Hoofdstuk 12 Gegevens verzamelen in het veld, non-responsefouten en screening van vragenlijsten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Test computertermen: Deze test gaat over de vorige les. Je krijgt steeds een vraag te zien waarop je het juist antwoord moet aanklikken. Is je antwoord.
Advertisements

Kwaliteit van de informatie in het EMD
Inhoud Wie is Gerrie Eijkhout? Introductie AsqY Online.nl
Wat zijn goede peilingen?
Hoofdstuk14 Gegevens verzamelen in het veld, non- responsefouten en screening van vragenlijsten.
Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?
Marktonderzoek als proces
Fasen van onderzoek Onderzoeksplan bureauwerk Dataverzameling
Base: bewerkingen 2 soorten - Oplopend- Aflopend.
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Hoofdstuk 7 Marktonderzoek.
Resultaten enquête tuchtwet
Xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Inleiding onderzoeksleer Helleke Hendriks docent werktuigbouwkunde voormalig productonderzoeker bij Consumentenbond xxxxxxxxxxxxx.
Beschrijvend onderzoek
Meten bij marktonderzoek
Het onderzoeksontwerp
De steekproefopzet bepalen
dataverzamelformulieren
Dataverzamelingsmethoden
Eenvoudige data-analyse: beschrijvende statistische
Hoofdstuk 5 Secundaire data, online databases en gestandaardiseerde informatiebronnen.
Marktonderzoek als proces
Inleiding tot marktonderzoek
De steekproefopzet bepalen
Dataverzamelingsmethoden
dataverzamelformulieren
Eenvoudige data-analyse: beschrijvende statistische
Hoofdstuk 8 Primaire kwalitatieve gegevens verzamelen door middel van waarnemen en interviewen Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark.
Hoofdstuk 9 Primaire kwantitatieve gegevens verzamelen met behulp van gestructureerde waarneming, gestructureerd interviewen en het gebruik van vragenlijsten.
Hoofdstuk 6 Steekproeven trekken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije Booij en Jan.
Vraag 1) juist/onjuist. De plichten van de patiënt:
Literatuuronderzoek en veldonderzoek
Cursistenprogramma 3e editie
Marketingonderzoek Cursus SPD week 2. Agenda Doelstellingen vandaag Studiewijzer Vraagstukken H1 en H2 Hoofdstuk 3 en 4 Voorbereiding volgende week SPD.
Waarom nieuwe privacy richtlijnen?
TEVREDENHEIDSMETING, EEN MAAT VOOR KWALITEIT
Vooraf Voorkom het moeilijke door het gemakkelijke te doen’. Lao Tse
Hoofdstuk 4 – Gegevens analyseren
Survey onderzoek Veldstudie waarin via een interviewmethode een stand van zaken wordt opgemaakt voor een representatieve steekproef enquêtes opiniepeilingen.
Soorten en typen onderzoek
Kwantitatief onderzoek
INLEIDING ONDERZOEK MARKETING, MARKTONDERZOEK & COMMUNICATIE
O Zo! Onderzoeken doe je zo. creatie PowerPoint : Jan Gilté
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
20 mei Symposium Statistical Auditing Slide 1 Wat zegt de COS over steekproeven en data-analyse? Paul van Batenburg.
Presentatie Vragenlijsten Tessa de Haas Carla Heijms Cecilia Janssen.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Methoden & Technieken van Onderzoek
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Wat is een goede onderzoeksvraag?
Onderzoek EVO-OTM Toeslagen in lucht- en expresvervoer.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv H 10 onderzoek met vragenlijsten.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 2 Hoofdstuk 3 Hoofdstuk 4.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 4 Hoofdstuk 6 Steekproef.
Hoe gebruik je de leerlingvragenlijst?. Inhoud presentatie 1.Klaarzetten van een leerlingvragenlijst 2.Invullen van de vragenlijst 3.Gegevens van de leerlingvragenlijst.
Marktonderzoek Zonder inzicht in het gedrag van de klanten/markt kan er geen marketingbeleid gevoerd worden.
Jeugddelinquentie en psychische klachten
Inleiding tot marktonderzoek
Gegevens verzamelen Statistiek gaat over het verzamelen en verwerken van data (gegevens ) Data zijn vaak gespreid: -mensen hebben verschillende lengtes.
Hoe gebruik je de leerlingvragenlijst?
Het probleem definiëren en de onderzoeksdoelstellingen
Dataverzamelingsmethoden
Het onderzoeksontwerp
in het veld, non-responsefouten en screening van vragenlijsten
dataverzamelformulieren
Survey Olyne Wolbert, Maayka Baardman, Jessica koers, yasmina el manssouri & janne beeuwsaert.
Praktijkgericht onderzoek
Eenvoudige data-analyse: beschrijvende statistische
Praktijkgericht onderzoek
Hoofdstuk 4 Kwantitatieve dataverzamelingsmethoden Nel Verhoeven
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 12 Gegevens verzamelen in het veld, non-responsefouten en screening van vragenlijsten

Niet-steekproefgebonden fouten in marktonderzoek Niet-steekproefgebonden fouten omvatten: alle soorten non-responsfout fouten in het verzamelen van data fouten in de behandeling van data fouten in de analyse interpretatiefouten

Twee algemene soorten niet-steekproefgebonden fouten Uitvoerderfout: fouten die worden gemaakt door degenen die de vragenlijsten uitvoeren, opzettelijk of onopzettelijk. Respondentfout: fouten die worden toegeschreven aan de respondent, opzettelijk of onopzettelijk.

Uitvoerderfouten Opzettelijke uitvoerderfouten: wanneer de verzamelaar van de gegevens met opzet de eisen van de onderzoeker aan zijn laars lapt. Onopzettelijke uitvoerderfouten: wanneer een interviewer een fout begaat terwijl hij in de veronderstelling is dat hij zijn taak correct uitvoert.

Respondentfouten Opzettelijke respondentfouten: wanneer respondenten opzettelijk onjuiste antwoorden geven in surveys en we moeten hiertegen voorzorgsmaatregelen nemen. Onopzettelijke respondentfouten: wanneer het antwoord van een respondent niet valide is, hoewel hij zelf meent dat het juist is.

Niet-steekproefgebonden fouten

Kwaliteitsmaatregelen voor verzamelen van data in het veld

Fouten in het verzamelen van data in online surveys Dezelfde respondent dient meerdere lijsten in Pseudo-respondenten en/of pseudo-respons De steekproef is niet representatief

Non-responsfouten Non-response: niet-deelname van potentiële respondenten aan een survey of het niet beantwoorden van specifieke vragen in de vragenlijst. Een potentiële respondent weigert deel te nemen aan het survey. Een respondent staakt zijn medewerking of stopt midden in het survey met de beantwoording. Weigering om een bepaalde vraag te beantwoorden maar beantwoordt de volgende vragen wel.

Voltooid interview Een onderzoek waarin alle primaire vragen zijn beantwoord.

Responspercentage Het percentage van de totale steekproef waarmee interviews zijn voltooid. Deze waarde is het tegengestelde van non-responspercentage (een maatstaf van non/responsfouten).

Non-responsefouten verminderen Postenquêtes: Kennisgeving vooraf Geldelijke incentives Vervolgcontact Telefonische surveys: Opnieuw bellen

Screening van vragenlijsten