Hoofdstuk 4 Omzetprognose

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kwartaalresultaten en financiële vooruitzichten voor het boekjaar 2007 Adventure Works | Marie Margaux | Juli 2008.
Advertisements

14 februari 2014 Ondernemersplan - Financieel plan.
Kopen en werken Hoofdstuk 5: Een eigen bedrijf
10. Verkoopvoorspelling en Budgettering
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
H4: Begrijpen van de markt
Omzet.
Meten is weten, gissen is missen. Hoe staat het met uw liquiditeit?
Verkoopresultaat Niveau 3 Kerntaak 5 Blz. 63.
Accountancy en Advisering
MONITORING PILOT MDO BEDRIJFSECONOMISCH (BUREAU INFINITE)
Agenda  Lessen (6)  tot  hs 30
Externe verslaggeving
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Hoofdstuk 13 Bedrijfswaardering
Les 4 Inzichtvragen 1 t/m 3 WERKBOEK blz 15 en 16.
Product/marktmatrix Producten en markten waarop we actief zijn
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Figuur 3.1 Marktanalyse, planning, implementatie en controle
2007 © Wolters-NoordhoffGrondslagen van het management.
Hoofdstuk 9 Werkkapitaalbeheer.
Hoeveelheidsaanpassing II
Hoofdstuk 11 Kostenstructuur.
Budgetteren in de praktijk
Financiering en inkoop
TransActie Netwerk Nederland …. traag betalende overheden en grote bedrijven worden een deugd voor het MKB bedrijfsleven.
Opstellen begroting Openingsbalans.
Bedrijfseconomie H3 Omzet en marge Junior accountmanager.
Hoofdstuk 7 de financiele prestatie- indicatoren 1 Hoofdstuk 7 De financiële prestatie monitoren Controleer de veronderstellingen Stel mijlpalen vast Achterhaal.
Bedrijfseconomie H4 De functie van begrotingen Junior accountmanager.
Budgetteren H2 Inzicht in de functie van begrotingen Ondernemer detailhandel.
H8 Strategisch management hoorcollege 1
Retaileconomie hoofdstuk 1, paragraaf 1.7
H9 Sturen. Bewaking scope Door scope verandering is er kans dat er meer geleverd wordt dan afgesproken Meer leveren betekent meer kosten Meer leveren.
HOOFDSTUK 7 ONZE KOSTEN & BATEN
Van idee naar onderneming Wat brengt het idee op? FEBRUARI 2016JAN PAUL TER KEURST.
Workshop Verkiezing student-ondernemer maart 2013 Albert Kraaij Kamer ST 3.77 Tel. 070 – (ma en do)
1 Hoofdstuk 8 Investeringsselectie 8.1 Lange- en korte termijnbeslissingen 8.2 Investeringsselectie 8.3 Beoordelen 8.4 Methoden 8.5 Keuze uit projecten.
1 Hoofdstuk 6 Investeringsselectie. 2 Bepalen investeringsbedrag Kasstroom = cashflow Kasstroom = winst + afschrijvingen Of Ontvangsten – uitgaven (vanwege.
Financieel Management Hoofdstuk 6 en 7
Basisboek Bedrijfseconomie hoofdstuk 3 Financiële overzichten Achtste druk © 2008 Noordhoff Uitgevers © 2010 Economie Leer Kracht.
Hoofdstuk 2 De winstmarge
Voor het besturen van organisaties Bedrijfseconomie Hoofdstuk 3 Hoofdstuk 3 – Ondernemingsplan -3.1 Ondernemingsplan 3.8 t/m 3.9.
De optimale productiegrootte (bij een markt van volkomen concurrentie)
Voor het besturen van organisaties Bedrijfseconomie Hoofdstuk 3 Hoofdstuk 3 – Ondernemingsplan -3.1 Ondernemingsplan 3.5 t/m 3.7.
Financieel Plan deel.
omzet, inkoopwaarde, bedrijfskosten en nettoresultaat
Hoofdstuk 2 De winstmarge VWO 3
Naam van bedrijf Ondernemingsplan.
Hoofdstuk 25.1 Permanentie: Kosten & Uitgaven
Begroten & Budgetteren
Begroten & Budgetteren
Begroten & Budgetteren
Opfriscursus kengetallen
Resultatenrekening prognose
liquiditeitsbegroting
Marketing Week 7 les 2.
Kwantitatieve onderzoeksresultaten
Financiering Onderneming richtlijnen Bank bij aanvraag
Financiering Onderneming
Financieel 2.
Financiële overzichten en vreemd vermogen
Financieel 2.
Financieel 1.
Financieel 2.
Financieel 2.
Financiering van de onderneming
Hoofdstuk 7 Verkoopprognose
Hoofdstuk 6 Hoe ga ik dat financieel doen?
duurzame productiemiddelen
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 4 Omzetprognose kosten uitgaven Exploitatie- begroting Liquiditeits- begroting opbrengsten uitgaven

Omzetprognose Voorkomende fouten bij het maken van voorspellingen Het verband tussen verkoopplan en omzetprognose Creëren van scenario’s Het verband tussen de winstprognose en de planning van de cashflow De invloed van het bedrijfstype op de omzetten Kwantitatieve voorspellingstechnieken

Financieel model ondernemersmanagement Bepalen van financiële doelen Omzet-prognose Kosten-prognose Resultaat monitoren

Fouten bij het voorspellen De fout van de lineaire voorspelling De hockeystick fout De 20/80 versus 80/20 fout

Verkoopplan en de prognose Omzetprognose Ruggegraat

Marketingplan en omzetprognose Vaststelling van de trends in de bedrijfstak en in de markt Marktonderzoek Concurrentieanalyse

Voorbeeld concurrentietabel Hygiëne faciliteiten Openings- tijden Omvang Prijs LISS BV Goed 8:00 – 18:00 Gemiddeld INTERHEATING Uitstekend 8:00 – 20:00 Groot Hoog FETCH vof Redelijk 9:00 – 16:00 Klein Laag Je eigen bedrijf 9:00 – 21:00 De grootste

Creëren van scenario’s Maak drie voorspellingen Optimistisch verloop Pessimistisch verloop Meest waarschijnlijke verloop hoofdstuk 4 Omzetprognose

Winstverwachting en de liquiditeitsprognose Wil de ondernemer op rekening leveren? Schat het percentage van de omzet wat op rekening wordt geleverd en contant wordt verkocht. Stel de gemiddelde krediettermijn van de debiteuren vast. hoofdstuk 4 Omzetprognose

Richtlijnen bij het voorspellen van de winst Marktonderzoek staat voor een kwalitatief goede omzetprognose Valide veronderstellingen bij meerdere soorten gegevens Prognose is gebaseerd op meerdere veronderstellingen hoofdstuk 4 Omzetprognose