Inleiding tot marktonderzoek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Advertisements

Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Hoofdstuk 17 Persoonlijke verkoop en sales promotion
Marketing introductie
Distributiebeleid Case: Gopher Publishers.
Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?
Geld verdienen met trends
Marktonderzoek als proces
Hoofdstuk 15 Geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie
H4: Begrijpen van de markt
HPO Sector Kinderopvang
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
H11 – De prijs van het product bepalen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN
4 P´s en 3 R-en MK01.
Een startersgids voor innovatie
Inleiding in de Marketing
Facility management en inkoop
Hoofdstuk 7 Marktonderzoek.
Marketing .
Marketing presentatie
Kennismaking NCOI Wie ben je, wat doe je, wat wil je leren?
H1 – Welkom in de marketingwereld WAARDE CREËREN EN LEVEREN
H2 – Strategische marktplanning HET GROTE PLAATJE VASTLEGGEN
Het probleem definiëren en de onderzoeksdoelstellingen
Hoofdstuk7 Gestandardiseerde informatiebronnen Wat is gestandardiseerde data? Gestandardiseerde data: soort secundaire data waarin de verzamelde gegevens.
Hoofdstuk3 Marktonderzoek als branche Marktonderzoek: de geschiedenis in het kort Het pre-marktonderzoektijdperk: de periode vanaf 1600 tot aan de industriële.
Hoofdstuk 5 Secundaire data, online databases en gestandaardiseerde informatiebronnen.
Marktonderzoek als proces
Inleiding tot marktonderzoek
Het probleem definiëren en de onderzoeksdoelstellingen
Beleidsvoering naar groei
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Marketing vandaag en morgen
Acquisitie.
Marketingplanning en strategie
Inleiding in de marketing
Inleiding in de marketing Cursus VMO introductiecollege.
Marketing 1.1 Introductie 12 november Marketing Wat is marketing? Schrijf voor jezelf 5 kernwoorden op die te maken hebben met marketing.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
© de vries business consultancy, 2008
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Marketing vandaag en morgen
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Het nut van Business Planning
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
Marketing H1 Marketing Junior Accountmanager.
De markt veroveren GETTING THE MARKET MARKET GETTING MARKETING.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Major/Minor Marketing 18 maart Thema’s Plannen en strategieën uitwerken om markten te selecteren Producten en diensten: - ontwikkelen - prijs bepalen.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Les: Inkoop & Productmanag ement Keuzevak Marketing Groen Ondernemen Coen van Wetering NazorgSpecificerenSelecterenContracterenBestellenBewaken.
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Presentatie en marketing Hoofdstuk 5 Winkelformule.
Marktonderzoek Zonder inzicht in het gedrag van de klanten/markt kan er geen marketingbeleid gevoerd worden.
Marketingstrategie.
Inleiding tot marktonderzoek
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Een product of dienst verkopen
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Het probleem definiëren en de onderzoeksdoelstellingen
Gestandardiseerde informatiebronnen
Transcript van de presentatie:

Inleiding tot marktonderzoek Hoofdstuk 1 Inleiding tot marktonderzoek

Marktonderzoek verschaft informatie om te helpen bij de implementatie van… Marketing Marketingconcept Marketingstrategie

Marktonderzoek verschaft informatie om te helpen bij de implementatie van… Marketing: tot marketing behoren alle activiteiten die noodzakelijk zijn voor ontwerp, prijsstelling, promotie en distributie van ideeën, goederen en diensten om een ruil tot stand te brengen die beantwoordt aan de doelstellingen van een individu of organisatie.

Marktonderzoek verschaft informatie om te helpen bij de implementatie van… Marketingconcept: een zakelijke filosofie die inhoudt dat een bedrijf, wil het zijn organisatorische doelstellingen bereiken, effectiever moet zijn dan de concurrent in het creëren, leveren en communiceren van klantwaarde aan zijn gekozen doelmarkten.

Marktonderzoek verschaft informatie om te helpen bij de implementatie van… Marketingstrategie: een marketingstrategie bestaat uit het kiezen van een marktsegment als doelmarkt van het bedrijf en het ontwerpen van een juiste ‘mix’ van product/dienst, prijs, promotie en distributiesysteem om aan de wensen en behoeften van de consumenten van de doelmarkt te voldoen.

Kernpunt: om marketing te beoefenen; om het marketingconcept te implementeren; om marketingstrategieën te implementeren, moeten managers beslissingen nemen. Veel beslissingen vereisen additionele informatie en marktonderzoek is nodig om deze informatie te achterhalen.

Wat is marktonderzoek? Marktonderzoek: het proces van het ontwerpen, verzamelen, analyseren en rapporteren van informatie die kan worden gebruikt om een specifiek marketing-probleem op te lossen.  Burns & Bush Marktonderzoek: de functie die de consument, de klant en het grote publiek door middel van informatie verbindt met de marketeer – informatie die wordt gebruikt om kansen en problemen op de markt op te sporen en te definiëren; om marketing-activiteiten te genereren, te verbeteren en te evalueren; om marketingprestaties te volgen; en om marketing als proces beter te begrijpen  AMA

Wat is online marktonderzoek? Online martkonderzoek: het gebruik van computernetwerken,waaronder internet, als hulpmiddel bij elke fase van het markt-onderzoeksproces: bij het definiëren van het probleem, de onderzoeksopzet, de data-verzameling, data-analyse, de rapportage en de verspreiding van het rapport.

Wat is online marktonderzoek? Webgebaseerd onderzoek: onderzoek dat wordt verricht naar webtoepassingen. Dit soort onderzoek, maakt gebruik van traditionele methoden, maar ook van online onderzoekmethoden. Online enquêteonderzoek: verwijst naar het verzamelen van data door middel van computernetwerken.

Het marketinginformatiesysteem Marketinginformatiesysteem (MIS): een structuur die bestaat uit mensen, apparatuur en procedures met als doel om voor marketingbeleidsmakers tijdig de noodzakelijke en en juiste informatie, te sorteren, te analyseren, te evalueren en te distribueren.

Onderdelen van een MIS Interne rapportage Marketinginlichtingen Onderbouwing van marketing-besluiten Marktonderzoeksysteem…verzamelt op de eerste plaats informatie die niet door de andere onderdelen wordt verzameld.