Hoofdstuk7 Gestandardiseerde informatiebronnen Wat is gestandardiseerde data? Gestandardiseerde data: soort secundaire data waarin de verzamelde gegevens.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Principes van marketing - Hoofdstuk 18
Advertisements

Economie in de bovenbouw
Hoofdstuk 4: Kopen is kiezen
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Alcohol 16- geen goed begin
De marketingmixstrategie
TAAKVERDELING & COORDINATIE ZIE P.135. Filmpje op Youtube:
Mobile Communication Digitale Media Paul Koole Rodney de Grave.
Hoofdstuk 4 - Systems Onderscheid naar systemen en processen Systemen
Geld verdienen met trends
Marktonderzoek als proces
H4: Begrijpen van de markt
Marketingmix Saskia Best, 9 oktober 2008
Onderzoek en CBS-data Symposium: Bouwen op het CBS 27 oktober 2011
Business Marketing Sabine Vermuyten
Facility management en inkoop
Hoofdstuk 7 Marktonderzoek.
Eenduidig en verantwoord elektronisch bestuurlijk verkeer
Marketing .
Advanced Business Information Solutions
Het probleem definiëren en de onderzoeksdoelstellingen
Dataverzamelingsmethoden
Secundaire data en online databases
Inleiding tot marktonderzoek
Hoofdstuk3 Marktonderzoek als branche Marktonderzoek: de geschiedenis in het kort Het pre-marktonderzoektijdperk: de periode vanaf 1600 tot aan de industriële.
Hoofdstuk 5 Secundaire data, online databases en gestandaardiseerde informatiebronnen.
Marktonderzoek als proces
Inleiding tot marktonderzoek
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Economie in de bovenbouw
Retail Round Table 19 Maart 2014 Woerden. Agenda RRT 19 maart 15:00-15:15 Ontvangst. 15:15-16:00 Lopende trajecten & ervaringsuitwisseling. 16:00-16:15.
Fase 1 Ken de (detail)handel
Fase 1 Ken de (detail)handel
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
H6 – Business-to-businessmarkten
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 4 Handel.
Enterprise Service Bus IBK3ESB01
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Internationale marketing
Printshop Services Online Copyshop, Printshop, Printen.
Hoofdstuk 6 Productie.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Marktonderzoek Zonder inzicht in het gedrag van de klanten/markt kan er geen marketingbeleid gevoerd worden.
Marketingstrategie.
3.1 PRODUCTIE.
Succesfactoren voor werk Motivatie, kennis en vaardigheden
Inleiding tot marktonderzoek
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Distributiebeleid.
Een product of dienst verkopen
Internationale marketing
Les 5: Het marketingplan
H6 – Business-to-businessmarkten
Het probleem definiëren en de onderzoeksdoelstellingen
Dataverzamelingsmethoden
Secundaire data en online databases
Gestandardiseerde informatiebronnen
Big Data.
Big Data.
AFDELING 2 marketingbeleid.
WORLD INSURTECH REPORT CAPGEMINI VERSCHAFT TOEKOMSTGERICHT PERSPECTIEF
Register Letselschade: De energie van een kwaliteitssysteem
Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen
Marktgedrag.
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk7 Gestandardiseerde informatiebronnen

Wat is gestandardiseerde data? Gestandardiseerde data: soort secundaire data waarin de verzamelde gegevens en het proces waarmee ze worden verzameld, zijn gestandaar- diseerd voor alle gebruikers. 1. Syndicated data: data die in standaardvorm worden vergaard en worden verstrekt aan alle abonnees, bijv. Nielsen Television Index. 2. Gestandardiseerde diensten: proces van gestandaardiseerd marktonderzoek, waarmee informatie voor een specifieke gebruiker wordt gegenereerd, bijvoorbeeld ACORN segmenta- tiesysteem.

Scantrack Services van ACNielsen berust op syndicated scannerdata uit de detailhandel. De data worden wekelijks vergaard in ongeveer 4800 levensmiddelenzaken, drugstores en mass- merchandisingzaken van 800 verschillende detaillisten in 50 markten in de Verenigde Staten. Dit is een voorbeeld van syndicated data ; data zijn hetzelfde voor alle abonnees. Voor meer informatie:

Voordelen van gestandardiseerde data Syndicated data Kosten worden gedeeld De kwaliteit van de data is doorgaans zeer hoog Data kan normaliter zeer snel worden verspreid onder de abonnees

Nadelen van gestandardiseerde data Syndicated Data Kopers kunnen nauwelijks kiezen welke informatie wordt vergaard. Opdrachtgever moet zich doorgaans verplichten tot langetermijncontracten als hij gestandaardiseerde data koopt. Geen strategisch informatievoordeel als je syndicated data koopt, want alle concurrenten hebben toegang tot dezelfde informatie.

Voordelen van gestandardiseerde data Gestandardiseerde diensten Je maakt gebruik van ervaring van het onderzoeksbureau dat de dienst aanbiedt. Lagere kosten. Aanbieders van gestandaardiseerde diensten werken doorgaans sneller dan cliënten die zelf de dienst uitvoeren.

Nadelen van gestandardiseerde data Gestandardiseerde diensten Niet aangepast aan de klant. Aanbieder van de gestandaardiseerde service kent mogelijk de eigenaardigheden van een bepaalde sector niet.

Toepassingsgebieden van gestandaardiseerde informatie Het meten van consumentenopvattingen en opiniepeilingen Yankelovich Monitor Harris Poll Gallup Poll Het definiëren van marktsegmenten Het uitvoeren van markttracking SIC NAICS Dun’s Market Identifiers

Toepassingsgebieden van gestandaardiseerde informatie Informatie verschaffen over leden van de consumentenmarkt VALS-2 GIS (Geodemographische informatiesysteem) Geodemografie is de term waarmee de classificatie van arbitraire, doorgaans kleine geografische gebieden volgens de kenmerken van hun bewoners beschreven wordt.. PRIZM Markttracking Met trackingonderzoek bedoelen we onderzoek waarin een variabele in de loop der tijd wordt gevolgd.

Toepassingsgebieden van gestandaardiseerde informatie Markttracking in winkels ACNielsen Scantrack Services InfoScan Syndicated Data Service Audits in winkels Markttracking op huishoudens Consumentenpanel voor gecombineerde afzet van InfoScan Thuisscanning panel van ACNielsen Dagboek Audit

Toepassingsgebieden van gestandaardiseerde informatie Toezicht op mediagebruik en effectiviteit van promotie Televisie Nielsen Television Index (NTI) Radio Arbitron Print Starch Readership Service van RoperASW Multimedia Simmons Study of Media and Markets

Een van de nadelen van de huidige informatietechnologie is dat je als gebruiker gemakkelijk wordt bedolven onder informatie. Onderzoeksbureaus helpen met gestandardiseerde informatie… Builder van IRI Category Business Planner van ACNielsen

Category Business Planner is een webgebaseerde categorieplanner om managers te helpen betere beslissingen te nemen op basis van verkoopinformatie van producten in de sector verpakte consumentengoederen.

Data afkomstig uit één enkele bron Single source data: data wordt voortdurend geregistreerd bij een panel respondenten om de blootstelling aan promotiemateriaal te meten (doorgaans televisie en promoties in winkels) en het koopgedrag. BehaviorScan: BehaviourScan is een gestandaardiseerde dienst die bestaat uit panels consumenten in verschillende steden in de Verenigde Staten. Zij krijgen een elektronische kaart die wordt gescand als ze de deelnemende winkels verlaten.