Organisatiestructuur en

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Deel 3 Groepen en teams.
Advertisements

Hoofdstuk 5 Sociale verbanden.
De fundamenten van de organisatiestructuur
1 Leren op de werkplek: Een werknemers- perspectief Lezing in de leergang ‘Tussen senioriteit en seniorentijd’ NIP, Amsterdam, 22 januari 2010 Prof.dr.
TAAKVERDELING & COORDINATIE ZIE P.135. Filmpje op Youtube:
SVK Korfbal Thema avond op weg naar 2015 Door Tijs Huisman 9 april 2010.
Figuur 5.1 Organisatieschema Figuur 5.2 Steile en platte organisatie.
Wat is interactieve marketing?
OASA College 3 1 H2Informatiemanagement H3Informatietechnologie en strategisch voordeel.
Organisatie en beheer Week 1.
Geïntegreerde contracten en bouwprojecten
Arbeidstevredenheid en prestaties
© DUOjob ® Winst maken met flexibiliteit 15 mei 2003, Mierlo.
© Copyright 1998 by KPMG Management Consulting N.V. 2.2 De fasen in het leven van de IV- infrastructuur.
Blz. 9 tot en met 28 Boekje Leidinggeven
Registratie. Waarom? Registratie Registratie kan: - input voor besluitvorming zijn - basis voor coaching zijn.
Klassieke AO Leseenheid1
Thema Hoe maakt kennisdelen je werk/functioneren: leuker Efficiënter Beter Meer gedragen.
Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf 1
COMPETENTIEONTWIKKELING
Facility management en inkoop
Measuring of Organisation Structures D.S. PUGH Nele Van Dooren 2 de Bachelor Sociologie 28 maart 2006.
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
Communicatieproces .
Macht, controle en hiërarchie
Administratieve Organisatie Informatieverzorging
Interne organisatie Functies en processen
Agentschap voor Natuur en Bos
Inleiding tot management en organisaties
De fundamenten van de organisatiestructuur
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Hoofdstuk 9 Het ontwerpen van functies
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
Management van gedrag Hoofdstuk 8 Leiderschap 1.
De aard en effectiviteit van management
Deel 2 Individu.
Organisatieontwikkeling: cultuur, conflict en verandering
Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Hoofdstuk 11 Controle en macht Management van gedrag.
Management van gedrag Hoofdstuk 5 Beloning en motivatie 1.
© Pearson Education Benelux, 2003
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
Gedrag in organisaties, 10e editie
© Pearson Education Benelux, 2003
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Introductie tot Organisatie Gedrag
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Hoofdstuk 3 - Structure ‘Structure follows strategy’ (Chandler)
Opleiden van medewerkers
2007 © Wolters-NoordhoffGrondslagen van het management Figuur 6.1 F-groepering (horizontale differentiatie)
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Klassieke benadering ‘Theory of classical management’ Henry fayol:
Nike Supply Chain Management
Personeelsmanagement
TEKST STRUCTURE IN FIVE’S
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 2 drs. S. van der Geest.
Drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 3.
20 januari 2016 – Herman Bongenaar
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Figuur 6.1 F-groepering (horizontale differentiatie)
BEDRIJFSCULTUUR.
BEDRIJFSCULTUUR.
Leiding geven aan school ontwikkeling
Transcript van de presentatie:

Organisatiestructuur en Management van gedrag Hoofdstuk 10 Organisatiestructuur en -ontwerp 1

De betekenis van organisatiestructuur Is het patroon van relaties tussen posities in de organisatie en de leden van die organisatie Maakt het managementproces mogelijk Creëert een kader van orde en gezag waarmee de activiteiten van de organisatie kunnen worden gepland, georganiseerd, aangestuurd en gecontroleerd 2

Structuurdoelstellingen Zijn gericht op: De rendabele en efficiënte prestaties van de organisatie en een optimaal gebruik van beschikbare middelen Het monitoren van de activiteiten van de organisatie Toerekenbaarheid voor de werktaken van groepen en individuele organisatieleden 3

Structuurdoelstellingen (vervolg) Zijn gericht op: De coördinatie van verschillende organisatie-units en werkgebieden Flexibiliteit om op toekomstige vereisten en ontwikkelingen te kunnen reageren en veranderende omgevingsinvloeden te kunnen opvangen De sociale voldoening van de organisatieleden Knight 4

Organisatieniveaus Technische niveau – omvat De specifieke operationele activiteiten De uitvoering van de afzonderlijke taken De prestaties van de technische functie Managementniveau – omvat De coördinatie en integratie van de werktaken die op het technische niveau worden verricht Gemeenschappelijke niveau – omvat De algemene doelstellingen en het werk van de organisatie als geheel 9

De relatie tussen de verschillende organisatieniveaus 10 Figuur 10.1

Aandachtspunten voor het ontwerp van de organisatiestructuur 15 Figuur 10.3

Werkverdeling op basis van doel of functie 19 Figuur 10.4

Werkverdeling op basis van product of dienst 20 Figuur 10.5

Werkverdeling op basis van locatie 21 Figuur 10.6

Groeperingen combineren De gekozen combinatie is afhankelijk van het volgende: De noodzaak van coördinatie Het waarnemen van duidelijke verschillen tussen werktaken Rentabiliteit Het proces van het beheren van de activiteiten Het vermijden van conflicten Het ontwerp van de werkorganisatie, waarvoor men rekening moet houden met de ingezette werknemers, hun belangen en motivatie 22

Organisatieprincipes Doelstelling Specialisatie Coördinatie Gezag Verantwoordelijkheid Definitie Correspondentie Span of control Balans Continuïteit 26

Formele organisatierelaties Lijn – het gezag stroomt verticaal door de structuur Functioneel – relaties tussen mensen in gespecialiseerde of adviserende functies Staf – komen voort uit de aanstelling van persoonlijke assistenten van leidinggevenden Lateraal – worden gevormd tussen mensen in verschillende afdelingen of secties, en dan met name tussen mensen op hetzelfde organisatieniveau 31

De omgekeerde organisatie In deze structuur staan de klanten bovenaan en bevindt de bedrijfsleiding zich onderop. Dit gaat gepaard met een decentralisatie van macht en het delegeren van taken aan zelfstandig functionerende werknemers, die zich ook in de top van de piramide bevinden. 32