Management van gedrag Hoofdstuk 5 Beloning en motivatie 1
De betekenis van motivatie Een of andere stuwende kracht waarmee individuen een bepaald doel proberen te halen, om in een of andere behoefte te voorzien of aan bepaalde verwachtingen te voldoen. De mate waarin het individu zich wil en gaat toeleggen op bepaald gedrag. 2
Een eenvoudig motivatiemodel 4 Figuur 5.1
Extrinsieke en intrinsieke motivatie Extrinsieke motivatie Heeft te maken met ‘tastbare’ beloningen zoals salaris, promotie, baanzekerheid en werkomstandigheden. Intrinsieke motivatie Is gerelateerd aan ‘psychogische’ beloningen zoals uitdagend werk, waardering, erkenning en een zorgzame werkomgeving. 5
Behoeften en verwachtingen van werknemers 8 Figuur 5.2
Cultuur en motiverende factoren Identificatie Rechtvaardigheid Gelijkwaardigheid Consensus Instrumentaliteit Rationaliteit Ontwikkeling Groepsdynamiek Internalisering 9 Cartwright
Een frustratiemodel 10 Figuur 5.3
De behoeftehiërarchie van Maslow 16 Figuur 5.5
De tweefactorentheorie van Herzberg 20 Figuur 5.6
Motivatie door prestaties (McClelland) Gebaseerd op vier op prikkeling gebaseerde en sociaal ontwikkelde motieven: Prestatiemotief Machtsmotief Sociale motief Vermijdingsmotief 21
Procestheorieën Verwachtingsmodellen – Vroom en Porter & Lawler Rechtvaardigheidstheorie – Adams Doeltheorie – Locke Attributietheorie – Heider en Kelley 23
Model van de verwachtingstheorie 24 Figuur 5.8
De doeltheorie van Locke 29 Figuur 5.11