Hoofdstuk 12 Conflicthantering

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leer de namen van de noten 1
Advertisements

Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Bemiddeling bij bouwconflicten Mr ing. J.J. van de Vijver 16 maart 2005.
Sales Management 8. Motivatie en Training.
Doet goeie dingen voor mensen en organisaties 1. Hoe gelukkig ben jij op je werk? Op een schaal van 0 tot 10 waar plaats jij jezelf? O
Hoofdstuk 3 Interpersoonlijke communicatie
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Talentmanagement in de Technische Dienst
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Business Marketing Sabine Vermuyten
Leiderschap en HR Meerkat Relatiedag 2010.
Leer de namen van de noten 2
Workshop contentstrategie
Verandering & Weerstand
De rol van aandachtsfocus in blootstelling aan bedreigende informatie
Hoofdstuk 10 Prestaties beoordelen en bijsturen
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Chapter 11 Creatief problemen oplossen
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
12-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 13 Ontwikkeling en groei van mensen Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright.
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Hoofdstuk 9 Het ontwerpen van functies
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Hoofdstuk 4 Omgaan met stress en tijd
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 2 Interpersoonlijke communicatie
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Conflicten en onderhandelingen
Hoofdstuk 11 Effectief problemen oplossen
Conflicten en onderhandelingen
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
SHL-competenties in beeld Studiedag Groen Proeven Amersfoort
Conflicten hanteren Leidinggeven Blz. 77.
Getuigende kerk Openbaring :1-7:17 7 zegels God maakt zich klaar om te oordelen (sparend) 8:1-11:14 7 bazuinen God gaat zijn oordeel aankondigen.
Mediation Visie en werkwijze bij het Juridisch Loket
A H M F K EB C x 91 Van hand veranderen voor de X splitsen en Rechangeren. Met de nieuwe partner op.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
A H M F K EB C x 92 Galop Binnenruiters grote volte bij A en C -partnerruil- Volgende korte zijde in.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Congres 23 mei Simone Kalff en Marion Uitslag Directors HU-Mediation.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Watervogels herkennen
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Bemiddelen voor landbouwbedrijven overname en samenwerken
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Zie het lam Gods... Johannes 1:29.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 7 Onderdeel : conflicten
Hoofdstuk 10 Conflicten en onderhandelingen
Conflicthantering Drie dagdelen van 120 minuten. Doelstellingen: -Kennis over conflicthantering (een theoretisch kader) -Inzicht in eigen conflictstijlen.
Gedrag in organisaties hoofdstuk X
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Conflicten en onderhandelingen
Thema 20 MZ 2 Onderhandelen.
Conflicthantering bij leerlingen Teaching students to be peacemakers
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Conflicthantering bij leerlingen Teaching students to be peacemakers
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 12 Conflicthantering Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Leerdoelen Oorzaken van een conflict bepalen Je stijl van conflicthantering aanpassen Je inleven in de positie van anderen in conflicten Omgaan met emoties bij conflicten Conflicten oplossen Waardevolle conflicten stimuleren Procedures voor conflicthantering implementeren Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Waarom is het constructief omgaan met conflicten belangrijk voor de effectiviteit van de organisatie? Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Wat zijn conflicten? Verschillen van mening tussen twee of meer partijen die menen dat ze onverenigbare belangen hebben Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Als er niet goed met conflicten wordt omgegaan kunnen ze leiden tot: Vijandigheid Verstoorde relaties Ondergang van het bedrijf Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Als er goed met conflicten wordt omgegaan kan dat leiden tot: Creativiteit Innovatie Veranderingen Copyright © 2005 Prentice-Hall

Wat zijn de belangrijkste oorzaken van conflicten Communicatieproblemen Organisatiestructuur Persoonlijke verschillen Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Organigram Copyright © 2005 Prentice-Hall

De belangrijkste vaardigheden voor conflicthantering Beoordeel de aard van het conflict Bepaal op welke conflicten je moet reageren en welke je moet vermijden Copyright © 2005 Prentice-Hall

Probeer je in te leven in de positie van de andere partijen Wat is belangrijk voor hen? Wie heeft het voor het zeggen? Wat staat er op het spel? Hoeveel tijd hebben ze? Waar liggen hun persoonlijke en zakelijke grenzen? Copyright © 2005 Prentice-Hall

Handel de emotionele aspecten van het conflict af Behandel de ander met respect Laat de ander weten dat je hem begrijpt Presenteer in het kort je standpunten, behoeften en gevoelens Copyright © 2005 Prentice-Hall

Strategie voor conflicthantering Bepaal je doelstellingen Implementeer de optimale langetermijnstrategie voor alle betrokkenen Laatste uitweg Copyright © 2005 Prentice-Hall

De verschillende stijlen voor conflicthantering Samenwerken Aanpassen Forceren Vermijden Compromis sluiten Copyright © 2005 Prentice-Hall

Stijlen van conflicthantering Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Geschikte situaties voor de verschillende stijlen voor conflicthantering Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Onderhandelen Een proces waarbij twee of meer partijen goederen of diensten uitwisselen en proberen het eens te worden over een gunstige verhouding hiertussen. Copyright © 2005 Prentice-Hall

Onderhandelingsstrategieën Distributief onderhandelen Integratief onderhandelen Copyright © 2005 Prentice-Hall

De onderhandelingsruimte Copyright © 2005 Prentice-Hall

Richtlijnen voor effectief onderhandelen Besteed aandacht aan de positie van de andere partij Zorg voor een concrete strategie Open met een positieve noot Stel problemen aan de kaak, geen personen Blijf rationeel en doelgericht Copyright © 2005 Prentice-Hall

Richtlijnen voor effectief onderhandelen Gebruik objectieve criteria Besteed weinig aandacht aan een eerste aanbod Benadruk win-winoplossingen Schep een klimaat van vertrouwen Sta open voor hulp van buitenaf Copyright © 2005 Prentice-Hall

Het stimuleren van conflicten Maak duidelijk dat conflicten een plek behoren te hebben in de organisatie Stuur dubbelzinnige berichten de wereld in over mogelijk dreigende ontwikkelingen Haal buitenstaanders binnen Herstructureer de organisatie Wijs een advocaat van de duivel aan Copyright © 2005 Prentice-Hall

Hoe los je conflicten op tussen groepen en afdelingen? Overkoepelende doelstellingen Intensievere communicatie Problemen oplossen Onderhandelen Uitbreiding van middelen Oordelen van derden Veranderingen in de organisatiestructuur Sussen Vermijden Copyright © 2005 Prentice-Hall