hoofdstuk 8 Bootstrappingtechnieken1 Hoofdstuk 8 Bootstrappingtechnieken, interne financieringsbronnen Waarom bootstrapping? Marketing op basis van bootstrapping Basisinstrumenten voor het bootstrappen van marketing Reclame op basis van bootstrapping Human resource management Administratieve overhead Productie, exploitatie en voorraad op basis van bootstrapping
hoofdstuk 8 Bootstrappingtechnieken2 Bootstrapping Een methode om een bedrijf te starten met beperkte middelen. Vanwege beperkte middelen kan het zijn dat een starter een andere manier moet vinden om inzicht te krijgen in de toekomst
hoofdstuk 8 Bootstrappingtechnieken3 Waarom bootstrapping? Noodzaak bij starters in het MKB Moeilijk aan geld te komen om te groeien Kostenreductie, dus goed voor het rendement
hoofdstuk 8 Bootstrappingtechnieken4 Marketing op basis van bootstrapping Ken de klant Richt je op de inhoud van de boodschap en niet op de grootte van de boodschap Richt je op de voordelen die het product biedt voor de klant Besteed je marketingbudget verstandig Marketing is een proces geen gebeurtenis
hoofdstuk 8 Bootstrappingtechnieken5 De basisinstrumenten voor het bootstrappen van marketing Visitekaartjes Brochures Vlaggen, reclameborden en displays op beurzen Web-pagina Nieuwsbrieven Direct mailing/ ing
hoofdstuk 8 Bootstrappingtechnieken6 Reclame op basis van bootstrapping Gouden gids Kranten en tijdschriften Banners Radio Televisie
hoofdstuk 8 Bootstrappingtechnieken7 Human Resources Bootstrapping Uitstel aanname nieuw personeel (rekperiode) Onafhankelijke aannemers (freelancers) Uitzendkrachten en partimers Studenten als stagiaires Optie-regeling Niet-geldelijke voordelen (MKB)
hoofdstuk 8 Bootstrappingtechnieken8 Administratieve overhead en bootstrapping Bedrijfsruimte Kantoorapparatuur en kantoorinrichting Salarissen administratieve krachten
hoofdstuk 8 Bootstrappingtechnieken9 Bootstrapping bij productie en vooraad Outsourcing Just-in-time voorraadbeheer Effectief kostenbeheer