Management van gedrag Hoofdstuk 5 Beloning en motivatie 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Deel 3 Groepen en teams.
Advertisements

Feb 2014 Leiderschap & Professionele Ruimte Joost van der Stoep Organisatiewetenschappen (VU Amsterdam) Organisatie en Personeelsbeleid Rijk (BZK)
Individuele besluitvorming
Workshop André Verbeek Hoogheemraadschap van Delfland.
Hoofdstuk 16 Werknemers motiveren © Pearson Education Benelux, 2003
Sales Management 8. Motivatie en Training.
Vrijwilligers & motivatie
In je element zijn slim samen
Arbeidstevredenheid en prestaties
Hoofdstuk 14 Gedrag in organisaties © Pearson Education Benelux, 2003
1. 2 ‘EEN MANAGER MOET VAN MENSEN HOUDEN’ 3 STRATEGIE WEES GEWOON OVERTUIGD DAT HET ALTIJD MET MENSEN BEGINT.
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Motiveren Leidinggeven Blz. 143.
Motivatie.
Management Hoofdstuk 15 Werknemers motiveren.
Basisbegrippen van motivatie
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
Management van gedrag Hoofdstuk 8 Leiderschap 1.
De aard en effectiviteit van management
Deel 2 Individu.
Organisatieontwikkeling: cultuur, conflict en verandering
Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Hoofdstuk 11 Controle en macht Management van gedrag.
Organisatiestructuur en
Figuur 2–1 Ontwikkeling van de grote managementtheorieën
Gedrag in organisaties Hoofdstuk II
Basisbegrippen van motivatie
Leiderschap en vertrouwen
© Pearson Education Benelux, 2003
© Pearson Education Benelux, 2003
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Van begrippen naar toepassingen
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Basisbegrippen voor motivatie
Introductie tot Organisatie Gedrag
De Fundamenten van Individueel Gedrag
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
 Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 111 Macht en politiek.
Leiderschap bij verandering of verandering in leiderschap
Persoonlijkheidspsychologie motivatie
1 Duurzaam Doorwerken Coachen op Workability Jeroen Frerichs.
Begeleiden Management Verkoopspecialist.
Inleiding In deze diavoorstelling kan je meer lezen over de inhoud van het boek ‘Mama, mijn buik doet pijn! Kinderen met buikpijn helpen.’ Alle besproken.
Management, Organisatie en gedrag Hoofdstuk 1,6,7
Leidinggeven Logistiek supervisor
Rol van cultuur bij kennismanagement Jan Meijer Den Haag, 1 december 2005.
Leidinggeven H4 Motiveren Logistiek teamleider.
Management en leidinggeven
Het motiveren van leerlingen in het VO
Ethiek en cultuur Verdieping in theorie.
WAT BEWEEGT JE TOT ACTIE?
Motivatie Een samenhangend geheel aan motieven van een leerling die hem tot een activiteit aanzetten. Een samenhangend geheel aan motieven van een leerling.
Organisatie & Personeel 5 atheneum. Hoofdstuk 4 Personeelsbeleid.
Drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 3.
Cliënt in zijn kracht Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13.
Leidinggeven voor eerste verkoper
Leidinggeven voor eerste verkoper
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13
Leerling- kenmerken Motivatie
‘Motiveren kan je leren’
Leidinggeven Hoofdstuk 4 Motiveren.
Boeien en binden van goede medewerkers
Transcript van de presentatie:

Management van gedrag Hoofdstuk 5 Beloning en motivatie 1

De betekenis van motivatie Een of andere stuwende kracht waarmee individuen een bepaald doel proberen te halen, om in een of andere behoefte te voorzien of aan bepaalde verwachtingen te voldoen. De mate waarin het individu zich wil en gaat toeleggen op bepaald gedrag. 2

Een eenvoudig motivatiemodel 4 Figuur 5.1

Extrinsieke en intrinsieke motivatie Extrinsieke motivatie Heeft te maken met ‘tastbare’ beloningen zoals salaris, promotie, baanzekerheid en werkomstandigheden. Intrinsieke motivatie Is gerelateerd aan ‘psychogische’ beloningen zoals uitdagend werk, waardering, erkenning en een zorgzame werkomgeving. 5

Behoeften en verwachtingen van werknemers 8 Figuur 5.2

Cultuur en motiverende factoren Identificatie Rechtvaardigheid Gelijkwaardigheid Consensus Instrumentaliteit Rationaliteit Ontwikkeling Groepsdynamiek Internalisering 9 Cartwright

Een frustratiemodel 10 Figuur 5.3

De behoeftehiërarchie van Maslow 16 Figuur 5.5

De tweefactorentheorie van Herzberg 20 Figuur 5.6

Motivatie door prestaties (McClelland) Gebaseerd op vier op prikkeling gebaseerde en sociaal ontwikkelde motieven: Prestatiemotief Machtsmotief Sociale motief Vermijdingsmotief 21

Procestheorieën Verwachtingsmodellen – Vroom en Porter & Lawler Rechtvaardigheidstheorie – Adams Doeltheorie – Locke Attributietheorie – Heider en Kelley 23

Model van de verwachtingstheorie 24 Figuur 5.8

De doeltheorie van Locke 29 Figuur 5.11