Hoofdstuk 12 Conflicthantering Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall Copyright © 2005 Prentice-Hall
Copyright © 2005 Prentice-Hall Leerdoelen Oorzaken van een conflict bepalen Je stijl van conflicthantering aanpassen Je inleven in de positie van anderen in conflicten Omgaan met emoties bij conflicten Conflicten oplossen Waardevolle conflicten stimuleren Procedures voor conflicthantering implementeren Copyright © 2005 Prentice-Hall
Copyright © 2005 Prentice-Hall Waarom is het constructief omgaan met conflicten belangrijk voor de effectiviteit van de organisatie? Copyright © 2005 Prentice-Hall
Copyright © 2005 Prentice-Hall Wat zijn conflicten? Verschillen van mening tussen twee of meer partijen die menen dat ze onverenigbare belangen hebben Copyright © 2005 Prentice-Hall
Copyright © 2005 Prentice-Hall Als er niet goed met conflicten wordt omgegaan kunnen ze leiden tot: Vijandigheid Verstoorde relaties Ondergang van het bedrijf Copyright © 2005 Prentice-Hall
Copyright © 2005 Prentice-Hall Als er goed met conflicten wordt omgegaan kan dat leiden tot: Creativiteit Innovatie Veranderingen Copyright © 2005 Prentice-Hall
Wat zijn de belangrijkste oorzaken van conflicten Communicatieproblemen Organisatiestructuur Persoonlijke verschillen Copyright © 2005 Prentice-Hall
Copyright © 2005 Prentice-Hall Organigram Copyright © 2005 Prentice-Hall
De belangrijkste vaardigheden voor conflicthantering Beoordeel de aard van het conflict Bepaal op welke conflicten je moet reageren en welke je moet vermijden Copyright © 2005 Prentice-Hall
Probeer je in te leven in de positie van de andere partijen Wat is belangrijk voor hen? Wie heeft het voor het zeggen? Wat staat er op het spel? Hoeveel tijd hebben ze? Waar liggen hun persoonlijke en zakelijke grenzen? Copyright © 2005 Prentice-Hall
Handel de emotionele aspecten van het conflict af Behandel de ander met respect Laat de ander weten dat je hem begrijpt Presenteer in het kort je standpunten, behoeften en gevoelens Copyright © 2005 Prentice-Hall
Strategie voor conflicthantering Bepaal je doelstellingen Implementeer de optimale langetermijnstrategie voor alle betrokkenen Laatste uitweg Copyright © 2005 Prentice-Hall
De verschillende stijlen voor conflicthantering Samenwerken Aanpassen Forceren Vermijden Compromis sluiten Copyright © 2005 Prentice-Hall
Stijlen van conflicthantering Copyright © 2005 Prentice-Hall
Copyright © 2005 Prentice-Hall Geschikte situaties voor de verschillende stijlen voor conflicthantering Copyright © 2005 Prentice-Hall
Copyright © 2005 Prentice-Hall Onderhandelen Een proces waarbij twee of meer partijen goederen of diensten uitwisselen en proberen het eens te worden over een gunstige verhouding hiertussen. Copyright © 2005 Prentice-Hall
Onderhandelingsstrategieën Distributief onderhandelen Integratief onderhandelen Copyright © 2005 Prentice-Hall
De onderhandelingsruimte Copyright © 2005 Prentice-Hall
Richtlijnen voor effectief onderhandelen Besteed aandacht aan de positie van de andere partij Zorg voor een concrete strategie Open met een positieve noot Stel problemen aan de kaak, geen personen Blijf rationeel en doelgericht Copyright © 2005 Prentice-Hall
Richtlijnen voor effectief onderhandelen Gebruik objectieve criteria Besteed weinig aandacht aan een eerste aanbod Benadruk win-winoplossingen Schep een klimaat van vertrouwen Sta open voor hulp van buitenaf Copyright © 2005 Prentice-Hall
Het stimuleren van conflicten Maak duidelijk dat conflicten een plek behoren te hebben in de organisatie Stuur dubbelzinnige berichten de wereld in over mogelijk dreigende ontwikkelingen Haal buitenstaanders binnen Herstructureer de organisatie Wijs een advocaat van de duivel aan Copyright © 2005 Prentice-Hall
Hoe los je conflicten op tussen groepen en afdelingen? Overkoepelende doelstellingen Intensievere communicatie Problemen oplossen Onderhandelen Uitbreiding van middelen Oordelen van derden Veranderingen in de organisatiestructuur Sussen Vermijden Copyright © 2005 Prentice-Hall