Onderzoeksvragen Welke factoren zijn bepalend voor de periode van een trilling uitgevoerd door een massa aan een veer ? Wat zijn de relaties tussen die factoren en de periode ? Ditto voor een massa die héén-en weer slingert aan een touw.

Hypotheses Tot welke factoren hebben we experimenteel toegang ? Met andere woorden : welke factoren kunnen we gaan wijzigen en meten ? Formuleer voor elk van die factoren een gefundeerde hypothese, gebaseerd op de theorie.

Plan van aanpak Vooraleer effectief metingen uit te voeren, maak je jezelf vertrouwd met het beschikbare materiaal. Schrijf nu eerst een uitvoerig plan van aanpak uit, waarin je de uit te voeren metingen stap voor stap beschrijft. Het plan volg je stap voor stap bij het effectief uitvoeren van de metingen. Probeer een zo groot mogelijke nauwkeurigheid te bekomen !

Uitvoeren van de metingen Zorg dat iedereen goed weet wat hem/haar te doen staat. Noteer zorgvuldig de resultaten van de uitgevoerde metingen mét de absolute fouten erbij ! Bij twijfel over goed uitgevoerde werkwijze : doe meting opnieuw. NOOIT RESULTATEN VERFRAAIEN !

Analyse van resultaten Pas op resultaten en bewerkingen met resultaten foutentheorie toe ! Maak, waar nodig, grafieken met foutenvlaggen. Gebruik PC (EXCEL, OpenOffice, …).

Conclusies Formuleer conclusies gebaseerd op analyse resultaten : worden hypotheses bevestigd, ontkracht, of geven de metingen geen uitsluitsel ?

Verslag Eén doorlopende, homogene tekst. Wat moet erin staan ? Titel + auteurs Korte uiteenzetting doel van onderzoek Overzicht van onderzochte factoren met hypotheses Plan van aanpak, opgesteld met oog op herhalen van proeven. Resultaten en analyse. Conclusies Deadline : eerste les na herfstvakantie. Een verslag voor veer, een voor slinger.